6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    glammiiee

Numbers tabellen koppelen

Beste,

ik ben al een tijd bezig met een sheet aan het maken.
    mijn vraag is, is het mogelijk en hoe:
    ik heb 1 hoofd tabel met alle gegevens zoals de adres gegevens en betaal gegevens enz
    is het mogelijk om een lose tabel te maken en daar alleen de betaal gegevens te laten zien gesorteerd op adres ?
    ik hoop dat het duidelijk is en anders kunt u altijd vragen

mvg,

g

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De betaalgegevens staan in een kolom in een tabel? Dan kun je in een tweede tabel in een cel „=” typen (zonder aanhalingstekens) en dan klikken op de kop van de kolom waaruit je gegevens over wilt nemen en druk je op de Return-toets. Dat gedaan klik je weer op diezelfde cel en sleep je met het kleine bolletje in de hoek van de geselecteerde cel naar beneden tot het einde van de kolom. Herhaal dit voor elke kolom die je wilt. Je krijgt dan zoiets:

Het enige nadeel is dat je de tweede tabel niet kunt sorteren, maar als je de eerste sorteert zal de tweede automatisch meegaan, dus een groot probleem zou dat niet moeten zijn.

Bijdrager
    glammiiee

ik heb een groot dump tabel, daar staat alles in.
    maar daar buiten heb ik 17 andere tabellen, elk adres een eigen tabel.
    en mijn idee was dat een formule die kijkt van,
    welke rijen de adres bevat en die hele rij bij dat adres plaats.
    en ook aanpas baar is compleet zodat op beide locaties het verandert

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt de zeventien tabellen laten zoeken in de hoofdtabel; automatisch de hele rij overnemen gaat niet lukken, maar wat je wel kunt doen is in elke cel een functie zetten die zoekt in een kolom van de hoofdtabel en dan de waarde uit een bepaalde kolom van die tabel erbij pakt. Kijk maar eens in de functiekiezer (menu Voeg in → Functie → Toon functiekiezer) en zoek met het veld rechtsbovenin het venster daarvan naar „zoeken” voor uitleg over hoe dit kan.

De gegevens in twee richtingen aanpasbaar maken kan niet: cellen in spreadsheets werken altijd maar één kant op — dat wil zeggen: je kunt in een cel gegevens overnemen uit een andere cel (en er eventueel wat mee doen, zoals een berekening erop uit laten voeren), maar je kunt een cel geen gegevens naar een andere cel laten sturen. Twee cellen gegevens van elkaar over laten nemen werkt ook niet, want dat levert een foutmelding op („Deze formule kan niet naar zijn eigen cel verwijzen of afhankelijk zijn van een andere formule die naar deze cel verwijst.”) omdat op die manier geen enkele van de cellen een geldige waarde kan krijgen.

Bijdrager
    SunKeeper

Wat de TS wil heb je eigenlijk een databaseprogramma voor nodig. Denk aan Microsoft Office Acces.

Dan kun je sorteren, en rijen en kolommen naar elkaar laten verwijzen a.d.h.v. zoekopdrachten. Ik twijfel eraan of Numbers voldoet in dit specifieke geval.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een database is in elk geval de betere keuze om aan adressenbeheer e.d. te doen dan een spreadsheet, ja. Spreadsheets zijn er om te rekenen met (een deel van) de ingevoerde waarden, niet om alleen gegevens in te zetten waar verder niks mee gedaan wordt.

MS Access is er niet voor OS X; de tegenhanger ervan is Filemaker, of je kunt LibreOffice Base gebruiken als je liever geen $329 uitgeeft.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.