2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    dennisje182

[Numbers] SOMMEN.ALS vraagje

Ik ben benieuwd of hier wat Numbers kenners me kunnen helpen met het volgende:

Ik heb een kosten overzicht met verschillende categorieën waar inkomsten en uitgaven staan geregistreerd.

Nu wil ik 2 optelsommen maken:

1. Een optelsom van de balans van Categorie Blauw
    dat lukt met de “som.als: commando:

Maar nu wil ik ook alle negatieve bedragen van Categorie Blauw opgeteld hebben…Ik dacht dat dat met de “sommen.als” commando moet kunnen.
    Maar dat gaat volgens mij niet helemaal goed….wat moet ik veranderen, met deze opzet krijg ik een rood driehoekje?:

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De foutmelding is: „Voor ‘SOMMEN.ALS’ is vereist dat alle bereikargumenten even groot zijn.” (Die krijg je te zien als je op het rode driehoekje klikt.) De eerste en tweede argumenten moeten even grote bereiken zijn, maar in jouw geval is het eerste een bereik van acht cellen en het tweede maar één cel; het derde argument moet een voorwaarde zijn, maar is in jouw geval weer een bereik.

Ik denk dat het makkelijker is om met een derde kolom te werken:

Ook kan ik je nog het advies geven om cellen die kolommen optellen e.d. in de voetrij van een kolom te zetten. Dan hoef je (voor de meeste formules) niet moeilijk te doen met „C2:C9” e.d. maar kun je gewoon „C” gebruiken.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.