12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    R-Y

NVIDIA GeForce GT 130 512MB VS ATI Radeon HD 4850 512MB

I.v.m aanschaf met nieuwe Imac wil ik weten of het zinvol is om de Ati te nemen vanwege de levertijd 4 á 6 weken of de Geforce.

Het gaat hierbij om videobewerking, foto’s en muziek. Wat ik vaak doe.

Bedankt,

R-Y

Bijdrager
    Danny Doe Jr

Dat wil ik ook graag weten. Kenners?

Bijdrager
    Nikita

De ATI Radeon is vele malen beter. Ik heb mij laten vertellen dat de GT 120 / 130 vergelijkbaar is met de GeForce 8xxx serie; iets preciezer de: de 130 is ongeveer gelijk aan een 8600.

Het is wel even een investering, maar de videokaart in een iMac is niet uit te breiden, dus ik zou voor de beste optie gaan. De processor kan namelijk een hoop trekken en het zou zonde zijn als in de toekomst een programma / game niet wil draaien vanwege de videokaart…

Oja, en die “levertijd” heeft te maken met dat je moet wachten op OS X 10.5.7, waar de drivers inzitten voor de Radeon 4850 en 4870. Die zitten namelijk niet in de huidige versie.

Bijdrager
    sven-

nVidia is mijns inziens erg triest bezig met die namen die ze hanteren. De GT120 is een rebranded 9500GT, welke weer een rebranded 8600GT is. De ATI kaart is zowel bij de iMac als bij de nieuwe Mac Pro de beste keuze by far. En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid fouten/defecten de afgelopen tijd met nVidia kaarten (8600M GT en nu 9600M GT).

Bijdrager
    Nikita

En de 130 is nauwelijks beter, dus…

Bijdrager
    Cloudsurfer

De 4850 is een super kaart, zeker het wachten waard. Als je veel rendering gaat doen (zoals games) is dit de kaart bij uitstek. Als je alleen gaat video bewerken moet de 9400 zelfs al voldoende zijn.

Wat betreft de 130, dat zou een 9600 GSO moeten zijn. Dus nauwelijks wat sneller dan de 120, inderdaad.

Bijdrager
    R-Y

Dan is het voor mij toch wel duidelijk: Wachten….Vind altijd wel jammer dat als er een update is dat je dan ook nog moet wachten totdat hij uiteindelijk er is, zie Macbook Pro.

Bijdrager
    Pieterr

Klik op “View the iMac Graphics Performance Chart”
    http://www.apple.com/imac/features.html#performance
    om de verschillen tussen de diverse video kaarten te zien.

Bijdrager
    R-Y

Ja dat had ik ook al gedaan, maar echt om de zekerheid natuurlijk. Want tja, je kan wel zeggen dat iets beter is ( Miele; er is geen betere) , maar is i daadwerkelijk ook beter. Daar ging het bij mij om;)

Bijdrager
    Pieterr

Zolang we geen benchmarks hebben gezien weet je dat nooit zeker…

Bijdrager
    R-Y

Hier: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmptZGKa/ATI_Radeon_HD_4850_Test/

Maar: Is op Windows gedraaid he, met de volgende specs

Hardware.info :
    We hebben de Radeon HD 4850 getest op ons standaard videokaarten testsysteem bestaande uit een Intel Core 2 Extreme QX9650 processor, 4 GB DDR3-1333 geheugen, een ASUS Maximus Extreme moederbord (Intel X38 chipset), een Western Digital Raptor 74 GB harddisk en een Cooler Master Real Power M1000 voeding. Voor de test maakten we gebruik van een speciale hotfix versie van ATI Catalyst 8.6. Een 4870 was helaas nog niet beschikbaar, maar daar zullen we zo spoedig mogelijk ook benchmarks van publiceren.

Bijdrager
    Pieterr

In de iMac gebruiken ze de mobiele versie van de 4850.
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=660843

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.