12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

NVMe SSD iMac Pro vs SSD iMac 2019

Ik zat op apple.com rond te kijken en toen viel me opeens op dat de SSD van een iMac Pro een NVMe SSD is, terwijl de SSD van een iMac 2019 een ‘gewone’ SSD is. Maakt dat nog veel uit of is het snelheidsverschil verwaarloosbaar?

Bijdrager
    DD_RL

Zou dat ook wel willen weten…

Moderator
    Night

Leesvoer:

https://beetstech.com/blog/apple-proprietary-ssd-ultimate-guide-to-specs-and-upgrades#hdr-4

Kort door de bocht: een NVMe SSD kan zo snel data doorvoeren als de SSD zelf kan. Volgens mij zit er geen verschil in snelheid tussen de doorvoersnelheden van de iMac 2019 en de iMac Pro. Snelheidsverschillen komen alleen van het gebruikte type SSD en de maximale R/W snelheden ervan.

De 2019 iMac is net uit. Wil je echt antwoord op die vragen, dan zul je moeten wachten tot clubs als iFixit een tear-down uitvoeren van deze Mac om te kijken welke componenten deze bevat. Pas dan kun je een zinvol vergelijk trekken tussen beide iMacs. Apple is hier zelf namelijk nooit echt duidelijk over.

Persoonlijk denk ik dat je in normaal dagelijks gebruik nauwelijks verschil zult gaan merken. Pas als je beide machines tot de max gaat belasten, zullen de echte verschillen naar boven komen, ook al zijn die waarschijnlijk minimaal. Het gaat in de meeste gevallen bij apps of bewerkingen namelijk niet alleen om de SSD, maar de som van alle componenten.

Bijdrager
    whaha

Duidelijk.

Geen reden om een iMac Pro voor te kopen dus, want het is ontzettend marginale snelheidswinst.

Moderator
    Night

Niet alleen voor de SSD. Maar zoals ik al zei: het is de som van de componenten. een iMac Pro heeft andere internals dan de iMac 2019. Aan de andere kant is de iMac 2019 een stuk nieuwer. Zolang je de twee niet naast elkaar gebruikt, zal je van de verschillen denk ik zelf weinig van merken, mits je de machine bij aankoop afstemt op de eisen die van belang zijn voor jouw type gebruik.

Bijdrager
    whaha

Deze benchmark is ook wel van toepassing in dit draadje, denk ik.

Later een andere SSD in laten bouwen in je iMac is niet op elk vlak voordeliger. Schijnbaar zijn die SSD’s heel goed. Waren ze maar standaard.

Bijdrager
    DD_RL

mijn twijfel gaat dit moment uit naar een std iMac Pro of een i9 8 core iMac 2019

Voordelen iMac Pro 2017

– 1 TB SSD (nodig ???)
    – beter videokaart (nodig voor grafisch ?)
    – Alhoewel het er niet toe doet: de look:-)

Voordelen iMac 2019

– 64 GB RAM (Pro kan ik niet meer configureren is promo met 32GB)
    – Iets goedkoper (€400)
    – Nieuwste model (iMac Pro is 2 jaar uit)

Bijdrager
    whaha

Waar heb je het voor nodig?
    Wat ga je er mee doen?

Bijdrager
    DD_RL

<p class=”cite”>whaha op 19 maart 2019 om 22:56</p>
    Waar heb je het voor nodig?
    Wat ga je er mee doen?

Ben constant bezig met grafische ontwerpen, dus hier staat Photoshop, Illustrator en Indesign constant met meerdere bestanden open… Mijn huidige iMac (late 2013) krijgt steeds meer last om alles te verwerken.

Bijdrager
    iDEOwen

Er bestaat niet iets als een ‘gewone’ SSD (ik snap de verwarring). De vorige iMac had iig ook NVMe SSD, en dat zal het 2019 model ook wel hebben. NVMe hoeft niet perse iets te zeggen over de snelheid (bij t.o.v. een AHCI SSD). Er zijn AHCI SSDs die sneller zijn dan NVMe en andersom ook (hoewel NVMe in theorie wel sneller kan zijn).

De iMac Pro SSD zal vermoedelijk wel sneller zijn omdat die 2 SSDs gebruikt (gekoppeld als 1).

En wat @night zegt is dus ook helemaal correct, snelheid qua werken zit hem niet alleen in de SSD (tenzij je alleen maar bestanden gaat kopieren).

Bijdrager
    whaha

Duidelijk, bedankt voor de uitleg.

Waar ik het voor ga gebruiken, games draaien vanaf een interne / externe SSD zal dus weinig verschil maken.

Het is alleen wel zo dat een sterk geüprade 2019 iMac nogal begint te lijken op een iMac Pro, vandaar dat ik het me begon af te vragen. Alleen een nieuwe iMac Pro is toch al gauw € 1.500,- duurder dan het model 2019 iMac geconfigureerde model waar ik nu mijn oog op heb laten vallen. Zie mijn andere topic.

Kortom, het ligt aan de context. Handig om te weten.

Moderator
    Night

Nogmaals: kijk naar de specs/vereisten van de apps/games die je wil gaan gebruiken en pas daar je ‘verlanglijstje’ op aan. Zo zullen games profiteren van een top-grafische kaart. Illustrator, Indesign en Photoshop hebben aan een normale kaart meer dan genoeg (hoewel Photoshop ook voordeel heeft bij een goede GPU) maar vooral processorsnelheid (meer cores = beter) is hier van belang. De hoeveelheid geheugen is dan weer afhankelijk of je veel grote bestanden gaat bewerken. Normaal kun je met 8 of 16 GB prima uit de voetren met CS applicaties. Voor de games die jij wil gebruiken weet ik dat niet: de eisen kunnen per game verschillen.

Je kan er overigens wel vanuit gaan dat alle voor de iMac 2019 (en de iMac Pro) aangeboden videokaarten geschikt zijn voor Metal 2.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.