28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    SMac

Omgaan met Midi file

Hallo,

Ik wil graag een liedje dat ik gespeeld heb op mijn digitale piano (Roland F140) in de best mogelijke kwaliteit onder het filmpje (dat ik het speel) zetten. Ik heb de mogelijkheid om een opgenomen liedje op een usb stick te zetten als Midi file.

iMovie lijkt de file niet te kunnen inlezen. Garageband deed dat wel, maar dat gaf een heel raar geluid. Er stond gewoon piano als instrument dus daar leek het niet aan te liggen. Toen eens VLC media player geprobeerd. Inlezen lukte, maar weer een heel ander geluid dan origineel. In VLC is volgens mij geen instrumentkeuze (ten minste zag dat niet direct en lijkt me ook niet).

Er zijn hier vast mensen die eerder met dit bijltje gehakt hebben?

Anders blijft het direct opnemen met iPhone maar ik dacht met midi file soort van studio geluid te kunnen benaderen (lees nihil omgevingsgeluid)…

Hoor het graag!

Bijdrager
    AppelJuice

Een midi file bevat geen audio, enkel, zeg maar, de noot triggers van een instrument. Je moet dus ergens de midi file in afspelen en daarmee weer een instrument aansturen. Garageband zou dat kunnen doen, alleen moet je dan wel eerst een bepaald instrument toekennen aan het midi bestand. (spoor aanmaken van een bepaald instrument) dit kan je keer op keer afspelen en ook exporteren naar audio om bv onder een fimpje te monteren. Als je een normale piano o.i.d. selecteert in Garageband zou het wel als een piano moeten klinken.

Bijdrager
    SMac

Aha, ik had nog geen instrument gekozen of toegevoegd maar zag wel een tekening van een vleugel/piano staan dus dacht dat dat automatisch toegekend werd ofzo.
    Zoals ik het nu zie moet ik me even verdiepen in het juiste instrument toekennen aan de midi file, dan converteren naar mp3 om dat bestand toe te voegen aan een filmpje in iMovie.

Bijdrager
    SMac

Ik had overigens wel het idee dat in de midi file het pedaal gebruik (vasthouden) noten wel zat opgeslagen.

Bijdrager
    SMac

Aha! Ik had Garageband gedownload zonder de essentiële instrumenten; nu klinkt het ineens helemaal top, nog beter dan de versie van de eigenaar (Yann Tiersen):-)

Export naar MP3 is the way to go voor iMovie of is er dan weer (te veel) kwaliteitsverlies?

Bijdrager
    TheBigZ

Probeer het gewoon.:-)

Bijdrager
    SMac

Haha gaat zeker wel werken maar er is vast iemand die weet op welke wijze de kwaliteit het best behouden blijft

Bijdrager
    KarelWillem

SMac op 14 juli 2020 om 17:55
    …Export naar MP3 is the way to go voor iMovie of is er dan weer (te veel) kwaliteitsverlies?

Nope. aiff is de beste optie. Dan heb je de minste (geen) compressie.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    SMac

Dat bedoel ik inderdaad, geen compressie. Ok dan ga ik het op die manier doen, dank!

Bijdrager
    AppelJuice

Succes! komt goed als ik het zo lees!

Bijdrager
    McD44N

Ik zou die Midi mogelijkheid vergeten. Om een Midi file een natuurgetrouw piano geluid te laten spelen, heb je een speciaal gesampled software instrument nodig, vele Gigabytes groot, waarbij elke toets aanslag meerdere keren werd opgenomen. Hier vindt je zo iets te koop: https://www.sampletekk.com/grand-pianos?product_id=194

Vervolgens moet je jouw midifile en de settings van het software instrument op elkaar aanpassen, da’s een behoorlijke klus!

Maar alle simpele Piano geluiden in bijvoorbeeld Garageband halen het niet bij zo’n gesampelde Piano!

Als alternatief kun je volgens mij direct op een USB stick een compositie als geluid opnemen. Die stick kun je dan weer inladen in je computer, en zo heb je een meteen afspeelbare compositie. Zie pagina 6 van je Roland gebruiksaanwijzing, hier: https://static.roland.com/assets/media/pdf/F-140R_d01_W.pdf

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door McD44N.
    Bijdrager
    KarelWillem

McD44N op 16 juli 2020 om 00:31
    …Als alternatief kun je volgens mij direct op een USB stick een compositie als geluid opnemen. Die stick kun je dan weer inladen in je computer, en zo heb je een meteen afspeelbare compositie…

Aangezien er geen keus is in welk formaat er opgenomen wordt, denk ik dat de opname gewoon in MIDI-formaat plaatsvindt.

