25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Agton

Omvang SSD ivm de HDD van vroeger

Hoi,

Ik heb liggen een oude unibody uit het jaar kruik. Gebruik hem alleen voor tekstverwerken, foto’s uploaden (niet bewerken) en surfen. Het beestje is nu echt op en ik ga op zoek naar vervanging.

Ik zie echter dat bijna alle macbooks (pro, air) beginnen met 128GB, waarom zou weinig ??? Heeft de mac een manier om minder ruimte op de SSD te gebruiken dan in vergelijking met een oude HDD? Mijn huidige unibody heeft 500GB en ik dacht altijd dat de interne opslag alleen maar groter zou worden ipv kleiner.

alvast bedankt.

Bijdrager
    nnsa

Het is tegenwoordig algemeen gebruikelijk om de programma’s lokaal op te slaan en de data extern, in een cloud, nas etc.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ja het is inderdaad belachelijk, en wat nog erger is: een upgrade is stervensduur. Op m’n blog heb ik een aantal goedkope oplossingen (Zoek daar op goedkope upgrade), want iedereen zit hiermee. Kan al voor 21 euro!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Agton op 17 april 2019 om 09:00</p>
    Ik zie echter dat bijna alle macbooks (pro, air) beginnen met 128GB, waarom zou weinig ??? Heeft de mac een manier om minder ruimte op de SSD te gebruiken dan in vergelijking met een oude HDD? Mijn huidige unibody heeft 500GB en ik dacht altijd dat de interne opslag alleen maar groter zou worden ipv kleiner.

SSD’s zijn duurder dan harde schijven van dezelfde capaciteit, daar komt het kort gezegd op neer. Dat die van Apple vaak nog duurder zijn dan die van andere merken helpt zeker niet als je een Mac met SSD wilt kopen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

SSD’s zijn inderdaad duurder maar ze hadden allang een stuk goedkoper kunnen zijn als men eens stopte met de productie van ouderwetse harde schijven. De eerste harde schijf (IBM) dateert van 1956(!). Weliswaar duurde het nog verscheidene jaren voordat je ze in een pc aantrof maar het is een inmiddels heel oude uitvinding. Zo lang ze gemaakt blijven worden en bestaan naast de SSD krijgt deze geen kans de markt te veroveren en blijft de prijs kunstmatig hoog omdat men dan toch voor de goedkopere HDD kan blijven kiezen.

Er is overigens geen enkele reden dat een SSD zoveel duurder zou moeten zijn. De fabricage van een HDD is veel gevoeliger voor afwijkingen in de kwaliteit vanwege de bewegende delen en bij gebruik ook veel gevoeliger bij stoten. Een SSD heeft dat probleem niet net als gewoon RAM (waar een SSD een variant van is) dat tegenwoordig ook al jaren spotgoedkoop is.

Bijdrager
    Brombeer

@hendrik

Waarom zou je iets voor de helft verkopen als je ook het dubbele kunt vangen?

Ter illustratie: De muziekCD ‘zou ook goedkoper worden’. Dat beloofden ze al bij de introductie ervan. Temeer omdat de productie maar twee kwartjes kostte tegen acht gulden voor een vinyl elpee. Maar de CD is het equivalent van veertig gulden gebleven.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 19 april 2019 om 04:52</p>
    Zo lang ze gemaakt blijven worden en bestaan naast de SSD krijgt deze geen kans de markt te veroveren en blijft de prijs kunstmatig hoog omdat men dan toch voor de goedkopere HDD kan blijven kiezen.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar cijfers en bronnen zouden wel handig zijn bij beweringen als deze:)

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 19 april 2019 om 04:52

SSD’s zijn inderdaad duurder maar ze hadden allang een stuk goedkoper kunnen zijn als men eens stopte met de productie van ouderwetse harde schijven.

De harde schijf is nog lang niet dood.

https://nl.hardware.info/nieuws/64719/wereldwijde-harde-schijf-verkoop-daalt-naar-77-miljoen-devices-in-q1-2019

Dat ssd’s steeds meer aan populariteit winnen, zal niemand ontgaan zijn. De ‘ouderwetse’ harde schijf moet steeds vaker plaatsmaken voor de geruisloze ssd. Dit is ook terug te zien in de eerste kwartaalcijfers van 2019.

