30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:

Bijdrager
    Matthi

Nutteloze technologie?

Hallo,

Ik hoop dat ik dit hier juist post.

Maar voor school moet ik op zoek gaan naar nutteloze technologie.. Technologie dat er voor zorgt dat de charme verdwijnt..

Een voorbeeldje : Pepermolen : Er bestaan zo van die electrische pepermolens (zelfs met een lichtje)
    En hierbij gaat dus de charme weg van de pepermolen..

Weten jullie nog zo’n voorbeelden? Mag heel uiteenlopend zijn hoor!

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Reflex

Ik denk dat het belangrijk is dat je onderkent dat dat wat jij als nutteloos klassificeert dit niet persé is voor iedereen. Jij vindt de electrische pepermolen nutteloos, ik weet zeker dat er mensen zijn die het smerig handig vinden.

Daarnaast is charme natuurlijk enorm subjectief. Ben benieuwd hoe je dat wilt gaan onderbouwen…

Bijdrager
    earnst jelke

Misschien heb je hier wat aan:

Over mislukte uitvindingen:
    http://www.delta.tudelft.nl/archief/j27/n08/15024

Toekomstideeen uit de jaren 80 (soo 80’s!):
    http://www.kapaza.be/detail/458755/Welkom_in_de_toekomst_door_Chriet_titulaer.html

Overigens is er bij elke nieuwe grote ontwikkeling de onstuitbare behoefte om de nieuwe vinding overal in uit te proberen. Dat was zo met de benzine/diezelmotor, en gebeurde dus ook met internet/communicatie technologie. Ik kan me de presentatie herrinneren van de “slimme magnetron”, liefst samen met de “slimme koelkast”. Het idee was dat je een mailtje naar je keuken stuurt (ik ben er over 15 minuten ofzo) en dat de apparaten dan alvast aan het kokkerellen zouden gaan.

Bijdrager
    Reflex

@earnst jelke: Wat betreft de koelkast, maar ook bijv. je wasmachine lijkt allemaal spelerij, maar is het niet. E-Mail was te primitief om iets nuttigs mee te kunnen doen, maar met technologien als RFID en het enorm wijdverspreide internet is er veel mogelijk.

Je koelkast kan zien wanneer je door de melk heen bent of deze juist over datum is. Je hoeft op je magnetron niet meer in te toetsen hoe lang iets moet op welke stand (gewoon even RFID-tag scannen) en de wasmachine waarschuwt als je een wolle trui op 60 graden probeert te wassen…

De makers van de eerdere primitieve systemen hadden dit ook al in gedachten, maar nu met RFID is het ook daadwerkelijk mogelijk! De primitieve system legden de basislaag voor deze functies, met de huidige technologien kunnen ze ingekopt worden!

Bijdrager
    earnst jelke

Was jij toevallig op de eerste Doors of Perception? Daar hoorde ik precies hetzelfde verhaal. 10 jaar verder, nog niets van gehoord. Maar goed, als jij er in geloofd, dan zal het wel. Moet ik dan bij elke was als een soort cassiere al mijn labels scannen? Ik stel voor dat de wasmachine ook nog eens onleesbare labels weigert te wassen.

Sorry, kledingstuk staat niet in de database?
    Unknown sweater error?

On topic:

1981: Digitale polshorloges met ingebouwde rekenmachine

En let op de wervende tekst!
    Altijd binnen handbereik. Een ingebouwde rekenmachine voor gebruik in verschillende dagelijkse situaties.

Bijdrager
    trabant

In de moderne keuken vind je een keur aan goedbedoelde troep waar je een veelvoud van de bespaarde tijd aan het schoonmaken kwijt bent. Verder zou je eens kunnen kijken wat er wel in Japan, maar niet hier verkrijgbaar is. Japanners zijn dol op knopjes en gadgets. Zoals Aygo, of hoe die hond op batterijen ook heette…

Kinderveilige sluitingen.
    Is de was klaar, kun je nog een minuut wachten. Niet iedereen fokt luierspuiters! Bovendien moet je toch ergens door schade en schande wijs worden.

Led-indicatoren op een stofzuiger.
    Waar kijk je naar als je aan het stofzuigen bent? Naar waar het geluid vandaan komt, of naar de stofzuigermond?