De Roland kan wel WAV files afspelen, maar ik vermoed dat er niet in dat formaat wordt opgenomen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    SMac

Ik was wel al op zoek naar andere piano’s in Garageband omdat het een beetje leeg klonk op die standaard piano… Ik zocht naar de beste manier om mooi geluid op te nemen voor een filmpje (voor op youtube bijvoorbeeld). Ik dacht als ik met usb het geluid opneem tijdens het maken van een filmpje, dan plaats ik het mooiere geluid onder het filmpje en klaar. Wellicht is gewoon opnemen met de iPhone dan het meest voor de hand liggend.

Als het echter mogelijk is om met de usb de muziek op te nemen zoals die door de engine van de piano gemaakt wordt zou dat de voorkeur hebben.

Bijdrager
    SMac

Zojuist de handleiding nog eens doorgelezen. Naast het feit dat het niet echt heel gebruiksvriendelijk is naar mijn mening, kan er voor zover ik begrijp geen ander bestand naar de usb stick worden geschreven dan een midi file… jammer!

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat is de standaard methode.

Andere optie is om gewoon een kabeltje van je piano naar je Mac te trekken(*).

Dan kan je met QuickTime (daar hoef je Garageband niet eens voor te openen) gewoon je originele piano-geluid opnemen.

Dat is uiteraard een stuk beter dan filmen met je iPhone; geen ruis, geen bijgeluiden, gewoon het cleane piano-geluid.

Maar een goed piano-geluid hoeft ook op de Mac niet veel (niets) te kosten:

The 10 Best Free Piano VSTs for Authentic Piano Tones

(*) B.t.w. kan dat natuurlijk ook op je iPhone (dat gaat het makkelijkst als die nog een 3.5mm aansluiting heeft, anders heb je de Lightning-naar-mini‑jack-adapter nodig.)

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    SMac

@KarelWillem: daar had ik helemaal niet aan gedacht! Is het mogelijk om op je iPhone op te nemen van een signaal dat via lightning of jack binnenkomt? Met welke app dan? Dictafoon? Ik stel me zo voor dat je dan in iMovie alleen een beetje op micro niveau moet schuiven met het geluid tot het sync loopt met de beelden?

Bijdrager
    SMac

Beeld en geluid syncen moest sowieso al, maar dat was nog een paar stappen weg:-)

Bijdrager
    Buzz

Dat moet inderdaad kunnen met Dictafoon, maar natuurlijk ook met Apple’s Music Memos (https://www.apple.com/music-memos/) of Garageband (beide gratis) of met een heleboel andere apps uit de App Store.

Bijdrager
    KarelWillem

SMac op 17 juli 2020 om 08:13
    @KarelWillem: daar had ik helemaal niet aan gedacht! …

Het kwam bij mij ook een beetje laat binnen. .;)

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    SMac

Haha, maar dit gaat t wel worden! @Buzz: die Memos check ik meteen even.

Dank iedereen voor meedenken:-)

Bijdrager
    SMac

Zojuist nog even naar het midi bestand geluisterd in Garageband met als instrument de (enige standaard aanwezige piano) Steinway Grand Piano. Dat klinkt eigenlijk wel zo’n beetje zoals ik het wil hebben, is dat raar? Ik dacht voor de leuk, ik zet een mp3’tje ervan bij deze tekst, maar dat kan geloof ik niet.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee hoor, dat is niet gek. Die Grand Piano klinkt best goed.

Bijdrager
    SMac

Oke nu heb ik weer met een heel andere problematiek te maken. Mijn aif bestand lijkt in sync met de beelden, maar na verloop van tijd (minuten) wordt de afwijking tussen beeld en geluid groter… dat is toch wel vreemd.

Bijdrager
    KarelWillem

Haha, welkom in de wondere wereld van de montage.

Wellicht een ‘frames per seconde’ afwijking in de opname. Opnemen met 30fps, monteren met 24fps. Of zoiets…

Bijdrager
    SMac

Dit wordt een heel (lang en) technisch verhaal zo. Het moet dan inderdaad zoiets zijn. Intussen nog een paar keer naar de midi file icm Garagebands Grand Piano geluisterd en het is toch echt wel zoals ik het bedoel… dat syncakkefietje houd ik toch lijkt me (midi vs vanuit piano in iPhone met kabel)… in de spaarzame vrije uurtjes maar eens dieper naar kijken, nogmaals dank voor meedenken.

Bijdrager
    KarelWillem

…dat syncakkefietje houd ik toch lijkt me (midi vs vanuit piano in iPhone met kabel)…

Je kunt video opnamen maken met een externe audio-input (microfoon of line-in).

Dan is het ALTIJD in sync. Of dat in de standaard app van Apple kan weet ik niet.

Maar er zijn legio video-apps die je ook de keus geven van een externe audio-bron.

Bijdrager
    SMac

Dank voor de tip!

Bijdrager
    KarelWillem

Zevenduizend wegen leiden naar Rome. . 😁

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.