8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    boompje

Nummerreeksen in rijen van Numbers

Als ik in een Numberstabel in een cel van een kolom een datum zet en vervolgens die cel naar beneden “trek” met het gele balletje, onstaat er een kolom met oplopende datums. Hoe krijg ik een oplopende getallenreeks? Voor een evenement heb ik een lijst met deelnemers gemaakt, dus… in kolom A staan de nummers (aantallen) en in B op alfabet de namen van de deelnemers. Meldt zich meneer de Boer aan, zet ik hem er tussen en kan ik kolom A opnieuw gaan nummeren, dat kan vast en zeker anders. In dit forum is vast iemand die die denkt “dat tie dat niet weet”, Nee dus. Help.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Twee getallen onder elkaar zetten, allebei de cellen selecteren:

En dan het gele bolletje verslepen:

Het interval tussen alle getallen in de reeks zal dat zijn van de getallen in de geselecteerde cellen:

geeft:

Bijdrager
    boompje

Dank je Jakko, ik wist dat het eenvoudig moest zijn en dat is het ook. Je moet het net even weten of er op komen.

Moderator
    Night

Zo was (en is het nog steeds, trouwens) ook in Excel. Numbers is wat dat betreft niet zo heel verschillend.

Bijdrager
    koen

Maar past deze lijst zich nu ook automatisch aan als je Meneer Boer er tussen zet? Dat was dacht ik de vraag.

Bijdrager
    boompje

Ik gebruik de optie “voeg rij onder/boven toe”. Dus meneer de Boer komt op een nummerloze regel te staan. Maar het opnieuw nummeren van de kolom is nu een fluitje van een cent.

@night: Lang geleden heb ik afscheid genomen van het “Office for Mac” pakket en werk sindsdien uitsluitend met Numbers, Pages en Keynote en ben daar helemaal happy mee.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>koen op 18 april 2018 om 21:13</p>
    Maar past deze lijst zich nu ook automatisch aan als je Meneer Boer er tussen zet? Dat was dacht ik de vraag.

Zoals ik het las was de vraag eigenlijk: „Hoe voorkom ik dat ik met de hand alles vanaf de nieuwe rij om moet nummeren?”

Maar goed: nee, de nummers passen zichzelf niet aan als je een rij toevoegt, want de nummers zijn statisch. Gelukkig hebben rijen een automatisch nummer dat buiten de tabel staat, en dat past wel aan wanneer je aanpassingen maakt in de tabel. Een andere manier is zo:

Waarbij de −1 dient om het aantal koprijen te compenseren; heb je er meer dan één, dan moet dit natuurlijk ook een ander getal zijn. (Helaas kun je volgens mij niet met een formule opvragen hoeveel koprijen er zijn, anders zou dat de beste oplossing zijn.)

Bijdrager
    boompje

Nou, dat ga ik dan nog even oefenen. Niet omdat het noodzakelijk is, maar meer omdat dat weer een leuke trukje is. Bedankt!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.