6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Ezri Dax

Object library

Hallo mede OMT’ ers,

Is er een mogelijkheid om het objectlibrary te docken, ik word een beetje malloot van het steeds opvragen van dat ding. Op een 13 inch MacBook kan ik mij voorstellen dat het niet handig is als het blijft open staan of dat je op postzegel formaat moet werken, maar op een 27 inch iMac met een tweede scherm, totaal niet nodig om hem af te sluiten.

Dus als iemand een idee heeft, graag.

gr,

Marco

Bijdrager
    Shmoo

Koen, jij bent toch een software developer niet?

Bijdrager
    Ezri Dax

Die had ik ook gezien, de hints op de pagina werking niet, maar de link in de pagina gaf in ieder geval een tijdelijke oplossing, hij blijft zolang Xcode actief is actief. Na herstarten, moet je dezelfde keys gebruiken om hem weer naar boven te krijgen, maar het scheelt iets.

Bijdrager
    Shmoo

Dock je ‘m daar niet mee in het UI van Xcode? Daarna is het (lijk mij) toch een kwestie van slepen naar de juiste locatie, al dan niet met Option of Control ingedrukt houden.

Bijdrager
    e.abrahamse

Beste Marco,

Er is een mogelijkheid de Object Library permanent op je scherm te ‘docken’. Ga naar het plus-teken van de Object Library en druk vooraf de Option-toets in. Dit werkte overigens ook al in Xcode 10.

Ik gebruik zelf de toetscombinatie Shift-Command-L om de objectbibliotheek zichtbaar te maken. Deze methode vraagt minder muisbewegingen en houdt je vingers op het toetsenbord. Wanneer ik in Storyboard een layout maak, staat de objectbibliotheek altijd open, omdat het daar het grootste nut heeft. Daarna verberg ik de Object Library, omdat te veel open ‘docks’ mij enorm afleidt. Goede apps vragen om maximale focus op je werkvolgorde.

Het zal van jouw werkvolgorde afhangen wat voor jou het beste werkt. Apple gaat er mijns inziens van uit dat je eerst de Views opmaakt met beschikbare objecten in de bibliotheek, dan hun koppelingen in de code verankert en vervolgens de bijpassende code en het onderliggende datamodel schrijft. Dan is hun keuze voor een sneltoets logisch en scheelt zeker op kleinere schermen in de schaars aanwezige ruimte.

Het aanleren van de sneltoetsen in Xcode kan je heel veel tijd en ergernis besparen. Als je serieus met Xcode en app-ontwikkeling aan de slag gaat, zou ik zeker in het begin bewust stil staan bij de werkvolgorde die het beste bij jou past. Door deze gaandeweg als standaard toe te passen kom je steeds minder vaak voor onaangename verrassingen te staan. Ik gebruik de app ‘KeyCue’ om -waar nodig- mijn sneltoetsen-geheugen op te frissen.

Happy app-building!!!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.