In het eerste kwartaal van 2019 zijn 24,5 miljoen schijven verscheept. Dit is bijna vier miljoen minder dan het laatste kwartaal van 2018. Het aantal 2,5-inch apparaten is met 6 miljoen units gedaald naar 37 miljoen.

Zoals gezegd is de afzet naar de zakelijke markt gestegen: in Q1 2019 verkochten fabrikanten één miljoen schijven meer dan in Q4 2018. Een mogelijke verklaring voor de toename is de groei van ‘hyperscale’ organisaties.

Overigens is tape ook nog lang niet dood.;-)

https://spectrum.ieee.org/computing/hardware/why-the-future-of-data-storage-is-still-magnetic-tape

Bijdrager
    Shmoo

Begrijp ik het nu goed, gaan we op OMT beweren dat SSD’s duur zijn of hebben we weer last van het niet goed in perspectief kunnen plaatsen van onze luxeproducten?

500GB voor ongeveer 80,-

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, tegenover een HDD van 4TB voor ongeveer 100,-.

Do the math.

Bijdrager
    Shmoo

Liever de vriendin. 😎

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is niet nodig om ‘cijfertjes’ te geven want het is gewoon goed zaken doen om de consument uit te melken. Dat hebben ‘ze’ ook gedaan met b.v. de DVD. Die verscheen in 1995 maar zijn opvolger de Blu-ray bestond al in 2000 maar werd ondanks dat het hier wezenlijk om de zelfde technologie gaat (het enige verschil is de laser frequentie) pas in 2006 introduceert. Nu hebben we echter twee verschillende technologieën waarvan de HDD echt wel uitontwikkeld is en een SSD die gewoon veel te duur verkocht wordt als je naar de prijs/capaciteit gaat kijken. OK, hij mag wat duurder zijn vanwege de snelheid en robuuster ontwerp maar niet 2 tot 3 maal zo duur (vooral de externe). Door de SSD zo duur te maken wordt het leven van de HDD kunstmatig opgerekt.

Er wordt gezegd “de harde schijf is nog lang niet dood”, maar tegelijkertijd wordt er geklaagd dat Apple ze nog steeds in de ‘goedkopere’ iMac’s stopt (en dan ook nog eens 5400 rpm in de instap modellen) i.p.v. een flinke SSD en start men later op vanaf een externe SSD om een iMac te verkrijgen die recht doet aan zijn prijs.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Shmoo op 19 april 2019 om 11:10</p>
    Begrijp ik het nu goed, gaan we op OMT beweren dat SSD’s duur zijn of hebben we weer last van het niet goed in perspectief kunnen plaatsen van onze luxeproducten?

500GB voor ongeveer 80,-

Beschouw jij nu een SSD als een luxeproduct? Wat een onzin! Dan is ook elke computer met een SSD een luxeproduct want alleen een SSD heb je niets aan.

Bijdrager
    KarelWillem

95% van de computers mag je ook beschouwen als luxeproduct.

Je gaat niet dood zonder computer.

Maar als je een paar maanden (weken/dagen?) geen eten en drinken krijgt wel.

Bijdrager
    TheBigZ

Een harde schijf kost zo’n €25 per TB. Een SSD kost zo’n €120 per TB.

Zolang er nog een factor 5 prijsverschil is zal men harde schijven blijven verkopen.

Een aantal jaar geleden was dat nog een factor 10. De SSDs zijn sneller goedkoper geworden dan de harde schijven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>KarelWillem op 19 april 2019 om 14:09</p>
    95% van de computers mag je ook beschouwen als luxeproduct.

Je gaat niet dood zonder computer.

Maar als je een paar maanden (weken/dagen?) geen eten en drinken krijgt wel.

De overheid ‘dwingt’ ons om toch vooral alles zoveel mogelijk digitaal te doen zoals je belastingaangifte. Dus het hebben van een computer is echt geen luxe meer.

Bijdrager
    Shmoo

Nee maar Mac computers wel.

De vraag hier is ook helemaal niet of SSD’s duur zijn. Waar het hier eigenlijk om gaat is, waarom kost het zoveel extra geld om bij Apple te upgraden van 256 naar 512GB. En dan praat je over luxeproducten want een Mac is geen must have computer maar pure verwennerij voor jezelf.

