5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    bechris60

Offerte maken voor een website, wat te vragen?

Hoi, om mij eerst even voor te stellen.

Ik ben 17 jaar en woon in Amsterdam.

Ik ben gevraagd om een website te bouwen.
    Nou heb ik al vaker website’s gebouwd voor ongeveer bedragen van € 100 tot € 500.
    Ik heb een aanbod gekregen om website te bouwen die wat meer nodig heeft, en best veel bezoekers zou krijgen, dus echt niet onbelangrijk. Ze vragen om offertes aan 3 bedrijven en mij. Alleen heb ik geen idee wat ik moet vragen.

De productie kosten van de website zijn ongeveer € 250 tot € 401.
    Nou heb ik gehoord van iemand met verstand hiervan dat ik voor dit project misschien wel meer dan € 1000 kan vragen, aangezien dit best een belangrijke website word.
    De hosting en het domein zijn al geregeld, ze willen wel dat ik de website maak via een cms, zodat zij ook gemakkelijk op die website kunnen werken.

Ook word gevraagd om een prijs per pagina????

Ik maak website’s omdat ik het leuk vind en gelukkig verdien ik er ook wel mee, maar ik weet dus niet veel van de zakelijke kant haha.

Bijdrager
    Shmoo

Prijs per pagina moet je direct uit je hoofdzetten dat zijn dingen die stammen uit de tijd dat een CMS alleen bij de New York Times gebruikt werd of je moet al een static HTML website maken dan kun je misschien ook nog per pagina rekenen. Over het algemeen willen mensen graag totaal en vaste prijzen zien voor het geheel van begin tot eind.

– maar wat zit er allemaal in die 250 tot 400,- aan productiekosten?

Het is verder helemaal aan jezelf wat jij er voor vraagt. Of je het nu voor 99,- wilt doen of voor 2500,- dat kan alleen jij uitmaken en heeft denk ik ook te maken met hoe jij je presenteert en wat je gemaakt hebt in het verleden.

Ik ben een slecht voorbeeld omdat ik amper vaste lasten heb, geen bedrijf ben en ook een hekel heb aan verplichtingen en vooral dat laatste daar heb je toch vaak mee te maken wanneer je opdrachten aanneemt.
    Maar wat ik meestal doe is ik neem de afschrijving van mijn iMac p/jaar das ongeveer 260,- daar doe ik alle software aankopen bij die ik voor dat jaar wil hebben ( ruw 100,- ) en dat is dan mijn minimale prijs. Dat wilt niet zeggen dat ik voor 360,- een website zal maken maar 360,- is dan wel waar het begint en meestal doe ik daar iets bij dat ik graag wil hebben op dat moment. Wil ik een iPad dan is het simpel 360 + iPad = website.
    Veel hangt ook af van of voor wie ik die website maak, is het een bekende/vriend van de familie of niet en wat is het onderwerp van de website. Wanneer iemand mij vraagt om een website over violen te maken dan zou ik niet 123 weten hoe ik dat zou moeten aanpakken en hoe ik dat onderwerp aantrekkelijk kan maken dus is de kans heel groot dat ik die opdracht al afzeg omdat het te veel gedoe zal zijn en die iPad voor mij niet belangrijker is dan het gedoe er om heen.
    Komt er een opdracht op mijn pad waar ik helemaal mijn ei in kwijt kan dan zal dit de prijs echt wel doen laten zakken en dan wil ik zelfs gaan nadenken over een iPad mini. De ene opdracht is de andere niet en ik heb mijzelf aangeleerd om liever nee te verkopen wanneer ik twijfel dan op alles wat ik kan krijgen ja te zeggen en daarna met lood in je schoenen een opdracht te moeten uitvoeren en afronden.

Dit is maar een voorbeeld van hoe ik reken, jij zal waarschijnlijk andere en misschien wel meer getallen hebben dan ik en je kunt de min. prijs ook delen door het aantal websites dat je per jaar denkt te gaan maken. Persoonlijk doe ik dat niet omdat ik mijzelf daarmee indirect verplichtingen opleg om opdrachten aan te nemen.

Het is gewoon heel moeilijk om te bepalen wat jouw prijs is. Je kunt niet eenvoudig X bedrag p/uur rekenen want hoe ga je dat oplossen wanneer je een keertje op een probleem stuit waar je gewoon bijna een halve dag aan het zoeken bent naar een oplossing. Dat zijn ook dingen die voorkomen en moet de klant dit betalen omdat bijv. een Open Source systeem dat jij gebruikt iets zo heeft gemaakt dat het doeltreffend is voor jan-en-alleman maar totaal niet in jouw project past en jij het dus het liefst eruit wilt slopen omdat het meer in de weg zit dan wat anders.

Vergeet ook niet dat wanneer je een project afrond de klant vaak daarna ook nog wat vragen heeft – het siert je dan om daar ook op te reageren als vorm van service terwijl jij al weer aan andere projecten bezig bent. Misschien moet je wel een kleine handleiding schrijven over hoe de klant het CMS moet gebruiken. Niet elk CMS is hetzelfde, wanneer iemand die veel op social media zit in het dashboard van WordPress terecht komt dan zal hij/zij denk ik wel vrij snel in de gaten hebben waar ze naar toe moeten navigeren om het een of ander te doen maar wanneer je iemand in een Drupal of Joomla dashboard laat binnentreden dan is dit toch vaak iets anders en meer een fabriek-/ICT -achtige omgeving waar een kleine leercurve zit die je even onder de knie moet krijgen.
    Ik heb dit laatst zelf nog ondervonden toen ik voor iemand moest inloggen bij SEOshop – wat een drama is dat zeg, alsof je je schoenen verkeerd om aan hebt zo voelt dat aan. Ik heb gewoon bijna 3 dagen nodig gehad om een beetje een flow te krijgen hoe je de producten aanpast en alle instellingen terug kunt vinden, de manier van content toevoegen stampt volgens mij ook nog uit 1992 met alle beperkingen die je maar kunt bedenken.

Het is niet alleen maar bouwen, factuurtje innen en klaar is kees. Soms gaat er erg veel tijd zitten in het op weg helpen van de klant zeker wanneer deze nog nooit een eigen website heeft onderhouden. Ga er dus niet standaard van uit dat elke klant zichzelf wel kan redden in een CMS en dat ze op het idee komen om op YouTube te kijken hoe het allemaal moet.
    Mensen zijn niet dom maar vaak moet je ze wel iets uitleggen of op weg helpen dat extreem simpel is omdat ze er gewoon standaard vanuit gaan dat het niet zo simpel zal werken. Een voorbeeld is het organiseren van de menu-items in WordPress, dit is gewoon een kwestie van de items slepen naar de positie waar je ze wilt hebben, makkelijker kan het haast niet gemaakt worden maar alleen staat er nergens een symbooltje dat je moet slepen of dat drag&drop actief is. Ik bedoel maar soms gaan mensen er vanuit dat het moeilijker is dan het in werkelijkheid is en als je het dan uitlegt zeggen ze allemaal …Oooo ja is het zo simpel.. Zoiets kost je dan weer 15min. van je tijd, niet erg maar je moet er wel rekening mee houden dat zoiets kan gebeuren.

Succes verder..

Bijdrager
    friesappeltje

Heel goede vraag en Shmoo, bedankt voor je heldere antwoord. Denk dat veel mensen (ik ook) hier hun voordeel mee kunnen doen.

Bijdrager
    bechris60

Dank voor je reactie Shmoo. Ik zal nog wel zeggen hoe het allemaal is gegaan!

Bijdrager
    rvanheukelum
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.