20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    servir frais

Occasie iBook Dual USB 500 12″, waarop letten bij aanschaf

Mijn vriendin klaagt dat ik teveel op de mac zit, en dat zij dus niet kan surfen ondertussen. Daarom ga ik morgenavond naar een ibook gaan kijken die ik ws wel ga kopen.

Maar waarop moet ik bij dergelijk toestel op letten, de batterij zal ws niet meer ok zijn, maar zijn er andere verborgen gebreken die je gemakkelijk kunt achterhalen?

bedankt,
    servir frais

Oja kun je het klavier veranderen van qwerty naar azerty ?

Bijdrager
    macpro

Kijk of alle originele CD’s erbij zitten. Één van die CD’s bevat de Apple Hardware Test. Draai die en kijk of daar rare dingen uitkomen.
    Controleer of de CD/DVD speler werkt.
    Gebruik Apple Systeemprofiel om te controleren wat er in zit aan geheugen, USB poorten, harde schijf, CD/DVD speler etc..
    Beweeg het scherm rustig van voren naar achteren terwijl de iBook aan staat om te kijken of het niet uitvalt.

Toetsenbord omzetten zal niet lukken. Ik denk dat je het dan echt moet vervangen.

Tip: als je de iBook koopt, wis dan meteen de harde schijf en installeer een verse OS X omgeving. Dan heb je geen erfenissen van de vorige gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan gebruikers instellingen en wachtwoorden en dat soort zaken.

Bijdrager
    ron can

Ik zou zeker geen ibook g3 kopen. Ik ben begonnen met een 700, vervangen voor een 800 weer vervangen voor een 933 en uiteindelijk voor een g4. En die is nog neiet kapot gegaan.
    Erg goede garantie van apple, over een periode van 4 jaar, maar dus echt een niet al te beste machine.
    En nu de macbook uit is zijn de prijzen voor de ibooks erg naar beneden gegaan.

Of je koopt een mooie nieuwe macbook voor haar;)

Bijdrager
    macpro

Als het alleen maar om een beetje te surfen is, dan is die iBook nog goed bruikbaar.
    Een snelheidsmonster is het niet, maar aangezien er niet mee gephotoshopt wordt.

Bijdrager
    Marius1976

Ik zou niet snel een 2e hands laptop kopen.

Aangezien laptops voor mobiel gebruik zijn gemaakt, kun je er ook vanuit gaan dat de laptop veel heeft meegemaakt.

Verder staan de iBookjes lang niet allemaal bekend om een onberispelijk verleden (logic boards die kapot gingen bijvoorbeeld).

Nee… dan kun je volgens mij toch beter even doorsparen, en een nieuwe iBook G4 kopen. Daar heb je tenminste echt nog wat aan, en bovendien heb je dan iig een jaar ‘echte’ garantie.

Tot slot: als je toch gaat kopen, let -naast de tips die al gegeven zijn (goede tips trouwens)- ook erop of er wel een Airport draadloos internet gebeuren inzit, en ook niet onbelangrijk: kijk naar de staat van de lader: is het plugje nog strak, zitten er geen scheuren in het plugje, of het aanhechtpunt van de kabel. De adapter van de iBook is een zwak punt. Dus weer iets om op te letten.

Succes!
    Marius

Bijdrager
    Mattheus

Om exact dezelfde redenen heb ik ook een tijd terug een iBook 500 gekocht. Voor een beetje surfen, mailen, chatten etc. is het een prima apparaat. Maar zoals hiervoor al gesteld is, het zijn laptops voor mobiel gebruik en al na korte tijd doken bij mijn eega’s iBook de nodige gebreken op. Het bleek dat de aansluiting van het toetsenbord provisorisch met plaband gerepareert was, het beeldscherm valt af en toe zomaar uit en geeft alleen maar beeld in een bepaalde stand, geen airport kaart (achteraf kopen is een moeizame weg, er passen namelijk geen airport extreme kaarten in) de cd-lade vertoont regelmatig nukken…..
    Al met al is het eenmachine die het nog prima doet voor de doeleinden waar het voor gekocht is, maar ondertussen zijn we al wel aan het sparen voor een Macbook. En dan wel gewoon nieuw……

Bijdrager
    servir frais

is te koop voor 100 euro!

Bijdrager
    mvdenberg

100 euro is geen geld: ze worden normaal gesproken zo rond de 300 euro aangeboden. Ik zou zeggen: neem eens een kijkje bij de huidige eigenaar: dat kan nooit kwaad!

Bijdrager
    JeePee

Ik heb een iBook G3 500 USB, met 640 MB RAM (maximaal) en Airportkaart. Alles werkt perfect, ik ben er erg blij mee, dus ze hoeven echt niet slecht te zijn.

