27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Raffie

Oh Oh een rommeltje

Hallo allemaal,

Oh oh…. nu begint mijn Imac ook vol te raken en mijn 2 TB HD’s ook, ik moet gaan opruimen, mijn originele bestanden opruimen, mijn projecten opslaan en alle rommel eruit halen…. maar hoe ?

Ik heb 8 projecten staan en minstens 40u filmmateriaal, als het niet meer is…
    Daarnaast zie ik ook veel dubbel staan na het samenvoegen van Imovie en FCPX.

Heb mijn best gedaan om al het een en ander te lezen, maar durf niets weg te gooien of te verwijderen, maar ik moet wel. Ik ben ook bang als ik het verkeerd “opruim” dat ik deze beelden niet meer kan gebruiken…

Kortom…. paniek;)

Wie kan me helpen ?
    Ik heb Imac en heb het over mijn projecten van FCPX en oude projecten van Imovie.

groetjes
    Raffie

Inactief
    Anoniem

Misschien is een goede optie een NAS neer te zetten met een flinke opslagruimte. In elk geval voldoende ruimte om is de boel netjes in te delen en eventueel later onderdelen daarvan weg te gooien….

Bijdrager
    eugy

FCP i.c.m. een nas? Gaat niet werken hoor.
    Tenzij je er een disk image op zet. Maar mijn ervaring leert dat dat niet lekker werkt.

Bijdrager
    Raffie

Nas ??
    Nog nooit van gehoord, sorry wij zijn echte amateurs op dit gebied.

Bijdrager
    SunKeeper

Je staat voor de keuze: opruimen van bestanden of wat budget creëren om extra harddisks aan te schaffen.

En (USB2 of 3 externe harddisks) 2TB (vanaf € 85,-) of 3TB (vanaf € 120,-) is nou ook niet heel veel. Relatief gezien, want als je het verkeerde beeldmateriaal weggooit krijg je dit nooit meer terug.
    Met werkzaamheden als deze moet je eigenlijk lege harddisks op voorraad hebben.

Een NAS is voor dit geval inderdaad te traag, mee eens.

Bijdrager
    A.M.Dekker
    Raffie op 23 januari 2014

Nas ??
    Nog nooit van gehoord, sorry wij zijn echte amateurs op dit gebied.

NAS staat voor Network Attached Storage
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage

Bijdrager
    computer space

Heb je USB3?
    Kun je ook een SATA docking station nemen. Koop je een berg losse 3-4TB schijven, en uitzoeken maar.
    Nas is te sloom, op zich is gigabit voldoende, maar ik ken weinig NASSEN die gigabit goed uitnutten.
    Thunderbolt Raid 5 bak is ook leuk. Kom je met 5 schijven op een redundant volume van ongeveer 10TB, en kun je i.i.g eens lekker sorteren en opruimen met een beetje tempo. Maar dat is niet het goedkoopste!

Bijdrager
    Raffie

Bedankt voor alle tips…
    Ik zal morgen eens kijken of deze Imac een USB3 of thunderbolt heeft, weet ik zo niet …

Dan is het wellicht een idee om alle op te ruimen op extra HD, maar dit neemt niet weg dat het nog steeds een rommeltje is en er veel dubbel staat en wellicht opgeruimd kan en moet worden.

Ik kwam vandaag ook weer een probleem tegen….
    Had ik een filmpje gemaakt en heb toen 1 mapje met foto’s op mijn Imac gezet, daar de foto’s in verzameld, verwerkt in mijn project en film klaar gemaakt. Filmpje oke… op youtube en klaar is kees, mapje weg… oh oh nu geeft mijn project dus problemen aan dat ie de foto’s niet meer kan vinden, ik zou gewoon eens les moeten hebben, paar uurtjes in praktijk om eens door FCPX te lopen en dit soort problemen aan te pakken en te leren hoe netjes en goed te onderhouden en op te ruimen, want we hebben deze filmpjes nodig voor mijn werk (reisbureau).

Bijdrager
    TRML

En nog iets, niet om je bang te maken hoor, maar…

Heb he wel een backup van je iMac op b.v. een externe harddisk ? Want wat als je harddisk in je iMac het nu eens opgeeft, bedenk wel even wat je dan allemaal kwijt bent….

Meestal kan je daar de aanschaf van extra harddisk niet voor laten staan.

suc6

Bijdrager
    Raffie

Hai,

Geen probleem om 1 of meerdere disks bij te kopen, maar “welke” bestanden en vooral “hoe” moet ik alles overzetten ?

Er staat nu zoveel in de mappen dat het overzicht kwijt is…

Bijdrager
    Raffie

Nog tips voor een HD te kopen ?
    Moet ik dan ook nog formatteren ?

Bijdrager
    friesappeltje

Ik zou in ieder geval beginnen met het maken van een schema van een nieuwe, overzichtelijke structuur. Neem daar ook een goede backup oplossing in mee.
    Wanneer je dat klaar hebt weet je wat je nodig hebt en kun je je extra schijven kopen en langzaam beginnen met opruimen.

Gaat waarschijnlijk wel een poosje duren.

Ik ken FCP niet maar wanneer er verwijzingen naar bestanden in staan, dan wordt het verplaatsen extra lastig.

