4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    berrygil

Nwe HD gebruiken

Een nwe ext HD 500GB
    Ik wil die gebruiken bij mn iMac MacOsX en mogelijks ook onder WinXp
    In Mac kan ik die formateren of partitioneren als Mac Os Uitgebreid (journaled) of (HFS*)
    Wat kan ik het beste doen ?
    Is die dan ook bruikbaar in WinXP,

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    berrygil

Ok thanks, kon het zo rap niet vinden.

Moderator
    Night

Er zijn drie mogelijke paden die je kunt bewandelen (maar nr. 3 valt eigenlijk af, vanwege de vele beperkingen):

1) Ervoor zorgen dat Windows een Mac geformatteerde (HFS+). Dit kan door onder Windows het programma MacDisk (€ 35,-) of Macdrive ($50,-) te installeren. Met beiden kan Windows dan overweg met Mac-geformatteerde media.

2) Ervoor zorgen dat Mac OSX overweg kan met NTFS geformatteerde media. Dit kan door onder OSX het programma NTFS-3G of Paragon NTFS ($ 39,95) te installeren. De laatste kan ook disks NTFS formatteren vanuit OSX. Het verdient wel de voorkeur om de disk te formatteren op een Windows machine.

3) De disk formatteren als FAT-32. Het nadeel is dat diskpartitities niet groter mogen zijn als 32 GB (tenzij je Windows 98 of ME gebruikt) en bestanden mogen niet groter zijn dan 4 GB. Vanwege deze limitaties is deze optie de minst favoriete. De disk is echter wel eenvoudig te formatteren vauit zowel Windows als OSX (Disk Utility).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.