Ik wil die van mij over een poosje ook verkopen, als ik een MacBook heb aangeschaft. Als er straks een kleine bij ons rondkruipt, dan zal ik toch minder achter m’n iMac kunnen zitten en dan schiet de iBook toch wat te kort (uitgebreid foto bewerken en wat filmpjes bewerken).

Het is dus een prima machine als je niet te veeleisend bent, voor internet, Word, mailen e.d. ideaal. En lekker klein.:D

Bijdrager
    Mattheus

Ik bedoel absoluut niet dat iBooks slecht zijn… Je loopt alleen met tweedehands producten bepaalde risico’s. Dus altijd een beetje uitkijken geblazen. ennuh, 100 euro voor een gebruikte iBook is geen geld……

Bijdrager
    Lustigson
    ”Mattheus”

Ik bedoel absoluut niet dat iBooks slecht zijn… Je loopt alleen met tweedehands producten bepaalde risico’s. Dus altijd een beetje uitkijken geblazen. ennuh, 100 euro voor een gebruikte iBook is geen geld……

Ik ben zijdelings ook een beetje aan ’t kijken naar een gebruikte iBook en natuurlijk loop je met tweedehands apparatuur risico’s. Maar als een apparaat voor 100 euro wordt aangeboden, zou ik EXTRA voorzichtig zijn. Da’s zo’n honderd à honderdvijftig euro onder de laagste prijs voor een beetje goed exemplaar op tweedehandsmac.nl.

Bijdrager
    servir frais

de persoon zei mij volgende zaken, de batterij is kapot maar op netvoeding werkt het toestel wel nog.

enig groot minpunt : wanneer het scherm te ver naar achteren wordt geklapt verkleurd het zwart naar een groen of andersom.

in ieder voor 100 euro kan ik niet sukkelen en ik mag het toestel uitvoerig testen!

Bijdrager
    JeePee

Als je nog een paar maanden kunt wachten, dan kun je die van mij kopen, met maximaal geheugen, airportkaart en helemaal goed werkend. :P Maar goed, niet voor 100 euro, daar is ‘ie nog veel te goed voor.:roll:

Bijdrager
    macpro
    ”servir

enig groot minpunt : wanneer het scherm te ver naar achteren wordt geklapt verkleurd het zwart naar een groen of andersom.

Hier moet je dus mee oppassen. Dat betekent dat de kabels tussen moederbord en scherm al beginnen te slijten. De kans dat je daar meer problemen mee krijgt is aanwezig.
    Dan blijven 2 opties over:
    1. laten maken of zelf maken
    2. met extern beeldscherm werken

Optie 2 is in jouw geval volgens mij niet van toepassing, dus houd rekening met optie 1.

Bijdrager
    servir frais

wel hier ben ik dan, lustig aan het typen om mijn nieuwe aanwinst een leuke ibook!

wat betreft het schermprobleem, dit kan ik als volgt omschrijven, wanneer ik het scherm normaal open- en traag openklap geen probleem ook niet onder de hoek van 90°.
    wanneer ik nu echter het scherm volledig naar achteraan plooi verschijnt er aan de linkerkant van het lcd-scherm een rij groene pixels.

dit is niet in het scherm zelf zichtbaar maar wel in het minieme zwarte kader rondom het beeldscherm, waar er geen beeld wordt weergegeven.

verder een prima ibook zonder beschadigingen, alle toetsen doen het prima en de hardwaretest gaf ook geen problemen aan.
    het is natuurlijk geen snelheidsmonster ivm mn dual g5 maar men vriendin zal blij zijn, hoewel ik nu pas de luxe ontdek van te kunnen surfen in de zetel!

zoals ook werd vermeld is de batterij niet meer maar dat is mijn minste zorg, dit weekend doe ik hem even binnen om er wat ram bij te prikken en eventueel een nieuwe hd, cleaner kan dan bijna niet.

oja laatste minpuntje het is een qwerty toestel van origine, maar voor de verkoop heeft men er een azerty in gepropt, sommige leestekens staan dus niet op hun plaats.
    ik twijfel dus nog om een qwerty te steken, aangezien we beiden gewend zijn aan het azertysysteem!

ik denk dat ik van geluk mag spreken om een ibook voor amper 100 euro op de kop te kunnen tikken, jammer genoeg kan ik er geen foto’s van nemen, de digi zit in het zuiden van italie in de broekzak van mijn jongste broer.

goh ik voel me precies een klein kind wat net een nieuw speelgoedje heeft gekregen, ik ben nu reeds verknocht aan het ibookje en dit ivm de dual met 22inch scherm.

er staat een nieuw systeem op geinstalleerd en alle updates zijn reeds gedaan, zopas nog even gecontroleerd.

hmmm ik denk dat ik even ga switchen van toestel :evil:

