7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    schande

ocz vertex 4 ssd in caddy wil niet unmounten macbook pro 2011 mountain lion

hallo daar!

een vaag probleem: ik probeer een tweede ssd te installeren op mijn MBP late 2011 en het kreng wil niet unmounten. ik kan de schijf benaderen via disk utility als ik opstart in restore mode [appeltje-R] maar als ik vervolgens de schijf formatteer/initialiseer krijg ik de melding ‘Partition failed with the error … ‘ en dan nix.

het lijkt alsof de ssd niet wil unmounten. gek genoeg kan ik de ssd wel formatteren op een andere machine [imac 10.6] en kan ik partities aanmaken, maar zodra ik het in de macbook pro hang is het onzichtbaar totdat ik opstart in Restore Mode. en vervolgens is de schijf niet te initialiseren.

zelfs in de terminal werkt het niet: de opdracht ‘diskutil partitiondisk [disknummer] HFS+ newdisk 100%’ geeft de foutmelding ‘cannot unmount disk’.

H E L P

Bijdrager
    johnkeates

H E L P schreeuwen heeft niet zo veel zin hier. Jaagt alleen maar mensen weg.

Doe eens een lsof of een fuser. Google als je het niet snapt.

Bijdrager
    schande

Dank John voor je antwoord. Ik vrees echter dat je net zo goed had kunnen zeggen ‘doe es googlen dan’ want mijn bash kennis of hoe dat ook heet is van het niveau instappertje.

Ik vermoed dat de caddy het probleem geeft, aangezien de schijf in die caddy onleesbaar is. Haal ik het er weer uit en lees ik het op de iMac doet ‘ie het weer, inclusief partities en bestanden.

lsof geeft een waslijst aan processen en fuser een command not found. Wat zou ik met lsof kunnen bereiken?

E E N G O E D W E E K E N D

Bijdrager
    schande

btw ik lees meer en meer berichten over problemen met een SSD in de optical bay. Het schijnt een euvel te zijn van OSX dat niet goed met SATAIII schijven om kan gaan in de optical bay. Kan iemand dit bevestigen?

Bijdrager
    johnkeates

Heeft je SSD toevallig een ‘force SATA2’ jumper?
    lsof = LiSt Open Files, daar kan je dan zien of er bestanden van die SSD in gebruik zijn en door wie/wat.

Mdworker (Spotlight) doet dat soms nog wel eens, en negeert notificaties dat er geunmount moet worden soms ook.

SATA3 in optical bay kan inderdaad problemen geven, ik kan het probleem niet reproduceren, maar er zijn inderdaad genoeg mensen die dat probleem hebben. Welke bay heb je?

Bijdrager
    schande

Bij mijn beste weten heeft de late 2011 mbp een SATA 3 verbinding met de DVD speler. Word around the campfire is dat de bekabeling van de airport over de evt. optibay loopt en daardoor paniek veroorzaakt. Heb een post gezien dat iemand het oploste door de SSD open te maken en een home-made verbinding te maken die door folie beschermd is van de airport kabels…

Bijdrager
    schande

btw de bay is een ebaytje van 10 dollar. Een HDD werkt prima en zit er nu ook in. Wel jammer [het hele project was een test om Battlefield 3 op dit apparaat te spelen op een bootcamp partitie, dat overigens prima draait op low settings op de HDD] maar ja. 500GB is stiekem ook wel erg lekker.

Veel mensen zeggen op internet dan ook: doe gewoon een HDD in je caddy. Werkt prima en is absoluut een waardevolle upgrade vergeleken met de standaard HDD – DVD combo.

Nogmaals dank voor je antwoord John.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.