23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    mennodeij

offline rekening overzicht internetbankieren

Ik ben bezig met het leren van Cocoa/Obj. C en heb mijn eerste nuttige programma gemaakt. Het is nog in ontwikkeling, maar de basisfunctionaliteit is er. Het werkt overigens alleen op 10.4 ivm Core Data.

Het is een programma waarmee je offline je bankafschriften kunt managen. Je kunt bij alle grote banken bestanden downloaden met daarin je transactiegegevens, deze bestanden kunnen dan in mijn programma worden ingelezen. Op het moment werkt importeren van transacties voor Postbank en SNS, aangezien ik zelf niet beschik over andere bestandsformaten. Zelf toevoegen van transacties kan altijd.

Nu vroeg ik mij af of zoiets al bestaat voor de Mac (ik weet van Quicken, maar verder?) en of mensen hier in geinteresseerd zouden zijn. Ik ben van plan het als open source beschikbaar te stellen, dus je kunt het gratis gebruiken. Verder ben ik ook op zoek naar mensen die het zouden willen testen en feedback kunnen geven op dingen die niet goed zijn, anders kunnen.

Mocht je interesse hebben, laat even weten op taomac (at) gmail.com

Bijdrager
    Tuvok

Ik heb je na het lezen direct een mail gestuurd. GEWELDIG, een programma hiervoor :D
    Helemaal TOP.

Bijdrager
    mennodeij

De eerste 0.1 release is te verkrijgen op http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=145810&package_id=160453

Feedback? graag!

Bijdrager
    SanderQ

Goed initiatief! Mogen we misschien een screenshot zien? (je kunt de bedragen afdekken).

Bijdrager
    mennodeij

Ik zal vanavond een screenshot posten, voor de ongeduldigen onder jullie:

Download het .dmg bestand vanaf http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=145810&package_id=160453

In dit disk image zit een korte handleiding met screenshots (je hoeft het programma niet te installeren om de handleiding te lezen)

Een nederlandse gebruikersinterface is in de maak overigens.

Bijdrager
    mennodeij

Screenshots zijn te bewonderen op https://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=145810

Verder is versie 0.2 uit, met nederlandse gebruikersinterface.

Bijdrager
    Gijs

Interessant. Je kent het programma MacGiroBase van Miro Lucassen (MacFan)? Ik wil graag weten in hoeverre jouw programma daarvan verschilt. Bijv: kun je berekeningen uitvoeren op basis van uitgaveposten of op basis van een geselecteerde periode. En werkt het alleen met MijnPostbank of ook met Girotel?

Bijdrager
    mennodeij

Kijk, dat is een antwoord op mijn allereeste vraag of dergelijke programma’s al bestaan. MacGiroBase is daar een goed voorbeeld van. Qua functionaliteit lijkt het op het eerste gezicht vergelijkbaar, maar importeren van een MijnPostbank.nl bestand gaf me net problemen met het datum formaat (alle data geven een vraagteken).

Het programma heeft als doel om voor zoveel mogelijk banken geschikt te zijn. De huidige functionaliteit is MijnPostbank.nl en SNS bank, voornamelijk omdat ik daar zelf rekeningen en bestanden van heb.
    Ondersteuning van Girotel of andere banken kan met een kleine wijziging worden aangebracht. Als je wilt dat andere banken ook ondersteund gaan worden, laat me dat dan even weten op taomac (at) gmail.com dan regelen we dat.

Wat betreft berekeningen, dit komt in een spoedig te releasen versie uit. Documenten (=rekeningen) die met eerdere versies zijn gemaakt blijven compatible met deze nieuwe versie. Berekeningen kunnen worden gemaakt op basis van periode, post en transactietype.

Bijdrager
    Gijs

Belooft veel moois. Ik heb je programma nog niet geprobeerd (tijdgebrek), maar zodra berekeningen en selecties op periode mogelijk zijn, passeer je MacGiroBase in gebruiksmogelijkheden. De ontwikkeling van dat programma ligt volgens mij een beetje stil, Miro heeft al wel een jaar geleden beloofd de mogelijkheden uit te breiden. Maar er gebeurt niks.

Bijdrager
    mennodeij

Bij deze dan: versie 0.3 is uit!

Nieuw in deze versie is het selectie overzicht (zoals Gijs al opmerkte, dat is handig) Zoeken op datum/periode, post, type en in de transactie mededelingen. Verder wordt de rabobank ondersteund (ik heb zelf geen rabobank, maar de rabobank heeft het download formaat online staan).