Wij zijn daar kampioen in. We kopen in 2009 een iMac voor 1550,- dan zetten we er zelf ergens rond 2014 een SSD in en dan in 2019 ( tien jaar later ) gaan we kabaal maken over kabeltjes, nieuwe type verbindingen en alles dat niet 2009 is. Mensen zien volgens mij helemaal niet hoe lelijk dat is.

En ja dat Apple in 2019 nog computers verkoopt met standaard een HDD is crimineel. Dat is net zo lelijk als wat Dirk Scheringa deed met zijn hypotheken en leningen. Ik zou zelf ook heel graag een 27 inch iMac kopen, niet omdat ik ‘m nodig heb maar gewoon omdat het fijn is om een alles in een device te hebben. Het gaat niet om de prijs maar ik koop gewoon uit principe geen iMac zolang er niet standaard een SSD/Flash opslag in zit. Klaar. Als ze de machine 100 of 200,- duurder hadden gemaakt maar dan wel standaard met SSD/Flash dan had ik nu al zo’n 2019 iMac gehad. Dit zijn principe dingetjes. Dit soort bedrijven moet je niet belonen voor hun irritante eigenschappen.

Apple Watch precies hetzelfde —> software-update zodat het hartslaggebeuren wel functioneert in Nederland en Shmoo koopt een Series 4. Het is allemaal geen hogere wiskunde maar wat ik niet ga doen is bepalen voor een boel hardware in mijn device terwijl ik daar geen gebruik van kan maken omdat ik in Nederland woon.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>TheBigZ op 19 april 2019 om 14:13</p>
    De SSDs zijn sneller goedkoper geworden dan de harde schijven.

Dat komt omdat een SSD feitelijk flash geheugen is en dat is spotgoedkoop om te produceren (massa productie). Het zit ook in een USB stick en die rollen als broodjes over de toonbank. Het kan echt allemaal veel goedkoper ook al zit er een mooie behuizing rond een externe SSD.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Brombeer op 19 april 2019 om 09:46</p>
    @hendrik

Waarom zou je iets voor de helft verkopen als je ook het dubbele kunt vangen?

Ter illustratie: De muziekCD ‘zou ook goedkoper worden’. Dat beloofden ze al bij de introductie ervan. Temeer omdat de productie maar twee kwartjes kostte tegen acht gulden voor een vinyl elpee. Maar de CD is het equivalent van veertig gulden gebleven.

Dat een muziek CD over het algemeen nooit echt goedkoper is geworden heeft verschillende redenen. Op een muziek CD zitten royalties e.d. en is er sprake van het uitbaten van iemands compositie etc. En met name bepaalde klassieke opnames met grote orkesten kosten veel als er grote namen in voorkomen. Dat moet betaalt worden door de verkoop ervan. Allemaal zaken die natuurlijk niet gelden voor opslagmedia.

Bijdrager
    Brombeer

Dat zijn bijkomende kosten die ook voor elpees gelden. Maar hoewel vinyl vele malen duurder in de productie is, kostten ze in de winkel maar de helft.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

We raken wat off-topic hier maar LP’s duurder maken aan de hand van de feitelijke productiekosten tegenover de lagere kwaliteit en capaciteit die ze hebben t.o.v. de CD zou de LP de nek omdraaien.

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 19 april 2019 om 14:25

Dat komt omdat een SSD feitelijk flash geheugen is en dat is spotgoedkoop om te produceren (massa productie).

Nou, spotgoedkoop. Weet je wat zo’n fabriek van Samsung kost?

https://tweakers.net/nieuws/126707/samsung-investeert-27-komma-5-miljard-euro-in-productie-geheugenchips.html

https://www.scmp.com/tech/enterprises/article/2101315/samsung-opens-worlds-largest-chip-plant

Samsung Electronics opened the world’s largest semiconductor plant in Pyeongtaek, Gyeonggi Province, Tuesday, seeking to meet surging demand for state-of-the-art 3D NAND flash chips.

The new chip factory will help the Seoul-based tech giant tighten its grip on the global memory chip market. The Pyeongtaek plant, mass-producing 64-layer V-NAND flashes, is 2.89 square kilometres in area, or about 400 football fields.

Samsung also unveiled its plan to invest 37 trillion won (US$32.14 billion) in expanding manufacturing facilities for chips and display panels by 2021.

