12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    rikkuijpers

Office 2011 (Mac) – Excel in de fout na openen in Office 2010 (PC) (v.v.)

Beste mensen,

Ik wilde eens navragen of meer mensen het volgende probleem hebben (en daar misschien ook een oplossing voor hebben).

In Office 2010 (PC) heb ik een kasboek gemaakt, waarin meerdere verwijzingen zitten. Zo is er een start sheet met alle groepen waar in- en uitgaven onder kunnen vallen (3 lijsten).

(start sheet)

Per maand is een aparte sheet, waarin een de gegevens voor die maand kunnen worden ingevuld. Boven de invul-lijsten staat een overzicht met de totalen van die lijsten. Al deze lijsten halen hun info uit de start sheet.

(maand sheet)

De bovenste lijst kopieer de dat uit de start sheet. De invul-lijsten bevat dropdownmenuutjes die hun gegevens uit de bovenste lijstje haalt (de versie hiervoor deed dit overigens ook uit de start sheet).

Nu doet zich het volgende probleem voor: Dit excel bestand werkt prima op de PC, maar als ik naar huis ga en daar verder ga op mijn MacBook (Office 2011), werken de lijsten of niet, of ze verlopen.
    Het verlopen houdt in, dat het eerste invul menu van (bv) cel E4:E22 de gegevens pakt, bij de 2de cel E5:E23, enz….

Na veel pijn en moeite alles terug gezet te hebben op de Mac, open ik het bestand weer op de PC…. Driemaal raden: daar gaat het ook weer helemaal mis. Daar zijn de dropdownmenuutjes helemaal verdwenen! Kan ik weer van vooraf aan beginnen met de data validatie..

Zijn er mensen die dit ook hebben c.q. een oplossingen hebben? Ik hoor het heel graag!
    Gegroet,
    RK

Bijdrager
    StijnMacDupuis

Heb een gelijkaardig probleem ook eens gehad.
    Ik heb toen op de pc gekozen voor opslaan onder .xls in de plaats van .xlsx en toen ging het echter wel.
    Hopelijk helpt dit ook bij jou.
    Stijn

Bijdrager
    rikkuijpers

Hoi Stijn,

Als ik het bestand als .xls save, ga ik dan geen problemen krijgen met functies die niet ondersteund worden in oudere versies?

Ik ga het in ieder geval jou voorgesteld oplossingen eens uitproberen!

Vind het alleen een beetje vreemd dat tussen de 2 nieuwste pakket (PC en Mac) van Office z’n slordig probleem zit. Je zou verwachten dat het “normaal” zou moeten werken.

Gegroet,
    RK

Bijdrager
    rikkuijpers

Dit is overigens de melding die ik krijg als ik het bestand opsla als .xsl i.p.v. .xlsx:

Foutmelding

Ik kan niet zo snel vinden of tot welke versie van office de tabellen worden ondersteund of niet.. En wat dan het gevolg gaat zijn voor de werking.

RK

Bijdrager
    susie

Graag zou ik de oplossing ook willen weten en of het gelukt is.
    Want wij willen ook beide versies aanschaffen (voor mac en pc), maar zijn huiverig zolang die probleem nog in de opmaak zit, zoals bovengenoemde probleem.

rikkuijpers : is het gelukt? Gewoon op continue klikken?

Bijdrager
    rikkuijpers

@susie

Zo net even geprobeerd, maar helaas: het lijkt wel of de dropdownmenus nu helemaal dood zijn (dus niet verschuiven zoals de vorige keer onder xlsx).

[edit]
    Blijken bij nadere inspectie toch weer te verschuiven :angry:

Iemand anders nog ideeën over hoe we dit kunnen oplossen?

Bijdrager
    StijnMacDupuis

Jaa, dan vrees ik dat ik ook niet zal kunnen helpen.
    Bij mij heeft dit in elk geval gewerkt.

Bijdrager
    susie

Hallo StijnMacDupuis: Bij jou lukte het in ieder geval, dat is fijn.
    Je hebt de vraag van Rikkuipers nog niet beantwoord, waarin hij het bijlage heeft toegevoegt.
    Waar hij op moet letten bij de foutmelding van de bijlage.

Heb jij dat ook gehad dan? Of kreeg je geen foutmelding, bij het opslaan van xls?

Alvast bedankt voor beide reacties.

Susie

Bijdrager
    rikkuijpers

@susie

Mooi dat het bij jou wel gelukt is! Ben bang dat de sheet bij mij te ingewikkeld is qua doorlinken van diverse gegevens aan elkaar. Een ander deel van de errors zijn opmaak-errors betreffende tabelen, die zover ik weet, geen probleem zouden moeten opleveren.

Bijdrager
    StijnMacDupuis

Ik kreeg nergens foutmeldingen hoor.

Bijdrager
    susie

Oke, dan weten we het ook weer.
    Is dus in kwestie van niet al te ingewikkelde opmaak opzetten en te veel verschillende koppelingen.

Misschien toch handig, eerst op mac, de document opmaken en dan in pc openen/bewerken, misschien dan wel beter gaat?
    Hebben jullie dat ook geprobeerd?

Want ik begrijp dat jullie eerst op pc de document hebben opgemaakt en in mac willen openen/bewerken?

Groetjes Susie

Bijdrager
    susie

Oh ja nog een ding:

Als ik de opgemaakte excel (pc) opent in mac en uit wilt printen:

Komt het anders geprint uit dan vanuit de pc.

Dat is raar, want ik heb de pc en mac tot mijn beschikking in 1 ruimte en zelfde printer!!!
    Ik verander niks aan de pagina-instelling en toch krijg ik het niet goed!

Heel frustrerend, om op mac kunnen openen/bewerken, en printen alleen via de pc.
    Niet fijn als je dan steeds van werkplek moet veranderen, aangezien de pc vaak bezet is door een ander.

Hebben jullie enig idee? Want wat ik ook doe, het komt verkleint uit de printer, en als de percentage hetzelfde is, komt de opmaak niet overeen (bijv, de voettekst valt dan hoger uit), dus meer ruimte tussen de andere tekst. Dan de originele (via pc)

Groetjes Susie

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.