Mobiele telefoon.
    Je communiceert je blut met zo’n ding, terwijl je meestal toch niets te melden hebt. Beter spaar je je gedachten op totdat je iemand in levende lijve ziet.

ABS, airbag, SUV.
    Allerlei veiligheidssnufjes in auto’s doen de chauffeur denken dat hij/zij onaantastbaar is en daar gaan ze ook naar rijden. Beter vervang je de klapzak in het stuur door een speerpunt. Dan kijken ze weer uit.

Wekker.
    Een mens heeft nou eenmaal zijn slaap nodig. Je kunt toch beter een uurtje later op je werk verschijnen en der rest van de dag wakker zijn, dan dat je de hele dag slaperig bent?

Wapens.
    War, what is it good for?
    It’s good for business! Oké, schietgeweren zijn dus wel nuttig. Idioot eigenlijk.

Magnetronoven.
    Iedereen eet op zijn eigen tijd, niet meer tezamen en we verleren het koken. Bovendien is die microgolfprak bremzout.

Broodbakmachines.
    Softies die te lui zijn om te kneden.

Spelcomputer.
    Ga toch buiten spelen, couchpotatoe! Gebliep.

De weerwidget.
    Een blik uit het raam maakt je veel wijzer.

Radio.
    Wie kan er nog echt liedjes zingen?

TV.
    Wie kan er nog echt verhalen vertellen?

Seks.
    Wat is er mis met de hoofse minne? Oeps. Dat is geen techniek met een snoertje eraan…
    :barbu:

Bijdrager
    trabant

En bijna vergeten: de Leatherman.
    Vooral die luxe-versie met reddingshaak en allerlei gizmo’s. Ik zit ook voortdurend in de bush, filmactrices uit bomen te redden…

Bijdrager
    Turbanus

En niet te vergeten de ingebouwde (on)gemakken in campers…..

Bijdrager
    Roberta

(Senseo)koffiezetautomaten.

Ze maken geen lekkere koffie, worden vies, vragen onderhoud en veel stroom.
    Filtertje is net zo makkelijk :wink: .

Bijdrager
    Turbanus

Dwaallichtjes, die je steeds in de war brengen…..

Bijdrager
    Apfel
    ”Roberta”

(Senseo)koffiezetautomaten.

Ze maken geen lekkere koffie, worden vies, vragen onderhoud en veel stroom.
    Filtertje is net zo makkelijk :wink: .

Is wel goede marketing, je krijgt de helft aan koffie voor dezelfde prijs van van een gewoon pak snelfiltermaling.:)

Bijdrager
    michi_rishi

Elektrische:
    blikopener
    messenslijper
    gasaansteker
    zeepdispenser
    pepermolen
    blender
    keukenmachine
    ijsmachine
    melkopschuimer
    espressoapparaat
    broodrooster
    magnetron
    stoomoven
    koelkast
    grill
    stoompan
    rijstpan
    barbeque
    tostieijzer
    flessenopener
    koffiemolen
    (en zo kan ik nog wel even doorgaan)

Als je al die dingen in je keuken zet dan wordt het daar nog voller als bij de Blokker…

Bijdrager
    Shark-o

Wat te denken van het nieuwe scheersysteem van Gilette: Fusion?

Deze is te krijgen in twee varianten: één met en één zonder batterij. Er wordt een heleboel reclame voor gemaakt, maar nergens wordt verteld wat de meerwaarde van de variant met batterij is. Zit die batterij er dan alleen voor de show in of gaat er een lampje branden als je aan het scheren bent ofzo? :? Pure kolder als je het mij vraagt.

Moderator
    Pete.Z

dus jij wil een:

broodrooster
    magnetron
    stoomoven
    koelkast

enzovoort met handbediening zonder snoer?

Misschien een auto zonder motor?
    :wink:

Bijdrager
    Mr Wabbit
    ”trabant”

En bijna vergeten: de Leatherman.
    Vooral die luxe-versie met reddingshaak en allerlei gizmo’s. Ik zit ook voortdurend in de bush, filmactrices uit bomen te redden…

Uhmmm..Hier zie ik toch een puntje van discussie..Als ik mijn Leatherman vergeet, dan loop ik de rest van de dag op mijn werk in de lucht te graaien op de plek waar hij doorgaans aan mijn riem hangt..Kortom, ik gebruik hem ERG vaak..

