11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    iDeMi

OCZ Vertex 3 SSD hoog batterij verbruik

Sinds kort heb ik in mijn MBP 17″ (i7 2,66 GHz, 8 GB RAM, mid 2010) de HDD vervangen voor de OCZ Vertex 3 MAX IOPS 240GB SSD. De SSD werkt als een trein maar met een groot nadel, hoog stroom verbruik. Mijn batterij ging met mijn HDD zo’n 7 uur mee. Met de SSD is dat maar zo’n 2 uur. Mijn gebruik op mijn MBP is niet veranderd.

Na overleg met OCZ blijkt er een bug te zitten in de firmware waardoor een verkeerde temperatuur wordt afgeven en de fans blijkbaar meer gaan draaien. Mijn SSD heeft de laatste firmware versie (2.15) en ik merk niks van dat mijn fans meer draaien. Alles loopt rustig. Ik heb de Temperature Monitor geïnstalleerd en alles blijkt lekker op een normale temperatuur. De SSD blijft zelfs continue op 30 C staan, wat ik ook doe. OCZ kan niets meer voor mij betekenen anders dan het advies af te geven om mijn SSD om te ruilen.

Er is al veel geschreven over SSD’s op OMT maar wat is jullie ervaring hiermee? Met ander woorden, welke SSD gebruiken jullie en hoe zit het met het batterij verbruik?

Bijdrager
    Artell

Ik gebruik al tijden een Intel X25M SSD van 160GB in eerst mijn MacBook Pro early 2009 en nu een early 2011 model. En behalve het genieten van de snelheid heb ik geen problemen met het batterijgebruik. Ik kan nog steeds zo’n 7 uur met de accu doen bij het 2011 model. Maar van 7 naar 2 uur lijkt me wel erg veel voor alleen een SSD. Gebruik je niet ook een ander programma waardoor bijvoorbeeld steeds de ATI grafische kaart wordt gebruikt en niet de Intel.. Misschien een combinatie van factoren…

Bijdrager
    iDeMi

Hoi Artell,

Dat is het eerste waar ik aan dacht maar mijn gebruikers gedrag en de applicaties zijn niet veranderd. Ik heb zelfs een clean install gedaan van Lion en alleen nog maar dat geinstalleerd (zo’n 30%) van wat er eerst aan apps op stond. Wel heb ik een aantal optimizing opties doorgevoerd (alles behalve het uitzetten van Spotlight).

Moderator
    unSOUND

Je kunt als het goed is de snelheid van de fan verlagen met SSD fan control, maar OS X’ instellingen overrulen is niet zonder risico…

http://exirion.net/ssdfanctrl/

Bijdrager
    iDeMi

De fans zijn niet het probleem. Deze draaien niet tot nauwelijks. Het is duidelijk te horen wanneer deze draaien.

Moderator
    unSOUND

Dat staat wel een beetje haaks op die eerdere opmerking:

Na overleg met OCZ blijkt er een bug te zitten in de firmware waardoor een verkeerde temperatuur wordt afgeven en de fans blijkbaar meer gaan draaien.

Op hoeveel rpm draaien de fans nu bijvoorbeeld ?

Bijdrager
    iDeMi

Volgens de SSD Fan Control applicatie draaien beide op 2000 RPM.

Moderator
    unSOUND

Dan is dat dus niet de oorzaak, dus waarom beweert OCZ dat ? Ach, hun gebrek aan Mac ondersteuning heeft mij al lang bij ze weg gejaagd.

Maar goed, daar schiet jij nu niks mee op, dus terug naar het probleem:

• Heb je de HDD eruit gehaald, of zit die op de plek van de Superdrive ?
    • Heb je de oude schijf al eens terug geplaatst om te verifiëren dat het door de SSD komt ?
    • Zijn er processen die veel CPU vragen ? ( kijk naar alle processen, niet enkel de gebruikers )

Bijdrager
    iDeMi

Grapping dat je dat zegt

Ach, hun gebrek aan Mac ondersteuning heeft mij al lang bij ze weg gejaagd.

Op de OCZ site voor firmaware updates wordt alleen Windows en Linux aangeboden. Maar dat terzijde.

Mijn MBP heeft alleen een SSD en Superdrive. Mijn originele HDD zat op de plek van de Superdrive maar heb ik ongedaan gemaakt ivm stroom verbruik. Ik dacht dat mijn HDD de oorzaak was.

Ik heb nog eens wat specs opgezocht en ik kwam op het volgende uit.

De originele HDD is een Seagate ST9500420ASG 500 GB 7200 RPM met een energieverbruik:
    Lezen/scrhijven: 2.2 watt
    Idle mode: 0.69 watt

De SSD is een OCZ Vertex 3 MAX IOPS 240 GB met een energieverbruik:
    Lezen/scrhijven: 3 watt
    Idle mode: 1.65 watt

Ter vergelijking heb ik ook eens de OCZ Vertex 2 opgezocht:
    Lezen/scrhijven: 2 watt
    Idle mode: 0.5 watt

en de Intel 520 Series SSD van 240GB opgezocht:
    Lezen/scrhijven: 0.85 watt
    Idle mode: 0.6 watt

Het CPU verbruik van mijn MBP is nagenoeg niks. Er draaien geen processen met een hoog CPU verbruik. Dat is ook weer terug te herleiden naar de lage temperaturen welke gemeten zijn met de Temperature Monitor.

Als ik alles op een rijtje zet dan lijkt met het hoge stroom verbruik van de SSD de oorzaak.

Ik ga nog wel mijn originele HDD terug zetten en dan het batterijverbruik nog eens bekijken.

Bijdrager
    iDeMi

Sinds vandaag de OCZ vervangen voor de Intel 520 Series. Wat een geweldige schijf. Het batterij verbruik is weer als vanouds. Gewoon lekker lang meegaan dus. De Intel 520 Series krijgt van mij een dikke plus!

Bijdrager
    iep

Dat lijkt mij sterk want de Intel 520 gebruikt nog steeds dezelfde controller die niet geheel zonder problemen is. Dit soort ssd’s trekt ook veel stroom vanwege hun hoge snelheden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.