Verder: volledige engelse en nederlandse taal ondersteuning. In eerdere versies liep het nog wat door elkaar, maar nu zijn alle initiele postnamen en transactie types in het engels vertaald. Verder ook een nederlandse en engelse handleiding.

Vragen/opmerkingen/huldebetuigingen :o hier of op taomac (at) gmail.com

Bijdrager
    Tuvok

Ik heb het volgende ondervonden:
    1) Het menu “Post” is niet gesorteerd op alfabet. Kan dat worden ingesteld?
    2) In gewerk posten, klik ik op + en type vervolgens de post in. Wanneer ik nu klik op OK dan word de lijst niet ververst. Bij terugkeer naar bewerkposten zie ik een grijze gekleurde post zonder tekst. Wanneer ik klik op + en de post in type gevolgd door Enter, dan lukt het wel.
    3) Wat is het doel van de trefwoorden in de posten? Ik heb wat trefwoorden in posten geplaatst, maar dit verandert niet automatisch de post in het hoofdscherm.
    4) Wanneer ik het programma open, krijg ik altijd het venster “Nieuw Document” ook al heb ik reeds een document gemaakt en bewaart.

Bijdrager
    Elstar
    ”mennodeij”

…en of mensen hier in geinteresseerd zouden zijn.

Nou, en of!!

”mennodeij”

Nu vroeg ik mij af of zoiets al bestaat voor de Mac (ik weet van Quicken, maar verder?)

Op een scriptje na dat alleen onder OS9 werkt (en dat afschriften omzet naar Appleworks spreadsheet) ben ik nooit een goede applicatie tegengekomen dat doet wat ik wil, zelfs Quicken niet, want te Amerikaans.
    Het downloaden van de bankgegevens levert altijd bestanden op die alleen na hele omslachtige bewerkingen enigszins nuttig zijn.

”mennodeij”

IHet werkt overigens alleen op 10.4 ivm Core Data.

Da’s wel jammer.

Bijdrager
    mennodeij
    ”Tuvok”

Ik heb het volgende ondervonden:
    1) Het menu “Post” is niet gesorteerd op alfabet. Kan dat worden ingesteld?

Als je op de header van de tabel klikt (dus waar het woord Post staat) dan kun je A-Z en Z-A sorteren. Ook andere kolommen kunnen op dergelijke wijze worden gesorteerd.

”Tuvok”

2) In gewerk posten, klik ik op + en type vervolgens de post in. Wanneer ik nu klik op OK dan word de lijst niet ververst. Bij terugkeer naar bewerkposten zie ik een grijze gekleurde post zonder tekst. Wanneer ik klik op + en de post in type gevolgd door Enter, dan lukt het wel.

Bij het toevoegen van een post wordt inderdaad een lege grijze regel gemaakt en komt de cursor in het Naam veld te staan. Hierin kun je de naam van de post invullen. Ik ga eens kijken of het ook tijdens het typen kan worden opgeslagen, dus zonder enter.

”Tuvok”

3) Wat is het doel van de trefwoorden in de posten? Ik heb wat trefwoorden in posten geplaatst, maar dit verandert niet automatisch de post in het hoofdscherm.

Het toevoegen en veranderen van trefwoorden heeft geen invloed op transacties die al ingevoerd zijn. Aangezien je kunt zoeken in het transactie overzicht op woorden uit de mededelingen en de tegenrekening kun je eenvoudig posten toekennen aan op deze wijze geselecteerde posten. Trefwoorden hebben alleen effect bij het importeren van transacties. Een mogelijkheid is dus om trefwoorden toe te voegen, alle ingevoerde transacties te verwijderen en opnieuw te importeren, om te kijken of de trefwoorden die je hebt gespecificeerd werken.

”Tuvok”

4) Wanneer ik het programma open, krijg ik altijd het venster “Nieuw Document” ook al heb ik reeds een document gemaakt en bewaart.

Ja, ik weet het. In de laatste versie (0.3) is een voorkeuren menu opgenomen (typ Command-komma of klik Finances->voorkeuren/preferences) hierin kun je het openen van een nieuw document instellen (dit werkt om een of andere reden pas als je het vinkje een keer uit, dan weeer aan en weer uit gezet hebt; dit rare gedrag heeft mijn aandacht). Direct openen van een bestand dat al is opgeslagen kan door het bestand te dubbelklikken.