Bijdrager
    Turbanus

Elektrische scheerapparaten zijn zowiezo belachelijk. Pak een scherp mes je spaart stroom en het eindresultaat is nog gladder ook…..:lol:

Bijdrager
    Shark-o

Ja, maar die Gilette Fusion IS dus een ‘gewoon’ mesje. Maar je kunt dat mesje dus ook met batterij krijgen:?

Vraag is dus: wat is in godsnaam het nut van die batterij op een handmatig mesje…

Bijdrager
    Turbanus

Allemaal nutteloze troep. Gewoon een enkel mesje net zoals Opa het vroeger deed….:wink:

Bijdrager
    trabant
    ”mvdlande”

Elektrische:
    (…)
    koffiemolen
    (en zo kan ik nog wel even doorgaan)

We zijn begonnen met een handmolen: zo’n onergonomisch blok dar je tussen de knieën klemt. Dat is met onze consumptie geen doen meer. Die simpele elektrische koffiemolen was echt een geschenk uit de hemel.

”Mr

[Als ik mijn Leatherman vergeet, dan loop ik de rest van de dag op mijn werk in de lucht te graaien op de plek waar hij doorgaans aan mijn riem hangt..Kortom, ik gebruik hem ERG vaak..

There will be no jerking at the office!:P Maar een Leatherman is inderdaad niet elekttrisch.

Bijdrager
    Mr Wabbit

Ahem…volgens mij maak je daar een kleine anatomische vergissing..Maarrr..Den Leatherman was trouwens ook nog nuttig op de BBQ in Kaatsheuvel..Ging geweldig om met de speklapjes en heeft meerdere bierfles van hun dop ontdaan..:D

Bijdrager
    Freek.

iPod, iPhone, iDols, iX-Factor, iJohnDeMol, iDioten.

Anoniem
    ”Shark-o”

Ja, maar die Gilette Fusion IS dus een ‘gewoon’ mesje. Maar je kunt dat mesje dus ook met batterij krijgen:?

Vraag is dus: wat is in godsnaam het nut van die batterij op een handmatig mesje…

Gillette is een onderdeel van P&G… en die bezitten ook Duracell.:wink:

Bijdrager
    trabant

Proctor & Gamble is wat je noemt een ‘foute’ multinational. Toen ze Gilette overnamen, ben ik overgestapt op Wilkinson.

Ceterum:
    Na ampele overweging mag de Leatherman blijven. Al heeft die in Kaatsheuvel de vis niet kunnen redden…

Meldt de topicstarter zich hier nog eens? Of het weer zo’n pummel die het na één postje wel weer goed vindt?

Bijdrager
    Griffendahl

Ik nomineer hierbij het USB koffiekopje en de USB kaasfondue

Bijdrager
    Turbanus

Het frietvet is ook redelijk nutteloos… modern bakken gaat meer en meer uit de muur!

Bijdrager
    earnst jelke

Bijdrager
    dfI*)#HN$@(*_)$U#JHEN#U@P$(#@Halert(‘hi’);
    ”earnst

Er is ook een website die helemaal gewijd is aan nutteloze producten!

en dan even een product noemen: De……. BioStabiel

Bijdrager
    earnst jelke

akkoord.
    Je hebt gewone oplichterij, en je hebt de biostable. Da’s toch ander koek!

De biostabil draag ik in de eerste plaats vanwege mijn bloeddruk, want die was altijd veel te hoog. En die is nu prima in orde.

Bijdrager
    Reflex
    ”Turbanus”

Elektrische scheerapparaten zijn zowiezo belachelijk. Pak een scherp mes je spaart stroom en het eindresultaat is nog gladder ook…..:lol:

Ik ben sowieso voor het klassieke handmatig scheren. Het stroom argument is natuurlijk een onzinnige:) Scheermesjes zijn vele malen duurder dan de stroom die je gebruikt…
    Het gladde resultaat dat je krijgt van douchen-scrubben-scheren-moisturizen is echt ongeevenaard:)

Bijdrager
    steene

Een DVD-rewinder? :P

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.