8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    dentorfs

objective-C lessen

Hey, ik wou graag in de grote vakantie misschien lessen volgen in objective-c en nu vroeg ik mij af of iemand een idee had of er in België lessen worden gegeven, en waar ? Ik heb al wat op google gezocht en ook in dit forum maar ik vond niet direct iets.

Ik volg toegepaste informatica maar wij krijgen alleen les in c# en wil graag in objective-c op mijzelf beginnen maar ik zou graag lessen volgen in plaats van gewoon uit boeken leren.

Alvast bedankt

Bijdrager
    FlamingRealm

Op iTunes U kan je gratis colleges van Stanford over programmeren voor iOS downloaden en kijken. De slides en opgaven zijn te downloaden van de site van Stanford:
    http://www.stanford.edu/class/cs193p/cgi-bin/drupal/

Is dan wel geen les waar je zelf bij kan zitten, maar dit heeft ook zo zijn voordelen :wink:.

Bijdrager
    johnkeates

Goede keuze. iTunes U is een bron van informatie, maar ook diverse universiteiten en eBooks kunnen gratis lesmateriaal zijn. Sommige mensen op diverse programmeursfora kunnen je ook helpen met vragen als je die hebt.

Met C# kan je in de computerwereld niet zo veel.. Je bent vooral gewezen op dure Microsoft-only dingen, plus je krijgt geen brede kijk op programmeren. Nu is Obj-C niet de makkelijkste taal, maar het geeft je wel een zeer geraffineerde manier van werken als je er mee bezig bent.

Bijdrager
    Pieterr
    johnkeates op 27 januari 2011

Met C# kan je in de computerwereld niet zo veel.

Ben ik het niet mee eens, maar ik zal me verder van off-topic commentaar onthouden.

Bijdrager
    johnkeates

Pieterr, om toch nog even commentaar te leveren; de ‘computerwereld’ is vele malen groter en diverser dan Windows. Gezien C# alleen voor Windows geschikt is en Mono door Microsoft niet als legaal gezien wordt, en door externe programmeur niet als complete production ready Common Language Runtime gezien wordt, is C# niet veel in de computer wereld. In de Windows Wereld wel, maar daar beperken slimme programmeurs zich niet tot. Die leren programmeren en spreken verschillende talen.

Stel dat we je link nemen, dan zou PHP dus beter geschikt zijn om ‘echt’ in te programmeren. Dat is ook niet waar, want PHP is slechts een geinterpreteerde scripttaal. C# is dan een half om half situatie net als Java, maar C, C++, Obj-C zijn allemaal toch vele malen sneller en ‘beter’ qua mogelijkheden. Dan heb je wel het nadeel dat het ook net zo makkelijk fout kan gaan als dat het ‘vrij’ is. Maar dat is juist waar het programmeren leren in zit.

Waarschijnlijk is het niet heel erg off-topic, om dat het over een programmeervraag gaan, en dan over les/taalkeuze specifiek. Ik kan me voorstellen dat een programmeur er een beter overwogen keuze kan maken als er mensen hun meningen of feiten posten over talen of lesmethodes.

Bijdrager
    Pieterr

@johnkeates: Je zegt dingen waar ik het afwisselend eens en oneens mee ben.:smile:

de ‘computerwereld’ is vele malen groter en diverser dan Windows.
    Eens.

en Mono door Microsoft niet als legaal gezien wordt,
    Oneens.

is C# niet veel in de computer wereld.
    Oneens. Voorbeelden later.

maar daar beperken slimme programmeurs zich niet tot. Die leren programmeren en spreken verschillende talen.
    Eens.

Stel dat we je link nemen, dan zou PHP dus beter geschikt zijn om ‘echt’ in te programmeren.
    Je interpreteert de link verkeerd. Het gaat niet om “betere” talen. Het is slechts een soort van “populariteitsindicator”. Lees nog even hoe de index bepaald wordt. Daar valt veel op af te dingen.

C# is dan een half om half situatie net als Java, maar C, C++, Obj-C zijn allemaal toch vele malen sneller en ‘beter’ qua mogelijkheden.
    Oneens. Over de “snelheid” van een taal zijn hele bomen op te zetten. (Ontwikkelsnelheid, Debugsnelheid, Executiesnelheid, Onderhoudssnelheid etc.) Voert misschien wat te ver om dat op dit Appleforum te doen.

Voorbeelden van applicaties geschreven in Objective-C:
    Angry Birds, Twitter, Fart app.

Voorbeeld van een applicatie geschreven in C#:
    Het programma waar de chirurg de Xray foto’s van het hart mee analyseert.

Als de TS een carriere in de informatica ambieert, doet hij/zij er goed aan om C# te leren. Objective-C kan natuurlijk ook geen kwaad omdat daar in de vrije tijd leuke dingen mee te doen zijn.:smile:

Bijdrager
    mtooster

Voorbeeld van een applicatie geschreven in C#:
    Het programma waar de chirurg de Xray foto’s van het hart mee analyseert.
    Als de TS een carriere in de informatica ambieert, doet hij/zij er goed aan om C# te leren. Objective-C kan natuurlijk ook geen kwaad omdat daar in de vrije tijd leuke dingen mee te doen zijn.

Dat klinkt natuurlijk erg interessant! Maar als je zo’n applicatie voor de Mac schrijft gaat dat in Objective-C.
    Het gaat er dus niet om welke taal je wilt gebruiken, maar welke doelgroep je hebt en welk systeem je gebruikt.
    Als je je wilt toespitsen op web-applicaties ga je je toch ook verdiepen in andere talen en frameworks als die daar beter geschikt voor zijn!

Bovendien: TS leert al C#, hij wil objective-C óók leren.

Bijdrager
    tinus_omt

Als je goed leert programmeren in een aantal verschillende talen, zul je merken dat het weinig moeite meer kost om een nieuwe taal op te pikken. Het gaat om de modellen en gedachtes die achter de taal zitten (object georienteerd, functioneel vs. imperatief etc.) en die zijn voor vrijwel alle talen soortgelijk. Als je die doorhebt kost nog maar weinig moeite je de syntax van een nieuwe taal eigen te maken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.