21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Hajinick

Olympus E-300 digitale spiegelreflex

Heb problemen met mijn huidige Canon Eos en nu wil ik een digitale spiegelreflex camera aanschaffen. Ik heb altijd Canon camera’s gehad en die bevielen prima.

Fotozaak beveelde mij de olympus e-300 aan.Goekoper en beter. Kit met twee lenzen voor €999,= Iemand ervaringen hiermee? of een goed advies.

En zijn Olympus camera’s Apple compatible ? Lijkt me wel … gewoon met USB .. maar soms hoor je dat er wat problemen zijn met wat merken.

Alvast bedankt voor het advies

Bijdrager
    MacEagle

De Olympus camera’s zijn Apple compatible, heb er geen probleem mee heb zelf de E10 en mijn vrouw mu300 werken heel goed met apple samen.
    De Olympus e-300 is een hele goede keus en denk dat je er veel plezier aan zal hebben, klik op de link en lees de test.
    http://www.dcviews.com/reviews/Olympus-E300/Olympus-E300-test-NL.htm:mrgreen:

Bijdrager
    E. Sonneveld

Zelf heb ik 2 weken geleden de Olympus-300 kit aangeschaft.
    Ervaringen als (jarenlange amateur-fotograaf) : perfecte camera + lenzen. Allerhande zaken zijn handmatig instelbaar en wat automatisch moet, kan ook automatisch. Even een paar belangrijke zaken :
    1. De reactie-snelheid (de tijd tussen afdrukken en vastleggen van het beeld) is zeer hoog ( als een analoge camera).
    2. De camera werkt 1 op 1 met Mac (zelf heb ik een G5).

Ik kan je nog veel meer vertellen, als je dat op prijs stelt, laat dat even weten via de mail. In ieder geval : de Olympus E-300 : een absolute aanrader. Dat geldt tevens voor de prijs.

Groet

Evert

Bijdrager
    boesboes

mijn vader heeft de nikon D70. schitterende camera voor die prijs!
    Die D70 schijnt ook stukken beter te zijn dan de canon eos 300D.

Ik zou zowiezo nog 2 maanden wachten. We zitten nu in een periode naar de 7 tot 8 megapixel.
    volgens mij wordt de canon eos 300D dan wel geupdate!
    ik zou nog effe wachten.
    zoek eens wat nieuws sites af ofzo…

Bijdrager
    JobKuipers

De 300D is al geupdate: er is nu de EOS 350D en die heeft inderdaad al 8 miljoen pixels.
    Dus als je een canon wil hoef je niet te wachten op een update.

Heb geen ervaring met de Olympus camera’s, maar weet wel dat de EOS 350 een erg leuke camera is (bovendien meer pixels dan de D70 (en ook dan de opvolger van de D70, de D70s, die Nikon afgelopen week heeft aangekondigd. Deze blijft namelijk nog steeds steken op 6 miljoen pixels).

Groet,
    Job

Bijdrager
    Hajinick

Op http://www.kieskeurig.nl krijgt hij ook zeer goede recencies. Met name dat stofverwijderen bij het wisselen van de lenzen en de metalen body (ipv plastic).

Bijdrager
    Freek.

Wat een overweging waard is naast de prijs, kwaliteit en mogelijkheden is hoeveel Canon EOS accesoires (EX-flitser, objectieven etc) je eventueel op een nieuwe digitale camera kunt gebruiken. Stel dat je eea hebt dat je nog kunt gebruiken dan is dat mooi meegenomen. In dat geval zou ik (zoals Job al aangeeft) voor de vrij nieuwe Canon EOS 350D gaan.
    Ik ken de Olympus verder niet.

Canon Nederland – EOS 350D
    DPReview – Canon EOS 350D

Succes met je keuze.

Bijdrager
    E. Sonneveld

Nick,

Mail me even je telefoonnummer door (esonneveld@chello.nl) en ik praat je graag even bij

Groet

Evert

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Zeker voor een EOS gaan want als je een analoge eos hebt kan je je oude lensen blijven gebruiken (auto focus)

Bijdrager
    bieker

Ik zou voor Canon kiezen i.p.v. Olympus. Zeker als je al lenzen hebt van Canon. Als je wacht tot de prijs van de Canon 350D wat lager wordt dan heb je daar een heel goede koop. Je kunt ook overwegen om over te stappen op Nikon. De D70 is een ‘dijk’ van een camera (robuust en technisch super) en de nieuwe D50 belooft ook veel goeds. Voor ond de 900 euro heb je een heel goede digitale slr.

