23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

nVidia webdriver buggy in Sierra

Sedert ik van Yosemite naar Sierra ben overgestapt enkele maanden geleden word ik herhaaldelijk met het volgend probleem geconfronteerd op mijn Mac Pro 5,1 met een Geforce 980:

Wanneer het scherm uit slaapstand ontwaakt blijft het eerst tien seconden zwart, nadien verschijnt alleen de muis en weer tien seconden later het volledig beeld. Maar als ik de muis verplaats en klik gebeurt dat met vertraging en in horten en stoten. Pas na dertig seconden is de computer weer bruikbaar. Mijn andere MacPro heeft een Radeon 5870 en gebruikt de Apple driver probleemloos.

Het verschijnsel doet zich blijkbaar ook voor bij High Sierra, aldus deze bron:

https://forums.geforce.com/default/topic/1037574/geforce-apple-gpus/lot-of-slowdowns-or-problems-in-high-sierra-using-recent-nvidia-driver/

Ik heb etrecheck gedraaid en daar krijg ik het verdict : performance good and no major issues found. (er zijn echter wel minor issues: unsigned files probably ok)

Heeft iemand met de webdriver op zijn MacPro deze problemen niet?

update:

ik heb nu zelf de test gedaan op een high sierra ssd en heb daar het probleem niet.

dus kan het misschien liggen aan Avast of Drive Genius of Techtool Pro, die ik op de Sierra SSD geïnstalleerd heb.

of misschien is de webdriver voor High Sierra dan toch beter.

Bijdrager
    Dieter_31

Ja, ik heb dat probleem ook maar is nvidia geflasht dan is dat beetje normaal.
    Nogmaals je weet dat Apple geen ondersteuning biedt aan nvidia alleen aan de radeon grafische kaarten

Moderator
    Night

Er zijn verschillende versies van de MacOS driver voor Sierra. Ik zou één van de andere versies proberen en kijken of dit wellicht verbetering brengt:

(link)

Ik weet niet of je die Graphics Card gebruikt voor gaming, anders kun je ook eens kijken naar (de beta van) Geforce Now.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Night, er past steeds maar één web driver voor een MacOS systeemversie. 378.05.05.25f07 is de enige die compatibel is met de laatste security-update bij 10.12.6. Gamen doe ik bijna nooit.

Dieter, in Yosemite had ik het probleem niet, maar daar werkt mijn Airport helaas niet na installatie van een pci-USB 3 card. Anders had ik zeker nog Yosemite gebruikt op die MacPro. Mijn nVidia kaart is niet geflashed.

Moderator
    Night

Die drivers zijn sowieso een drama. Waarom zijn er alleen 680 drivers voor een 980 kaart?? Oh ja, omdat de enige nVidia kaart die Apple ooit gebruikt heeft, de 680 is;-) Dan kun je erop wachten dat e.e.a. niet goed gaat werken. heb je ook al eens geprobeerd om heel dat nVidia drivergebeuren uit te schakelen en de standaard Apple driver te gebruiken, of werkt dat niet in een Mac Pro?

Bijdrager
    Dieter_31

Dan ben je de enige in heel de wereld die dat probleem heeft 🙄

Moderator
    Night

Niet echt, @dieter_31; er zijn heel wat meer mensen die kampen met problemen met die drivers hoor. Zelfs hier op het forum kom je het geregeld tegen.

Bijdrager
    Dieter_31

Hoe komt dat ik daar geen probleem mee heb? 🤔

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>Dieter_31 op 18 april 2018 om 13:21</p>
    Ja, ik heb dat probleem ook maar is nvidia geflasht dan is dat beetje normaal.
    Nogmaals je weet dat Apple geen ondersteuning biedt aan nvidia alleen aan de radeon grafische kaarten

Dus heb jij dat probleem ook, maar je weet het niet meer.

Moderator
    Night

*gniffel*

Bijdrager
    Dieter_31

Ik den jullie allebei eens in de spiegel moeten kijken. Echt wat een afgang voor mensen met kennis van zaken die er eigenlijk niks van kennen. Maar ik wens je nog allebei een fijn leven. Ik hoop in de toekomst dat je ergens anders jullie shit gaan vertellen.

Op Yosemite heb ik gewerkt met een amd radeon dus ja er was toen nog geen sprake van nvidia. Maar de meeste steken een RX 580 of andere versie van AMD. Weet je waarom? Ach tis juist , jullie wetrn beter

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Deze post zegt veel meer over jezelf dan over ons. Hoffelijkheid siert de mens.

En in vorige posts zeg je dat je ook het probleem hebt en dan ineens dat ik de enige ben met dat probleem. Waar is je logica?

Gelukkig bestaan er nog veel vriendelijke en behulpzame mensen op dit forum.

Bijdrager
    Dieter_31

Hoeveel keer heb je dezelfde post al gemaakt over je gpu?

Moderator
    Night

<p class=”cite”>Dieter_31 op 19 april 2018 om 22:06</p>
    Hoe komt dat ik daar geen probleem mee heb? 🤔

Omdat mensen die ergens geen problemen mee hebben, dit meestal niet op een forum posten. Dat gebeurt over het algemeen pas als men wel  tegen problemen aanloopt.

Zullen we ons dan nu weer concentreren op een mogelijke oplossing voor het probleem van TS, in plaats van elkaar vriendelijke gedachten toe te wensen?

