6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Alison

Hoe maak ik kolommen van een CSV file

Wie o wie kan mij helpen hoe ik kolommen maak in Word en Excel voor Mac 2008.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat kan, met als belangrijkste voorwaarde dat de Word- en Excel-bestanden geen ingewikkelde dingen bevatten zoals grootse opmaak, en dat je er in Pages en Numbers op let geen dingen te doen die niet geëxporteerd kunnen worden naar Word- of Excelformaat. Zo heeft Numbers bijvoorbeeld formules waarvoor Excel geen tegenhanger heeft (en, ik vermoed, omgekeerd) zodat bij exporteren niet de formules maar de waardes in de cellen komen te staan — wat het bestand vaak grotendeels onbruikbaar zal maken in Excel.

Ik zou je adviseren om eerst eens een aantal typische bestanden te pakken van het soort waarmee je zou willen gaan werken, die te openen in Pages en Numbers, en te zien welke waarschuwingen je te zien krijgt. Is dat niks belangrijks (ontbrekende lettertypes of zo), doe er dan wat bewerkingen aan zoals je die ook in het echt zou doen, en exporteer de bestanden dan naar Word- of Excel-formaat. Kijk wederom welke waarschuwingen je krijgt, en open de bestanden in Word en Excel om te zien of ze daar ook goed overkomen. Het is een beetje huiswerk, ja, maar beter dat dan er na veel écht werk achterkomen dat je opnieuw kunt beginnen, zou ik denken:)

Bijdrager
    Koezel

In jouw geval kun je beter Libre (Open) Office gebruiken.
    Dit komt bijna overeen met Microsoft Office.
    Numbers en Pages hebben een andere manier van opbouw en weergeven.

Bijdrager
    Niels

Als je niet te veel bijzondere formats gebruikt, dan werkt Pages en Numbers prima met Office documenten. Ik begrijp alleen niet zozeer waarom je de overstap naar iWork wil maken als je als Office hebt. Office werkt uitstekend op de Mac (ook de nieuwe preview versie, alhoewel ik die niet zakelijk zou gebruiken) en ook op iOS heeft Microsoft uitstekend werk gemaakt van zijn Office applicaties.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    NielsDam op 12 maart 2015

Ik begrijp alleen niet zozeer waarom je de overstap naar iWork wil maken als je als Office hebt.

Ik begrijp het heel goed: het gebruiksgemak van de iWork-programma’s ligt ver boven dat van MS Office, als je het mij vraagt. Ja, ze zijn niet zo uitgebreid, maar in de nu bijna tien jaar dat ik veel met Pages werk, heb ik me er nog nooit op betrapt iets nodig te hebben dat ik me wel kan herinneren uit Word, maar dat ik niet in Pages kon vinden (dit ligt er waarschijnlijk wel deels aan dat ik dingen voor eigen gebruik maak in Pages, en het programma voornamelijk gebruik puur als tekstverwerker en niet voor pagina-opmaak — hoewel het dat op veel vlakken beter doet dan Word).

Numbers ’09 (de vorige versie) is vergeleken met Excel erg langzaam met grote spreadsheets waarin veel berekeningen en verwijzingen zitten, maar Numbers 3 (de huidige) is heel erg sterk verbeterd op dat punt.

Bijdrager
    SvS

Enige nadeel van iWork vind ik het uitwisseling vanuit Word naar Pages, soms verspringt alles. En dan denk ik, jammer. Moet ik de verzender alsnog om PDF vragen van zijn .doc om beeld te krijgen van hun juiste opmaak.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.