Bijdrager
    mekker

Hoewel olympus als enige een stof filter heeft is de capteur erg klein
    8 mege pixels is marketing praat de cellen op te capteur zijn kleiner dus je hebt minder dynamisch berijk.
    Verder zijn objectiven voor olympus erg duur en is het asortiment klein
    Ik ben het met bieker en guggenhiemer eens dat als je al een canon met objectiven hebt je beter bij canon kan blijven.

Bijdrager
    McBallistic

Zeker voor Canon gaan. Als je een eos gewoon bent, koop dan een Canon digitale reflex. Zij zetten de maatstaf. De rest (incl. Nikon) hinkt achterop. Koop de eos 350D met de kitlens (versie 2, zelfde optische formule als de eerste versie, maar beter geproduceerd) voor 700€ btw excl. of koop de eos 20d als je wat meer geld wilt uitgeven. Die camera is wat robuuster gemaakt en beschikt over een snellere autofocus, maar is ook een stuk duurder. Als je niet afknapt op de wat plastic “feel” van de 350d, ga dan voor dat toestel.

Als ik je een raad mag geven: ga naar de winkel en neem dat toestel eens in je handen. Het is klein, een stuk kleiner nog dan de 300D en de Nikon D70.

Bijdrager
    hans dorsman

Het meest logisch lijkt idd om voor een Canon te gaan, maar voor het zelfde geld heb je de Olympus met 2 lenzen die qua bereik waarschijnlijk minimaal het zelfde zijn als een nieuwe Canon met kitlens + je huidige lens.

Dat je al Canon lenzen hebt is dan niet meer relevant.
    Olympus maakt goede camera’s, maar als je testen leest, komt Canon er vaak net iets beter uit.
    Olympus lijkt me wel iets degelijker dan Canon.
    Nikon is ook goed, maar de D70 vind ik persoonlijk een bakbeest van een camera. Veel te groot. die zou ik zelf nooit nemen, hoewel ik al een analoge Nikon heb.

Hans

Bijdrager
    Hajinick

Het boeiende is dat die Fot speciaal zaak zei dat de lenzen die ik nu bij mij EOS heb … eigenlijk meer geschikt zijn voor kleinbeeld en dat digitale fotografie voor een nieuwere lens vraagt .. in de Olympus folder staat daar ook iets over .. heeft met inval van het licht te maken oid …

Bijdrager
    Freek.

Tuurlijk zeggen ze dat :P maar laat je niet te veel wijs maken. Door sensor van de meeste digitale spiegelreflexen is kleiner dan 24x36mm (het originele kleinbeeldformaat) waardoor er een verlengingsfactor voor het brandpunt van het objectief optreed. Fictief voorbeeld: een oude 28mm groothoek wordt een 50mm standaard. Een nieuw 16mm objectief wordt weer een normale groothoek. In dat opzicht klopt het. En uiteraard zijn er misschien in de duurdere series objectieven daadwerkelijk verbeteringen voor digitale fotografie.
    Ik heb mijn Canon 20D gekocht in een kitje met een 18-55mm objectief. Het zijn een soort MickyMouse dingen: superlichtgewicht maar kwalitatief niet top. Heb ‘m erbij genomen om toch wat beter in een groothoekbereik te zitten. Ik gebruik zo veel mogelijk mijn oude Canon EF II USM-objectieven en die doen het prima zo.

Bijdrager
    Hajinick

dus ik heb nu een 35-80 en een 80-200 mm .. wat wordt dat dan als ik deze lenzen op een digitale spiegelreflex zet ?

Bijdrager
    Freek.

Voor de exacte verlengingsfactor (bv 1.3 of 1.6 of wat dan ook) moet je even kijken in de spec’s van de camera van jouw keuze.
    Neem even die 35-80mm en ga voor het voorbeeld uit van factor 1.3:
    35×1.3= 45.5mm
    80×1.3= 104mm
    Nogmaals, even de spec’s er op naslaan.

Bijdrager
    Hajinick

oh ok .. dus dat scheelt dus per camera … zo even snel te zien … heb ik dan straks een telelens van zo’n 300 mm …

Bijdrager
    Freek.
    ”Hajinick”

heb ik dan straks een telelens van zo’n 300 mm …

Yep! Zo had ik dus een 75-300mm :)
    Als je voor een Canon gaat (350D, 20D) zou ik wel een kitje nemen met zo’n mickeyMouse objectief erbij. Kwalitatief dus iets minder maar soms wel erg handig.

Bijdrager
    BartSmakman

De Nikon D-70 en de Canon EOS 350D zijn zeker een treetje hoger dan de Olympus. Anders ff doorsparen en voor de allmighty Minolta Dynax D7 gaan.

Bijdrager
    hans dorsman

Als ik het goed heb, moet je de brandpuntsafstand van die Canon en Nikon objectieven met 1,6 vermenigvuldigen en die van Olympus met 2.

Hans

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.