[On Topic]

Je zou eens kunnen proberen om een alternatieve driver te installeren. Voor Sierra 10.12.6 zijn er in totaal 5 drivers beschikbaar (gesorteerd van nieuwste naar ouder):

NVIDIA Alternate Graphics Drivers for macOS 10.12.6 (16G1314)
    https://images.nvidia.com/mac/pkg/378/WebDriver-378.05.05.25f07.pkg

NVIDIA Alternate Graphics Drivers for macOS 10.12.6 (16G1212)
    https://images.nvidia.com/mac/pkg/378/WebDriver-378.05.05.25f06.pkg

NVIDIA Alternate Graphics Drivers for macOS 10.12.6 (16G1114)
    http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/127672/en-us

NVIDIA Alternate Graphics Drivers for macOS 10.12.6 (16G1036)
    http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/126539/en-us

NVIDIA Alternate Graphics Drivers for macOS 10.12.6 (16G29)
    https://images.nvidia.com/mac/pkg/378/WebDriver-378.05.05.25f01.pkg

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Night, zoals ik al zei, voor mijn MacOS versie 10.12.6 met de laatste security update werkt alleen https://images.nvidia.com/mac/pkg/378/WebDriver-378.05.05.25f07.pkg  De andere geven een zwart scherm en zijn niet compatibel.

Het is ook zo dat je met de Geforce 980 de webdriver moet gebruiken, de MacOS Default Graphics driver geeft een zwart scherm.

Op het eerste gezicht heb ik het niet in 10.13.4 op een andere partitie maar dan is er software die ik gebruik die niet compatibel is. Het probleem doet zich zeker niet voor bij 10.10.5. maar daar werkt mijn Airport niet door een conflict met de pci USB 3 card.

Toch bedankt voor je moeite.

Moderator
    Night
    • Het het NVRAM en SMC heb je al eens gereset?
    • Heb je al eens gekeken of het instellen van een andere schermresolutie helpt (om daarna weer over te schakelen naar de maximale resolutie)?
    • Heb je het probleem ook als je een schone, nieuwe gebruiker aanmaakt?
    • Heb je het probleem ook in Safe mode?

Het probleem hoeft nl. helemaal niet persé gerelateerd te zijn aan de videokaart(driver)… Het probleem van een zwart scherm bij ontwaken treft namelijk meer Sierra gebruikers, ook met gewone “standaard”  configuraties.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb de NVRAM en SMC al meerdere malen gereset.

Voor mijn monitor gebruik ik alleen de optimale resolutie. Op andere is het beeld minder scherp.

In de safe mode heb ik een zwart scherm, omdat de web driver niet geladen wordt.

Op Mac Rumors forum vertelde iemand dat hij het probleem alleen had met de webdriver. Aangezien hij een nVidia GTX 680 gebruikte kon hij wel de Default MacOS Graphics driver gebruiken en dat bracht voor hem de oplossing. Maar dat kan ik niet.

De rest zal ik eens onderzoeken. Bedankt.

Update: Bij een nieuwe gebruiker heb ik het probleem inderdaad voorlopig niet. Maar dan worden de extensies van Techtool Pro en Drive Genius niet geladen.

Moderator
    Night

Dat is eenvoudig te ‘verhelpen’, lijkt me, door die 2 apps opnieuw te installeren in de programmamap van de betreffende nieuwe gebruiker.
    (Wellicht is kopiëren al genoeg; vaak zorgen dat soort apps er zelf al voor dat missende systeemonderdelen opnieuw geïnstalleerd worden)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb dat geprobeerd, maar in de nieuwe gebruiker vormen Techtool Pro en DriveGenius geen probleem. Het wordt moeilijk om de oorzaak te achterhalen. Blijkbaar is er één programma dat conflict geeft met de webdriver.

Toch bedankt Night, voor je suggestie.

Moderator
    Night

Graag gedaan. We weten nu in ieder geval dat het (gelukkig) niet aan de driver ligt, maar aan een softwarematig conflict. Dus…. dat wordt logs doorspitten of op een druilerige zondagmiddag je Mac eens helemaal opnieuw installeren. Ik kan je daar alleen maar succes mee wensen want mijn ervaring is dat dat een saai en tijdrovend karweitje is.

Bijdrager
    utah62

Ik heb een Mac Pro 5.1 HS met nVidia GTX780. Als ik deze driver gebruik, kan ik met Safari weinig beginnen. Ik mis dan content van de site of Safari laat niets zien. Switch ik terug naar de default macOS driver dan werkt Safari wel goed. Dus op een of andere manier ook hier is de driver buggy.

Moderator
    Night

Het blijkt inderdaad toch problematisch om een 7XX kaart met een 6XX driver goed aangestuurd te krijgen.

Ik heb nog een oudere NVIDIA GeForce GTX 680MX en daar werkt de driver prima mee samen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bij de laatste update van de webdriver is er met mijn Geforce 980 een nieuwe bug. Al een paar keer heb ik geen video-acceleratie en wordt de kaart ook niet meer herkend in “About this Mac”. Herstarten bracht de oplossing behalve één keer dat ik een compleet zwart beeld kreeg en via screensharing moest herstarten. Misschien werkt die driver beter met Pascal-kaarten maar bij de mijne zorgt het voor vervelende problemen.

Webdriver 378.05.05.25f08 (Up to date)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.