6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    rafie

Objective C, en daarna

Hallo,

Ik ben nu bezig met het PDF boek : “become an xcoder”. Het loopt heel vlot en heb ondertussen ook Xcode (3) gedownload.
    Wanneer ik met dit PDF boek klaar ben; is het dan verstandig om dit boek te lezen ( om o.a. cocoa touch te leren ?)

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/programming-ios-4/1001004010620313/index.html

En dan ook over te schakelen naar Xcode 4 ?

Groeten

Bijdrager
    rafie

Zou deze ook kunnen dienen ?

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/beginning-iphone-4-development/1001004010305028/index.html

bij dit boek moet je een basiskennis hebben van objective-C. Als ik de “Become an Xcoder” volledig lees en begrijp, zal dit boek dan een goed vervolg zijn ?

Bijdrager
    johnkeates

Als je een programmeur bent, ben je een programmeur, niet een “Xcoder”;) Xcode is een IDE die toevallig de beste voor Obj-C is, maar als je Obj-C kan, zou je kunnen kijken naar C en C++, waarbij C de onderlaag van Obj-C is en C++ (meningen verschillen) een vieze hack voor ‘objecten voor C’ is, en nog wat andere nare aanplaksels (i.p.v. goede integratie). Als je Obj-C en C hebt gehad, kan je naar scripttalen kijken zoals PHP en JavaScript en ActionScript (handig om in je portfolio te hebben), en bytecode/CLR talen zoals Java en C#/Mono. Dan heb je nog dingen als Python en Ruby, ook allemaal prima mee te werken.

Stel dat je je verveelt, dan kan je nog dingen als Lisp, SmallTalk en Haskell gaan leren. Of F#. of Go, of D. Genoeg te leren dus.

Van Xcode3 naar Xcode 4 is vooral gewoon doen, Xcode defineert niet wat je gaat/kan doen, maar is een stuk gereedschap. Waar Xcode 3 je een hamer en nijptang geeft, zou Xcode 4 een schroevendraaier kunnen toevoegen, bij wijze van spreken.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Als toevoeging op John’s post waar ik het mee eens ben (op c++ commentaar na :razz:). In principe heb je de stelregel dat wanneer je eenmaal het concept van Objectgeoriënteerd programmeren kent kan je elke Objectgeoriënteerde taal. Maar net zoals met gewone taal komt er meer kijken dan communicatie en spelling alleen. Voor mij gaat het niet per se om C/Obj-C of C++ (of andere talen) maar gaat het om wat elke taal te bieden heeft. Kijk daarbij voornamelijk naar de diversiteit libraries. Objective-C en C++ zijn allebei talen die zonder libraries niets tot weinig kunnen. Objective-C wordt meegeleverd met Cocoa waardoor applicaties met interface het beste geschreven kunnen worden met Objective-C (voor Mac OS X en iOS). Maar omdat cocoa een vorm van een API is, is het nadeel dat niet onder alle omstandigheden je programma kan draaien (zelfs command line utilities doen het niet onder alle omstandigheden). Een ander item is dat van embedded systems tot de dagelijkse PC en van een handhelds tot aan microcontrollers veelal in C of C++ kunnen worden geprogrammeerd. Ook al mag C en C++ niet meer de populairste programmeertaal ter wereld zijn het zijn nog altijd de programmeertalen die op de meest diverse apparaten worden gebruikt voor het programmeren van het apparaat/chip.

Bijdrager
    rafie

Bedankt voor de reacties… maar ik vergat er bij te vertellen dat ik eigenlijk iOS apps wil gaan maken,
    en daarom vroeg ik me af of na die “become an Xcoder” inleiding, het verstandig was een van de twee opgenoemde boeken te gaan lezen, om daarna een app te kunnen maken ?

Niet zozeer om nog meer talen te gaan leren:lol:

Bijdrager
    johnkeates

Het is met programmeren helaas niet zo dat je ‘even kan leren hoe je een app gaat maken’.

Je moet vrij veel dingen los van het programmeren doen:

– App ontwerpen, dus op papier
    – Flowcharts maken zodat je van te voren weet wat je gaat maken
    – Programmeerstijlen en processen kennen en beslissen welke je gaat toepassen

Dan heb je nog:

– Verdienmodel
    – Klantenbinding
    – Apple Developer worden
    – Betatesters
    – Business (eenmanszaak? belasting? bank? waar ga je werken? met wie? hoe regel je investeerders?)

En nog meer van dat soort zaken:) Programmeren is maar een klein stukje uit de grote puzzel.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.