18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    RenaultF1

nummeriek toetsenbord

Ik heb nu een paar dagen mijn mini, met een apple toetsenbord erbij. Mooi ding, maar er is iets waar ik me dood aan erger, als ik op het punt van mijn nummeriek toetsenbord druk komt er een komma te staan. Aangezien ik die toets regelmatig gebruik is dat echt iets om tegen de muren op te lopen. Het is niet alleen met het apple toetsenbord maar met alle toetsenborden.

Bestaat er hier een oplossing voor? Heb ondertussen al de meeste toetsenbordstructuren geprobeerd en als ik er dan toch een vind waar een punt komt te staan is het qwerty lay-out, en ik werk met azerty.

Bijdrager
    Turbanus

Waar zou het nummerieke toetsenbord dan anders voor zijn? Mischien kun je je toetsenbord op de VS-instelling zetten, als het goed is komt er dan een punt uitrollen. Maar dan krijg je voortaan ook alles in je spreadsheets zo op je bordje… en aangezien België ook niet in de VS ligt……

Bijdrager
    Yaris

Vind dat zelf ook vervelend, maar er is niets aan te doen. Zie daarover volgende draadjes :
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67521
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=16409

Bijdrager
    RenaultF1

grrrrr is toch om van dood te vallen dat ze dat zo maken. Op het toetsenbord zelf staat een . en op het scherm komt een , De makers van osX mogen wel eens dringend een cursus logisch denken krijgen.

Bijdrager
    RenaultF1

Voila, mailtje naar apple verstuurd. Hopenlijk doen ze de moeite hier gevolg aan te geven.

Bijdrager
    Turbanus

Je kunt ook Appleworks gebruiken, daar kun je het allemaal netjes instellen….:wink:

Bijdrager
    corneeltje

Of een Qwerty klavier nemen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”corneeltje”

Of een Qwerty klavier nemen.

Daar staat er ook een . op, maar als je op de toets drukt krijg je een , — en, zoals ik geloof ik al eens eerder gezegd heb in een andere thread hierover, vind ik dit logisch. In het Nederlands gebruik je een komma om decimalen te scheiden van de hele getallen, en niet zoals Engelstaligen een punt — hoewel sommige mensen dit tegenwoordig schijnbaar niet goed op school geleerd hebben …

Bijdrager
    RenaultF1

wat er gebruikt word om decimalen te scheiden kan mij nix schelen, daar zal ik wel een komma voor gebruiken. Op het toetsenbord staat er op die toets een punt, en dan wil ik ook een punt zien, net als bij de miljoenen andere pc’s in de wereld. Als ik van een auto de bedrading moet vervangen is de klant ook niet tevreden als zijn achteruitrijlicht aangaat als hij de mistlichten wil opzetten, en da’s net hetzelfde point virgul fini

Bijdrager
    iJoost

Koop gewoon een tweede toetsenbord. Haal de ,<-toets er uit. Verwijder het <-symbool. En zet ‘m op de gewraakte plaats in je huidige toetsenbord. Opgelost. Alleen een beetje jammer dat die toets dan hol is terwijl alle andere toetsen op de onderste rij juist bol zijn. Nou ja, er staat dan een komma op. En dat was voor jou belangrijk, toch?

Bijdrager
    Yaris

Of neem een fijne zwarte stift en overschrijf het punt met een komma.

Bijdrager
    RenaultF1
    ”iJoost”

Koop gewoon een tweede toetsenbord. Haal de ,<-toets er uit. Verwijder het <-symbool. En zet ‘m op de gewraakte plaats in je huidige toetsenbord. Opgelost. Alleen een beetje jammer dat die toets dan hol is terwijl alle andere toetsen op de onderste rij juist bol zijn. Nou ja, er staat dan een komma op. En dat was voor jou belangrijk, toch?

nee het moet simpelweg normaal werken. Als ik ergens een punt moete zetten voor een website in te typen of gewone text werkt het vele sneller door even op het punt daar te drukken dan eers op shift en dan op het normale punt.

Zoals mijn aangehaalde voorbeeld, die mens gaat niet blij zijn als ik het mistlicht-symbool wegkrab en er achterruitrijlicht opschrijf.

Bijdrager
    Turbanus

:? Land van Waas?

Bijdrager
    RenaultF1

nee, wil enkel zeggen dat het moet doen wat het moet doen, met een heel gelijkaardig voorbeeld…

Bijdrager
    iJoost

Ik zou het niet op prijs stellen als die toets bij een Nederlandse taal-instelling een punt gaf. Hij moet het decimalen scheidings-teken geven, keurig zoals dat hoort in de taal waarin je ‘m toevallig gebruikt (wat trouwens wat mij betreft van moment tot moment kan verschillen). Wat er precies opstaat voor symbool boeit me wat minder. Dus als jij bij Apple regelt dat dat een komma wordt, vind ik dat best. Doe maar.;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”RenaultF1″

wat er gebruikt word om decimalen te scheiden kan mij nix schelen, daar zal ik wel een komma voor gebruiken. Op het toetsenbord staat er op die toets een punt, en dan wil ik ook een punt zien

Dat is hem nou net het punt, hè … zoals iJoost ook zegt is die toets bedoelt als scheidingsteken voor decimalen, en het probleem is eigenlijk dat die ellendige Engelstaligen daar een punt voor gebruiken. De beste oplossing zou zijn als men bij Apple toetsenborden voor de Nederlandstalige markt zou maken met een komma erop, lijkt mij.

”RenaultF1″

Als ik ergens een punt moete zetten voor een website in te typen of gewone text werkt het vele sneller door even op het punt daar te drukken dan eers op shift en dan op het normale punt.

In dat geval kan ook de oplossing zijn om corneeltje’s oplossing te nemen en een QWERTY-toetsenbord te kopen;)

Bijdrager
    RenaultF1

een qwerty toetsenbord koop ik niet omdat ik nu azerty gewoon ben. Waarom moesten ze hier indertijd toch frankrijk willen na-apen???

Ofdat dat punt nu voor decimalen of eender wat staat is ook natuurlijk hoe je het bekijkt. Als ik ergens veertienduizend en vierenzeventig cent zet typ ik €14.000,74 of 14.000€74 in bijde gevallen heb ik dan nog een punt nodig, en voor dat punt moet ik dan weer naar de andere kant van mijn toetsenbord en nog eens op shift drukken ook. Dit geld voor een komma dan ook eigenlijk.

En wat spreadsheets betreft, ik herinner me nog van in excel, al een jaar of 2-3 geleden dat ik dat nog gebruikt heb, als ik een punt typ, dat het er dan automatisch een komma van maakt.

Het rare aan excel voor mac vind ik dat het zowel een punt als en komma aanvaard voor decimalen, en als ik daarbij op het punt van het nummeriek toetsenbord druk komt er wel degelijk een punt te staan zoals het hoort.

Wat apple nu doet met mijn feedback is een andere zaak, ik weet dat het wss weinig zal uitmaken, maar het knopje feedback staat er voor iets, en ik heb ze op een heel beleefde manier mijn gedacht kunnen zeggen.

Bijdrager
    iJoost

Als je Option-toets ingedrukt houdt dan wordt die komma een punt. Had je ook zelf kunnen ontdekken met Toetsenbordweergave (zit in je talenmenu).

Ik wist dat Apple goed was…

En nu niet meer zeuren he?;-)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.