In a breakdown, the company plans to invest 30 trillion won expanding the Pyeongtaek plant’s production capacity. It will also allocate 6 trillion won (5.23 billion) to build cutting-edge infrastructure for its semiconductor factory in Hwasung, Gyeonggi Province.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nogal een onzin opmerking zeg. Een nieuw bedrijf openen kost altijd veel geld maar dat betekent niet dat een bedrijf als Samsung dat vele verschillende producten maakt relatief veel geld zou moeten vragen voor een product dat lage productiekosten heeft. Die fabriek wordt terugbetaald door de verkoop van alles wat Samsung maakt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 19 april 2019 om 13:22</p>
    Het is niet nodig om ‘cijfertjes’ te geven want het is gewoon goed zaken doen om de consument uit te melken.

Juist vanwege dat soort beweringen is het wél nodig cijfers te geven. Nu heb ik alleen jouw uitspraak aan de hand waarvan ik maar moet geloven dat ik uitgemolken wordt; met vergelijkende cijfers over de productiekosten van harde schijven en SSD’s kun je aantonen dat ik inderdaad uitgemolken wordt.

Dat hebben ‘ze’ ook gedaan met b.v. de DVD. Die verscheen in 1995 maar zijn opvolger de Blu-ray bestond al in 2000 maar werd ondanks dat het hier wezenlijk om de zelfde technologie gaat (het enige verschil is de laser frequentie) pas in 2006 introduceert.

Niet relevant voor een discussie over of SSD’s te duur zijn.

een SSD die gewoon veel te duur verkocht wordt als je naar de prijs/capaciteit gaat kijken.

Dat kun je alleen staven als je het onderbouwt met cijfers. Wat kost een SSD om te maken, en wat zijn dan de kosten per bit voor verschillende groottes? Zit er eenzelfde winstmarge op als op harde schijven, en zo ja, is dat dan net zoveel in procenten of in euro’s?

Aha:

Cost
    HDD’s cost about $0.11 USD per gigabyte as of 3/17/2011
    Solid state drives cost about $1.80 USD per gigabyte as of 3/17/2011

Dit is wel enigszins oud, dus ik vermoed dat de kosten tegenwoordig wat dichter bij elkaar liggen, maar gezien acht jaar geleden SSD’s zestien keer zo duur waren per bit als harde schijven, lijkt het me toch sterk dat ze tegenwoordig goedkoper zijn.

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 19 april 2019 om 14:25</p>
    Dat komt omdat een SSD feitelijk flash geheugen is en dat is spotgoedkoop om te produceren (massa productie). Het zit ook in een USB stick en die rollen als broodjes over de toonbank.

Dat ze die gratis weggeven betekent niet automatisch dat ze goedkoop zijn om te maken. Het kan best zijn dat degene die ze weggeeft, de kosten ergens anders mee compenseert, of ze ziet als bijvoorbeeld onderdeel van het reclamebudget. Plus: wat is de kwaliteit van goedkope, merkloze USB-sticks e.d.? Lijm van de Hema komt uit de fabriek van Bison en zit in feitelijk hetzelfde flaconnetje, maar kost minder. Hoe dat komt? Omdat de lijm van Bison uitgebreider getest is, en de Hema niet voor dat soort tests betaalt. Met andere woorden: de Hema verkoopt lijm die misschien onder de kwaliteit ligt dan die waaraan Bison z’n eigen naam wil verbinden. Bij USB-sticks zal dat echt niet anders zijn.

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 19 april 2019 om 15:36</p>
    We raken wat off-topic hier maar LP’s duurder maken aan de hand van de feitelijke productiekosten tegenover de lagere kwaliteit en capaciteit die ze hebben t.o.v. de CD zou de LP de nek omdraaien.

Het punt van Brombeer was dat CD’s ook toen ze nieuw waren al meer kosten dan LP’s, en dat dat nooit veranderd is ondanks dat het makkelijk zou kunnen. Met andere woorden: hetzelfde punt als jijzelf probeert te maken over flash-geheugen:)

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 19 april 2019 om 17:56

Die fabriek wordt terugbetaald door de verkoop van alles wat Samsung maakt.

Reken maar eens uit hoeveel van die SSDs ze moeten verkopen om uit de kosten te komen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.