Bijdrager
    Gijs

Ik heb er een eerste blik op geworpen en even mijn rekening gedownload en ingevoerd. Ziet er in beginsel goed uit. Alleen is voorkeuren bij mij grijs en ook het selectieoverzicht wordt niet geopend. Is dit een bug of heb ik een gemankeerde download? Het versienummer is wel 0.3.

Bijdrager
    Tuvok

Ik probeer een tweede csv bestand te importeren in een al bestaande lijst. Het importeren lijkt goed te gaan, echter ik zie geen nieuwe records in de lijst. Kan dit een bugje zijn?

Bijdrager
    Gijs

Even een update omdat ik met Mennodeij buiten het forum om heb gemaild. Het probleem met de voorkeuren en selectieoverzicht blijkt in de taalkeuze te zitten. In het Engels werkt het goed, in de volgende versie zal het ook in het Nederlands werken.

Bijdrager
    mennodeij

Zo. Versie 0.4 is uit en het hiervoor genoemde akkefietje is opgelost. Ook de ABN Amro wordt nu ondersteund.

Download op http://sourceforge.net/projects/banktao

Bijdrager
    Tuvok

0.4 is weer een super update. Als het pulldown menu “Post” nog kan worden gesorteert dan ben ik helemaal tevreden. Nou…een mooie pie diagram ofzo zou geweldig zijn, dit is maar een idee.

Menno klasse werk :lol:

Bijdrager
    Gijs

Goed werk, het wordt steeds veel belovender. Paar puntjes waar misschien nog aan gewerkt kan worden:

* De selectie van een periode loopt tot de gekozen einddatum, terwijl er boven staat t/m.
    * Soms klopt de selectie op posten niet helemaal: ik heb bijv. Geldopnames geselecteerd en dan worden er een paar overgeslagen (bijv. van ABN Amro).
    * Alle bedragen worden gewoon opgeteld: plussen en minnen (inkomsten/uitgaven dus) worden niet met elkaar verrekend. Of heb ik het mis?
    * Ik neem aan (nog niet uitgetest) dat bedragen geen minteken (-103,56 bijv.) mogen hebben, want dat zou het bovenstaande gemis op kunnen vangen. Ik ben gewend de belastingteruggave en belastingbetalingen in dezelfde post te zetten en nu moet ik twee aparte maken en vervolgens het resultaat zelf uitrekenen.
    * Er zit een spelfout in de Transactietypes in het Selectieoverzicht: “Gedlopname”.
    * Het zou handig zijn als automatisch het laatst gebruikte bestand wordt geopend. Maar het is al een verbetering dat niet steeds een nieuw bestand wordt aangemaakt.

Diagrammen en grafieken hoeven voor mij niet, maar is natuurlijk wel mooi. Voor de volledigheid: ik heb een Postbankrekening.

Bijdrager
    Gijs

Even kleine correctie van bovenstaande.
    De selectie op posten werkt prima, ik bleek twee posten ‘Geldopname’ te hebben….:oops:
    Het minteken levert een foutmelding op, dus dat werkt inderdaad niet. Ik zal dus die twee verschillende posten belasting (inkomsten/uitgaven) moeten handhaven.

Bijdrager
    MedahOSX

Interesant:)
    Ik zoek al een tijdje zon programma, maar Quicken, iCash, iBank en dergelijken (er zijn er meerdere) snappen het formaat van de ABNAMRO niet (MT940), en zal dat waarchijnlijk ook niet gaan ondersteunen omdat het formaat nergens anders word gebruikt (?)

Anyway, ik ga em eens proberen met ABNAMRO dus.

Bijdrager
    mennodeij

Voor ABN Amro wordt inderdaad MT940 ondersteund. Dit is nu juist een formaat dat internationaal gezien wel veel gebruikt wordt, het is een heel divers formaat dat ook gebruikt wordt om transacties op te sturen en zo. De support voor ABN Amro is nog experimenteel, als e.e.a. niet werkt hoor ik het graag ( taomac (apestaartje) gmail.com )

Bijdrager
    Pugnax

Zakelijke klanten van de Rabo kunnen ook in het MT940 formaat downloaden.

Ik heb het programma net geprobeerd. De import gaat probleemloos, maar zodra ik verder iets probeer, houdt het programma er onverwacht mee op.

Als ik opnieuw het programma start en het bewaarde bestand open, gaat het weer mis.

Een veelbelovend programma, maar hoe houd ik het aan de praat op een PowerMac G4/400 met 768MB op 10.4.4?

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.