Bijdrager
    Raffie

Hai,

Daar ligt het probleem niet, het ligt meer in de verschillende bestanden, projecten, gebruikte beelden en foto’s niet gebruikte beelden en dan nog de gemaakte projecten.

Bijdrager
    Frank Visser

Regel 1; orden alles!
    Dan hoef je niet na een aantal jaar als een gek dagen je hele computer door te gaan spitten..
    Ik denk dat je niet veel andere keuzes hebt als hierboven geschreven:
    1. Nieuwe externe hardeschijf kopen en de rommel nog groter maken.
    2. Je hele mac doorspitten.

Ik kan soms ook moeilijk afstand doen van bepaalde bestanden. Als ik dat toch eenmaal gedaan heb is het wel een verademing!

Bijdrager
    Frank Visser

Toevoegging, dan kom je vanzelf dubbele dingen tegen.
    Weet niet of er een programma is die dubbele dingen ziet en verwijderd. Lijkt me ook geen prettig idee trouwens.

Bijdrager
    Raffie

moet ik de bestanden die ik zie, dus de scènes gewoon via fcpx verslepen naar een andere HD ?

Moderator
    Mac Daddy

Wat ook nog kan helpen. Stel, je hebt de dubbele bestanden een beetje opgeruimd en bent klaar om iets weg te zetten. Oudere projecten. (Ik ga er dan vanuit dat het in een map staat) kan je soms ook eerst zippen. Dit kan aan ruimte schelen en dan zet je het vervolgens weg. Het kost bij video en dergelijke altijd wel even wat tijd en inspanning van de computer dat zippen, maar het kan in ruimte schelen.
    Als je het dan ooit weer nodig hebt, kan je ze zo weer uitpakken. Mijn ervaring is wel dat het niet vaak voorkomt dat ik een oud project nog moet openen.

Bijdrager
    koen
    Raffie op 24 januari 2014

Daar ligt het probleem niet, het ligt meer in de verschillende bestanden, projecten, gebruikte beelden en foto’s niet gebruikte beelden en dan nog de gemaakte projecten.

Wat betreft de beelden en foto’s, ik zou alles in iPhoto slepen, en dan in iPhoto de zaak gaan lopen ordenen, en dubbele weggooien, etc. Als je jezelf aanleert om al je foto’s in iPhoto te zetten (of Aperture), dan hoef je niet meer te lopen zoeken in allerlei mappen op je HD.

Ik ken FCP niet, heeft dat een zelfde soort bibliotheek structuur als iPhoto? Zo ja, dan in FCP alles ordenen, en sorteren.

Zolang je probeert alles in de Finder in mappen te gaan organizeren, zal het een zooitje blijven, tenzij je heel erg gedisciplineerd bent.

EDIT: http://support.apple.com/kb/PH12527

Bijdrager
    Frank Visser

Adobe Bridge als je dat hebt (zit in de adobe suite) kan je ook goed helpen organiseren.

Bijdrager
    Raffie

heren,

het gaat niet zozeer om het organiseren, we hebben alles netjes in mapjes per land, per trip, dus dat is oke. Maar ik heb soms meerdere foto’s nodig uit verschillende mappen, die verzamel ik en zet ik dan in 1 map voor mijn project, alleen dan kan ik die map niet weggooien omdat hij dan de foto’s uit mijn project verwijderd.

Maar het gaat voornamelijk om FCPX en daar het organiseren en vooral archiveren vd materialen, originele bestanden, bewerkte bestanden en scènes.

Bijdrager
    koen
    Raffie op 24 januari 2014

Maar het gaat voornamelijk om FCPX en daar het organiseren en vooral archiveren vd materialen, originele bestanden, bewerkte bestanden en scènes.

Zie mijn link hierboven.

Bijdrager
    McShamus

Waarom zou een NAS te traag zijn? Al mijn werk doe ik vanaf een NAS (iSCSI LUN’s en gewone shares). FCPX, Photoshop en Lightroom. Schrijven gaat met ongeveer 90MB/s. Of je nu 2 of 3 seconden op een foto wacht… Gebruiksgemak en het veilige idee is ook wat waard. Niet meer hoeven te rotzooien met allerlei losse disks trouwens ook.

Bijdrager
    Mars
    Bijdrager
    iMad

Voor elk project in FCPX maak je een nieuwe bibliotheek, waar je de video’s en foto’s in importeert die je voordat project nodig hebt.
    Dan kan je makkelijk elke Bibliotheek op andere plaats kopiëren en vandaar evt gebruiken.

Beginnen met FCPX

Bijdrager
    bbqwerty

Voor het opsporen en verwijderen van bestanden gebruik ik het programma gemini duplicate Finder.
    Programma spit je hele Mac door en geeft vervolgens een overzicht van dubbele bestanden. Vervolgens kan je selecteren welke versie je eventueel zou willen bewaren.

Succes!

Bijdrager
    Raffie

Bedankt voor de tips, ik ga eens op zoek en nog eens flink lezen…. archiveren en goed opruimen valt echt niet mee.

Bijdrager
    Raffie

@Imad… de link werkt helaas niet.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.