8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Studio Sjalot

Omzetten CMYK naar SRGB

Ik maak in Illustrator vaak afbeeldingen in print modus – CMYK.
    Hoe kan ik weten wat de SRGB waarde is van een CMYK kleur
    als ik voor een klant de juiste kleurcodes wil verzamelen?
    m.a.w.
    Hoe doe ik de juiste omzetting van CMYK naar:
    – SRGB
    – #

Bijdrager
    Studio Sjalot

Oei… niemand?:-)

Wat ik nu doe om kleurcodes te verzamelen is:
    ik dubbelklik op de kleur en ik verzamel CMYK, RGB en # waarde.
    Maar ik denk dat hij de omzetting van het gekozen CMYK kleur naar RGB en # slechts bij benadering doet. Of heb ik het mis?
    Iemand zei me dat ik ipv RGB, SRGB moet nemen als kleurenwaarde, dat dit juister overeenkomt.
    Weet alleen niet hoe zo een SRGB waarde te bereiken.

Bijdrager
    bartvdv

Een exacte kleurconversie bestaat niet.

Bijdrager
    pruus

wellicht is dit iets om te proberen:
    http://www.bauser.com/websnob/color/cmyk2rgb.htm

Geblokkeerd
    Anoniem

Je kunt heel precies kleuren converteren, al helemaal van CMYK(kleine kleurruimte) naar RGB. Maar je vraag klopt niet, je wilt van CMYK, wat een kleurmodus is naar sRGB wat een profiel is, dat zijn 2 verschillende dingen. CMYK heeft duizenden soorten profielen, dus praten over CMYK als profiel kan niet. De oplossing is werken met kleurprofielen, dan kun je binnen de beperkingen prima en op een wetenschappelijk manier kleuren van de ene naar de andere kleurruimte converteren en als zeker de richting van kleine naar grotere kleurruimte.

Bijdrager
    computer space

En dan heb je nog allerlei renderintenties bij het omzetten: absolutuut colorimetrisch (ellendig), relatief colorimetrisch, perceptueel en verzadiging-voorkeur (wanneer je juist van srgb->cmyktypeX wilt met minimale rasters).

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Prik het kleurtje en je ziet de kleurwaarde in RGB.

Open het anders in PS en doe het daar.

Zowel CMYK profielen en RGB profielen moeten aanstaan, via Color Settings.
    Meestal doet men alles in sRGB, het wordt pas automatisch CMYK tijdens het maken van de drukwerk PDF.

Bijdrager
    McJohn

Als ik de bestanden van klanten als referentie beschouw, dan heb ik een vermoeden dat het om een SWOP CMYK gaat.:-D

Als het om een kleurenfoto gaat raad ik altijd perceptual aan als render intent, bij kleurvlakken relativ colormetric
    Als je beeldmateriaal in RAW formaat van je camera haalt zou ik trouwens geen sRGB, maar op zijn minst Adobe1998 gebruiken, want die kleurruimte is groter dan sRGB.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.