Bijdrager
    servir frais

wel hier ben ik dan, lustig aan het typen om mijn nieuwe aanwinst een leuke ibook!

wat betreft het schermprobleem, dit kan ik als volgt omschrijven, wanneer ik het scherm normaal open- en traag openklap geen probleem ook niet onder de hoek van 90°.
    wanneer ik nu echter het scherm volledig naar achteraan plooi verschijnt er aan de linkerkant van het lcd-scherm een rij groene pixels.

dit is niet in het scherm zelf zichtbaar maar wel in het minieme zwarte kader rondom het beeldscherm, waar er geen beeld wordt weergegeven.

verder een prima ibook zonder beschadigingen, alle toetsen doen het prima en de hardwaretest gaf ook geen problemen aan.
    het is natuurlijk geen snelheidsmonster ivm mn dual g5 maar men vriendin zal blij zijn, hoewel ik nu pas de luxe ontdek van te kunnen surfen in de zetel!

zoals ook werd vermeld is de batterij niet meer maar dat is mijn minste zorg, dit weekend doe ik hem even binnen om er wat ram bij te prikken en eventueel een nieuwe hd, cleaner kan dan bijna niet.

oja laatste minpuntje het is een qwerty toestel van origine, maar voor de verkoop heeft men er een azerty in gepropt, sommige leestekens staan dus niet op hun plaats.
    ik twijfel dus nog om een qwerty te steken, aangezien we beiden gewend zijn aan het azertysysteem!

ik denk dat ik van geluk mag spreken om een ibook voor amper 100 euro op de kop te kunnen tikken, jammer genoeg kan ik er geen foto’s van nemen, de digi zit in het zuiden van italie in de broekzak van mijn jongste broer.

goh ik voel me precies een klein kind wat net een nieuw speelgoedje heeft gekregen, ik ben nu reeds verknocht aan het ibookje en dit ivm de dual met 22inch scherm.

er staat een nieuw systeem op geinstalleerd en alle updates zijn reeds gedaan, zopas nog even gecontroleerd.

oja er zit zelfs geen ENKELE dode pixel in het scherm, kun je van veel nieuwe modellen helaas niet zeggen! dit bewijst volgens mij nog maar eens dat het redelijk berg af gaat met de huidige modellen!

hmm dit typt lekker zeg!

hmmm ik denk dat ik even ga switchen van toestel :evil:

Bijdrager
    macpro

Ficiat!
    Veel plezier ermee.

Bijdrager
    Mattheus

Ik moet zelf ook zeggen dat ik door de komst van een iBook in ons huis heel anders tegen laptops aan ben gaan kijken. Los van het feit dat ons laptopje een aantal mankementen vertoont.
    Bij een toekomstige investering in de opvolger van mijn iMac zal ik zeer zeker serieuzer naar de laptops van Apple gaan kijken en eigenlijk hoop ik stiekum dat m;n vrouwtje de iBook (met de kleine defecten) snel zat zal zijn waardoor er iets sneller dan gepland een macbook in dit huis gaat komen…. (ach ja, een mens moet een beetje wat te dromen en te wensen houden…..hahaha)

@servir frais
    In ieder geval heel veel succes met je iBook, als je er voldoende ram in hebt zitten zul je er nog een hoop plezier aan beleven!

Bijdrager
    Lustigson

Ik ben zelf ook op zoek naar een tweedehands iBook. Een G4 lijkt me ideaal, maar een G3 is toch nog een flink stuk goedkoper. En ik wil ‘r alleen maar wat mee e-mailen, internetten en misschien wat documentjes typen.

Maar nu kom ik erachter dat de G3 iBooks een ander type Airport-kaart nodig hebben — niet alle aangeboden modellen hebben een Airport-kaart — dan de G4. En die schijnen moeilijk te krijgen te zijn.

Heeft iemand hier wat meer informatie over? Of tips en trucs bij het aanschaffen van een tweedehands iBook?

Bijdrager
    Mattheus

Inderdaad. In een iBook G3 gaat de oude airportkaart. Deze worden overigens nog wel her en der aangeboden. De prijs van zo’n kaart ligt gemiddeld op zo’n 100 euro…..
    Bij de aanschaf van een tweedehands iBook zou ik allert zijn op:
    scherm, scharnier en toetsenbord. Dat zijn zaken die nog wel eens wat te lijden hebben. Zo zijn er een aantal mensen met een iBook die het scherm in een bepaalde stand open moeten hebben omdat anders het beeld wegvalt. Het toetsenbord van een iBook voelt redelijk fragiel aan. Koop je een iBook van een bouwvakker, dan zou ik daar toch even op letten. Verder is het natuurlijk prettig als de batterij nog een redelijke levensduur heeft.
    Succes met zoeken!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.