15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    KingAchille

o-time

Gegroet,
    ik heb geprobeerd met de zoekfunctie maar ik zo hoegenaamd niet weten onder welke titel zoiets kan vallen. Ik ben bezig met een project in iMovie.

Daarin komt het zogenaamde ‘ken-burns’ effect in voor. Het langzaam inzoomen van een foto. In die foto zit de letter ‘o’. Nu zou ik graag het beeld (video) dat daarop volgt in die ‘o’ laten spelen. Zodoende dat wanneer het ‘ken-burns’ effect voor is, de video verder speelt.

Een soort inzoomen van een ‘o’ met daarin een videobeeld dus…
    Kan iemand mij helpen?
    Mvg,

Bijdrager
    Zakske

Je zou met een chroma key kunnen werken. Dat is een filter waarbij je één kleur transparant maakt en die kleur kunt vervangen door bijvoorbeeld een stuk video. Heb je wel een filter voor nodig, geen idee of er een gratis versie van bestaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_Separation_Overlay

Bijdrager
    KingAchille

dit is het ‘blauwe scherm’ effect denk ik. Maar hiermee los je het probleem niet op (of ben ik dan zo fout aan het denken?)
    Mvg,

Bijdrager
    Zakske

Ik denk dat het wel moet lukken met een chroma-key, maar als je het echt mooi wilt hebben zul je toch naar een video-edit programma moeten grijpen (b.v. FCE).

Heb je geen schetsje dat je even kunt posten?

Bijdrager
    KingAchille

met plezier. (een beetje hulp qua foto’s plaatsen :P)
    Mvg,

Bijdrager
    Zakske

Bijdrager
    KingAchille

oke, bedankt! zeer handige manier trouwens!!

uit die rode ‘o’ moet dus het volgende fragment al in-zoomend komen…
    Mvg,

Bijdrager
    Zakske

Kijk er zo even naar, momenteel film aan het kijken met vriendin. :innocent:

Bijdrager
    KingAchille

wel een leuke film dan :wink:
    Doe maar rustig. We hebben tijd, het is toch vakantie!
    Mvg,

Bijdrager
    Zakske

Was Cars… leuke film.

Chroma-key in combinatie met Ken Burns heeft in iMovie uiteraard z’n grenzen. Ik schets even wat (volgens mij) zeker kan: beweging (Ken Burns) tot de “O” de gewenste grootte heeft en dan video in de stilstaande “O” (zie onder). Als je al video wilt tijdens het inzoomen naar de “O” zul je naar Final Cut (of iets dergelijks) moeten grijpen. Met Flash is het eventueel ook wel mogelijk, maar eigenlijk is dat programma daar niet voor bedoeld/geschikt.

Eigenlijk nog nooit geprobeerd met Flash… ga eens kijken of het lukt.

Edit: kan ook met Flash.

Bijdrager
    KingAchille

En die Flash, is die vrij te downloaden?
    Mvg,

Bijdrager
    Zakske

Euh… mag niet, maar het kan wel. :innocent:

Maar als je toch gaat downloaden kun je beter voor Final Cut (Express of Pro) of Adobe After Effects gaan. Dat zijn echte pro programma’s voor het werken met video. Flash is er eigenlijk niet voor geschikt, wegens te lage kwaliteit van output in video en frequente vastlopers bij grote bestanden. Verwacht niet dat je meteen weg bent met die programma’s, je zult het één en ander moeten lezen of tutorials kijken (allemaal gratis te vinden op internet).

Bijdrager
    KingAchille

Dan weet ik al wat ik ga vragen voor mijn nieuwjaarsbrief :D
    ergens in januari wordt dit topic vervolgd…
    Mvg,

Bijdrager
    hobbes2210

Dit is zeer goed te realiseren in After Effects.
    Hier kan je met verschillende lagen video werken.

Je kan bijvoorbeeld aangeven welk gedeelte je weg wil knippen en dan wordt de videolaag daarachter zichtbaar.

Inzoomen is ook prima te doen, ware het niet dat je snel aan de limiet zit van toonbaar, tenzij je een high def foto gebruikt.

Veel succes

Bijdrager
    KingAchille

Voila, ik heb zowel Final Cut Pro als Express. Wat nu?
    Mvg,

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.