8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Mega1mpact

Objective-C leren voor beginners

Ik zoek al een tijdje naar boeken, podcasts, enzovoorts die je objective-c leren. Maar ik heb geen ervaring met c alleen maar met visual basic. Ik wil het heel erg graag leren maar ik snap alles dat ik tot nu toe heb gevonden niet.
    Weet iemand een goed boek?
    owja ik heb die stanford lessen al geprobeerd en ik bleef hangen bij opdracht 1B. (http://www.stanford.edu/class/cs193p/cgi-bin/index.php)
    ps: ik ben maar 14 jaar dus een wat ‘simpeler’ boek is wel handig.

Bijdrager
    Sidje

Kijk hier eens naar.

Cocoa programming for mac OS X is ook een goed boek

Veel succes.

Edit: en Essential C voor de basis van C

Bijdrager
    Mega1mpact

bedankt:) ik ga er meteen aan beginnen!

Bijdrager
    Yost

Lees ook deze thread eens door:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=151265

En misschien dat dit ook nog iets oplevert:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=146232

Bijdrager
    Yost
    ”Sidje”

Cocoa programming for mac OS X is ook een goed boek

Dit is wel een goed boek, maar de auteur gaat er vanuit dat je al kunt programmeren (in Objective C, of minimaal C). Het boek legt vooral uit hoe je Cocoa gebruikt.

Even nog iets over het verschil tussen Objective-C en Cocoa: Objective-C is de programmeertaal waarin je programmeert. Het is de taal waarin je de computer stapsgewijs vertelt wat ie moet doen. De gemiddelde programmeertaal kent functies die combinaties zijn van veel samen gebruikte stappen. Zo is het openen van een Bewaar-venster, het tonen van de mappen en het reageren op de Bewaar- en Annuleerknop een combinatie die altijd samen voorkomt. Samen vormt dit dus een functie die je kunt aanroepen.

Als je alleen Objective-C hebt, zul je alle functies zelf moeten maken. Nu komt Cocoa in zicht. Cocoa is een zogenaamd raamwerk (framework) waarin heel veel functies zitten die je kunt gebruiken om Mac of iPhone applicaties te maken. Het feit dat al die app’s er hetzelfde uitzien, en zich uniform gedragen, komt doordat die ontwikkelaars in hun Objective-C programma allemaal dezelfde Cocoa functies aanroepen. Met alleen Objective-C zou je helemaal moeten uitprogrammeren hoe de computer een venster laat zien, inclusief het tekenen van alle lijnen en knopjes. Als je Cocoa gebruikt, roep je een functie aan die een Venster voor je tekent, en hoef je bijvoorbeeld alleen nog maar de grootte van het venster zelf in te vullen.

Op de Iphone en de Mac kun je (en wil je) overigens nauwelijks programmeren zonder gebruik te maken van Cocoa, omdat alle basisfuncties in het Cocoa raamwerk geregeld zijn. Kun je al (een beetje) programmeren, begin dan met een boek over Cocoa. Kun je nog helemaal niet programmeren, begin dan eerst met Objective C leren.

Bijdrager
    Brent146

Yep. Je snapt echt niets van het boek van Hillegass als je nog niet kan programmeren.

Bijdrager
    Jeroen0704

Hoi, ik ben ook bezig om objective c te leren en als dat een beetje onder de knie heb ga ik verder met cocoa. Ik heb zelf ook nog geen programmeer evaring en ben 15. Ik ben nu ook bezig met het boek “Become An Xcoder. Ik vind het een goed en duidelijk boek. Is aan te raden!

Bijdrager
    JJK

Bedankt voor de tip! Wil nu zelf ook cocoa gaan leren icm obj-c en kan op het moment van schrijven alleen nog maar python en een basis van java dus ben benieuwd!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.