13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MacFloo

omkleuren in photoshop

Ik moet een produktfoto omkleuren. Het produkt dat onderdeel uitmaakt van een sfeerfoto zou in 10 verschillende kleuren moeten worden omgezet. Ik heb begrepen dat dit via hue/saturation zou moeten kunnen. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar. Misschien mis ik een handeling of een optie. De basiskleur van het produkt is nu groen, hij zou bijvoorbeeld ook in geel gemaakt moeten worden.

Wie kan me daarmee op weg helpen?

alvast bedankt

Bijdrager
    yoerio

welk programma gebruik je?
    EDIT: kijk hieronder

Bijdrager
    yoerio

laat maar (titel niet goed gelezen)
    in iedergeval in mijn cs5 kan ik dat met de optie channels hier kun je het kleur gebruik regelen

Bijdrager
    MacFloo
    yoerio op 24 januari 2011

laat maar (titel niet goed gelezen)

in iedergeval in mijn cs5 kan ik dat met de optie channels hier kun je het kleur gebruik regelen

Dat had ik ook al geprobeerd (heb ook CS5) maar dan nog. Heb een klein kleurenstaaltje toegevoegd. Ik krijg hier geen gele tint voor omgekleurd. Dus ik denk dat dit dan op een andere manier moet maar…. en toen hield mijn kennis even op.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dat gaat helaas niet zo makkelijk. De helderheid kan je wel beinvloeden maar het resultaat zal nep blijven…

Mijn manier van werken is dat ik het product als laag dupliceer in twee kopieën. De één maak ik zo donker dat alleen de glans/belichting overblijft en stel ik in op bleken/screen. De ander maak ik zo licht mogelijk zodat alleen de schaduw partijen overblijven en stel ik in op vermenigvuldigen/multiply. Het donker en lichter maken van de lagen doe je met de contrast instellingen…

Bijdrager
    MacFloo
    Dr. op 24 januari 2011

Dat gaat helaas niet zo makkelijk. De helderheid kan je wel beinvloeden maar het resultaat zal nep blijven…

Mijn manier van werken is dat ik het product als laag dupliceer in twee kopieën. De één maak ik zo donker dat alleen de glans/belichting overblijft en stel ik in op bleken/screen. De ander maak ik zo licht mogelijk zodat alleen de schaduw partijen overblijven en stel ik in op vermenigvuldigen/multiply. Het donker en lichter maken van de lagen doe je met de contrast instellingen…

Geef je dan de basislaag al meteen een andere kleur of…

Bijdrager
    Dr. Maddox

Zie hier een voorbeeld PSD bestand in lagen: Download zip

En hier het resultaat:

Ik ben van de moeilijkste basis uitgegaan en dat is zwart. Het komt er op neer dat hoe donkerder je basis is, hoe meer metalic het zal ogen in het eindresultaat. Ik heb dit weleens toegepast op kleding en heb voor een optimaal effect telkens rode of grijze kledingstukken genomen als basis. Dit om het detail van schaduw en licht te behouden…

Zoals je kan zien in het PSD bestand, heb ik één laag dubbel toegepast omdat het contrast niet ver genoeg ging voor een goed resultaat. Je moet dus ook een beetje op gevoel werken. Dupliceer gerust een laag of speel met de transparantie totdat je een realistisch resultaat hebt.

Tip!: Zorg dat de lagen met schaduw en licht zwart/wit zijn voordat je het contrast aanpast… Je kan in mijn voorbeeld bestand het effect bekijken door de laag eigenschap op ‘normaal/normal’ in te stellen.

Hier nog meer voorbeelden met dezelfde techniek toegepast:

En een filmpje dat ik een tijdje terug heb opgenomen:

Succes ermee!:)

Bijdrager
    Carlo

Inkeuren in photoshop doe ik als volgt.

ik maak een selectie van wat ingekleurd moet worden

in het lagen paneel kies ik bij de Aanpassingslagen (zwart/wit rondje onderaan het paneel) voor de optie Color

Ik kies dan de kleur die ik wens

Nu krijg ik een vol gekleurd vlak met m’n nieuwe kleur bovenop de onderliggende laag.

De Color aanpassingslaag zet ik dan op de blending mode Color (dat vindt je waar er het woordje normaal staat in het lagen paneel)

weer een andere manier van werken, typisch photoshop

Bijdrager
    M44RTEN

Met Hue/Saturation kan dit zeker. Zie deze handige tutorial van CreativeSweetTV: http://www.youtube.com/watch?v=T0jjJG_QYkE

Bijdrager
    Dr. Maddox

Met Hue/Saturation kan dit zeker niet! Het enige dat je daar kan is kleur kanalen verschuiven. Een erg lomp middel dat leuk is voor de amateur maar ongeschikt voor dit soort klussen.

Bijdrager
    MacFloo

Allen gigantisch bedankt voor jullie reacties, wat ben ik blij met jullie en uiteraard en dat allemaal dank zij dit forum uiteraard.

Geweldig, ik ga hier mee aan de slag.

PS ik sluit nog even niet af, kan zijn dat er nog vragen komen bovendrijven.

Groet MacFloo

Bijdrager
    ernst.
    Dr. op 24 januari 2011

Zie hier een voorbeeld PSD bestand in lagen: Download zip

En hier het resultaat:

Ik ben van de moeilijkste basis uitgegaan en dat is zwart. Het komt er op neer dat hoe donkerder je basis is, hoe meer metalic het zal ogen in het eindresultaat. Ik heb dit weleens toegepast op kleding en heb voor een optimaal effect telkens rode of grijze kledingstukken genomen als basis. Dit om het detail van schaduw en licht te behouden…

Zoals je kan zien in het PSD bestand, heb ik één laag dubbel toegepast omdat het contrast niet ver genoeg ging voor een goed resultaat. Je moet dus ook een beetje op gevoel werken. Dupliceer gerust een laag of speel met de transparantie totdat je een realistisch resultaat hebt.

Tip!: Zorg dat de lagen met schaduw en licht zwart/wit zijn voordat je het contrast aanpast… Je kan in mijn voorbeeld bestand het effect bekijken door de laag eigenschap op \’normaal/normal\’ in te stellen.

Hier nog meer voorbeelden met dezelfde techniek toegepast:

En een filmpje dat ik een tijdje terug heb opgenomen:

Succes ermee!:)

Mag ik je ontzettend bedanken voor je aangedragen antwoord.:cool:
    Ik zat ook met een vraag hieromtrendt en zie hier,het wordt aangedragen. Top!:thumbsup:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Graag gedaan!:)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.