8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    FreeDogz

Numbers: nummeren en alfabetisch ordenen

Ik heb een tabel gemaakt in Numbers en wil graag in kolom A een nummering van de rijen, zodat ik kan bijhouden hoeveel producten ik onder elkaar invul.
    In Kolom B komen namen van producten die ik graag alfabetisch wil ordenen.
    Dit lukt allemaal los van elkaar. Maar als ik dan een paar volgende rijen bijvul en daarna vraag ik weer oplopend sorteren voor kolom B dan staat mijn nummering in kolom A door elkaar.
    Hoe kan ik dit voorkomen ?

Met dank.

Bijdrager
    jv65

Heb je Numbers 3.5? Dan: Sorteer > Sorteer hele tabel

Edit: Never mind, dacht dat je iets anders bedoelde.

Bijdrager
    TKroon

Je kunt =rij() gebruiken om te nummeren. Eventueel =rij()-1 als je de koptekst er niet bij wilt tellen. Dan kun je sorteren op kolom B en passen de rijnummers zich aan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    FreeDogz op 22 november 2014

Ik heb een tabel gemaakt in Numbers en wil graag in kolom A een nummering van de rijen, zodat ik kan bijhouden hoeveel producten ik onder elkaar invul.
    In Kolom B komen namen van producten die ik graag alfabetisch wil ordenen.

Heb je de rijnummers nog ergens anders voor nodig? Zo te zien niet, want als dat wel zo was dan zou je er wel om geven dat ze niet bij hetzelfde product blijven staan. In dat geval zit je denk ik in een verkeerde richting te zoeken: het is waarschijnlijk veel handiger om een kop- of voetrij toe te voegen waarin je bij laat houden hoeveel dingen er in de kolom met producten staan, in plaats van in een aparte kolom een nummering mee te laten lopen. Zoiets:

Voor de duidelijkheid, de formule in de voettekst van kolom B hierboven is

=AANTAL.ALS(B;"=*")

waardoor alle niet-lege cellen geteld worden.

Bijdrager
    FreeDogz

@ Thomas Kroon ik zou heel graag jouw idee uitproberen, lijkt mij precies te bieden wat ik bedoel, maar het lukt mij niet (sorry hoor ik ben niet zo bekend met formules) Zou je de formule precies kunnen geven ajb ?

@ Jakko Westerbeke, ja hoor je hebt gelijk ik kan het zeker ook zo doen, bedankt

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat Thomas bedoelt is dat je in elke cel van kolom A de volgende formule zet:

=rij()

Eventueel met -1 of -2 of zo erachter, overeenkomstig met het aantal koptekstrijen dat je in de tabel hebt.

Ik blijf er echter bij dat „mijn” manier beter is als je die getallen in kolom A nergens anders voor nodig hebt dan om bij te houden hoeveel dingen er in kolom B staan.

Bijdrager
    FreeDogz

Oh in elke cel, dat had ik inderdaad niet begrepen. Bedankt voor de verduidelijking.

Jouw manier werkt inderdaad. Ik wil nog de lijst kunnen uitprinten met nummers ervoor maar dan voeg ik wel een kolom toe op het moment dat ik uitprint, dat is helemaal niet vaak.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eén van de belangrijke dingen om te onthouden over spreadsheets is dat het de cellen zijn die het werk doen, en dat je daarom een formule moet zetten in élke cel die iets moet doen. Dat zorgt heel vaak voor veel dubbel werk omdat je niet op één plek kun zeggen: „Doe zus en zo in al deze cellen.”

(Als er twee dingen zijn die ze van mij zo toe mogen voegen aan spreadsheets, dan zijn dat de mogelijkheid om een formule een waarde in een ándere cel te laten zetten, en de mogelijkheid om met variabelen te werken in een cel zodat je niet een aantal keer hetzelfde uit hoeft te rekenen in ingewikkelde formules of extra cellen moet gebruiken om zulke tussenstappen uit te rekenen.)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.