3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    hommel

nut van de 2GB versie in de AMD Radeon HD 6970M ?

Voor de aanschaf van de de iMac 3,4GHz i7 twijfel ik tussen de 1GB en 2GB GDDR5 versie van de AMD Radeon HD 6970M. Via fora lees ik verschillende meningen over het nut hiervan, gamers zouden er profijt van (kunnen) hebben al word dat ook weer tegengesproken. Loont het de moeite de 100 euro extra te investeren? Zelf speel ik immers geen games. De iMac zal gebruikt worden voor Aperture met RAW bewerking, grafische programma’s en videobewerking. Extra geheugen komt er later ook in (8 tot 12 GB). De bedoeling is voor de komende jaren vooruit te kunnen (mijn bijna 6 jaar oude MBP 15” 2,33 gaat over in de handen van een blijde tienerdochter) .. Iemand advies of de 2GB nut heeft voor toekomstige ontwikkelingen van Apple of andere programma’s?

Moderator
    unSOUND

Videogeheugen wordt voornamelijk voor 3D modellering gebruikt, dus vooral games. Maar dus ook 3D tekenen en renderen kan flink videogeheugen vragen. Maar 2D programma’s gebruiken eigenlijk maar nauwelijks videogeheugen. Photoshop en videobewerking dus niet echt, tenzij je weer video gaat bewerken in combinatie met beelden die je zelf gaat renderen…

Bijdrager
    hommel

Inderdaad, aan 3D animatie doe ik niet (heb al niet genoeg tijd voor al het andere:smile:). Mocht het ooit de wens zijn dan zullen er wellicht betere externe grafische kaarten zijn die middels thunderbolt te koppelen zijn aan deze Mac (of is dit te simplistisch gedacht?). Voorlopig is de 2GB niet nodig, bedankt voor het verhelderende antwoord!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.