14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    J-peters

Numbers pulldown menu’s koppelen

Hallo, ik probeer een numbers document wat slimmer te maken. Ik heb een kolom ingericht met pull downmenu’s, dat werkt. Maar nu wil ik voor de te kiezen opties in de kolom rechts ernaast kunnen kiezen uit 4 verschillende prijs niveau’s en daar houdt mijn kennis op.

Kan iemand mij helpen of leg ik het niet goed uit?

Groet, Jan Peters

Bijdrager
    McMeller

Kun je iets meer vertellen over wat je wil berekenen? Dan denk ik graag even mee.

Deel eventueel een schreenshot van je document, of een test-document waar je met random data hetzelfde doet.

Bijdrager
    J-peters

Dank voor je reactie en het mee denken.

Ik heb 20 artikelen in een drop downmenu in kolom B gezet. Da’s mooi. Kolom A is voor de aantallen gereserveerd.

Maar in de kolom C wil ik de inkoop prijs ook middels een pulldown menu zien.

Die inkooprijs heeft verschillende niveau’s, bijvoorbeeld brons, zilver, goud en platina. Lees=% korting niveaus.

Hoe kan ik nu een product kiezen uit kolom B, en juist daarvan de 4 prijsniveau’s kunnen kiezen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat je wilt is dat het menu in kolom C gevuld wordt met keuzes, afhankelijk van wat er in kolom B gekozen is, begrijp ik? Dat kan niet in Numbers. De waarden van een menu staan er vast in en kunnen helaas niet door een formule aangepast worden.

Of zijn de namen van de vier prijsniveau’s altijd hetzelfde voor het artikel, ongeacht wat er in kolom B geselecteerd is? In dat geval kun je meer kolommen  toevoegen met de echte prijzen erin en dan met wat geneste ALS()-en de juiste eruithalen. (Het kan misschien ook met ZOEKEN() of VERT.ZOEKEN() maar ik kom er niet uit hoe dat eenvoudig werkend te krijgen is zonder allerlei ingewikkelde ingrepen waarin ik geen zin heb om die uit te gaan werken.)

Bijdrager
    J-peters

Jakko, erg bedankt voor het reageren, ondanks je laatste zin.

Ik noemde brons etc.ect. als voorbeeld. In werkelijkheid hebben alle producten 4 verschillende prijsniveaus.

Het is geen halszaak, maar als ik erachter zou kunnen komen, is dat wel weer tijdwinst bij het plaatsen van mijn bestellingen.

Groet, Jan

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De waarschijnlijk eenvoudigste manier is iets als dit:

Dus twee tabellen, eentje met de artikelen en hoeveelheden, een andere met de prijzen die erbij horen. Dan kun je laten zoeken in de tweede tabel aan de hand van wat er in de eerste gekozen is.

Wel een nadeel aan deze methode is dat je dingen op twee plekken moet regelen: voeg je een artikel toe of wil je andere namen voor je prijsniveau’s, dan moet dat in de tweede tabel én in de menu’s in de eerste.

Ook bedenk ik gelijk na het plaatsen van het bovenstaande dat het slimmer is om in de formule niet ALS(Prijsniveau="Goud" … te zetten maar ALS(Prijsniveau=Tabel 2::B$1 … want dan hoef je de formules niet óók nog eens te veranderen als je de namen aanpast.

Bijdrager
    J-peters

Beste Jakko,

bedankt voor het meedenken. Ik ga ermee experimenteren.

Dat van goud/zilver en brons zijn voorbeelden. In werkelijkheid wordt gewerkt met staffel prijzen, maar wel vergelijkbaar. Ik heb geen idee of ik hier uit kom maar ga gewoon aan de slag en dan zie ik het wel. Mijn kennis van formules is helaas beperkt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat de namen precies zijn is niet van belang, zolang ze maar in de tweede tabel hetzelfde zijn als in de menu’s:)

Maar het kan, zoals ik al dacht, inderdaad veel eenvoudiger, maar hóé precies zag ik eerder niet — als je eenmaal op het verkeerde spoor zit kom je daar soms moeilijk vanaf, tot je er later opnieuw naar kijkt. Probeer dit maar eens:

Tabel 2::A:Bakeliet is gewoon alle kolommen van de tweede tabel (inclusief alle kolommen links van die met de prijsniveau’s!), die selecteer je in de balk met de letters boven de tabel; Tabel 2::B$1:E$1 is alleen de cellen waarin de namen van de prijsniveau’s staan, dus niet de hele kolommen.

Bijdrager
    J-peters

Hoi Jakko, super bedankt weer. Ik heb nu even tijd er naar te kijken.

Wat ik vergat; de staffel prijzen zijn gebaseerd op aantallen. 0-50 / 51-100 / 101-200/ 200+

Kun je dat in de formule meenemen, dat ie kijkt naar kolom A, waar de aantallen in staan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het enige dat je dan echt hoeft te veranderen (afgezien van een kolom met prijsniveau’s weghalen), is zorgen dat in plaats van goud, zilver, enz., de minimumaantallen in de koptekstcellen van de tweede kolom staan:

Let op dat het dus niet 50, 100 en 200 is, maar 51, 101 en 201: als de functie ZOEKEN() namelijk de exacte waarde niet kan vinden, pakt hij de eerst-lagere die wel in het zoekgebied staat.

Bijdrager
    J-peters

Ik krijg foutmeldingen in de formule.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat is de formule? (Je kunt die kopiëren en hier plakken.)

Bijdrager
    J-peters

Ik heb jouw formule genomen en die naar beste weten aangepast.

VERT.ZOEKEN(Artikel;Tabel 1::A2:F11;KOLOM(ZOEKEN(AANTAL(Tabel 1::C:F)))

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat je over het hoofd gezien hebt is wat ik eerder opmerkte:

Tabel 2::B$1:E$1 is alleen de cellen waarin de namen van de prijsniveau’s staan, dus niet de hele kolommen.

Als je dus Tabel 1::C:F vervangt door het bereik met de cellen waarin de aantallen staan (in Tabel 2, zo te zien in je schermafbeelding, niet Tabel 1 …) zou het moeten werken. Als ik kijk naar de schermafbeelding zal dat iets als Tabel 1::C$2:F$2 moeten zijn.

(Je kunt trouwens ook die tabelnamen aanpassen, zodat de formules ook leesbaarder worden.)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.