8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Beaglelover

Numbers naar csv

Als ik een csv (comma separated values) bestand maak vanuit Numbers (NL) worden de velden niet gescheiden door komma’s maar door puntkomma’s. Dit geeft problemen bij vervolgens inlezen in de nieuwe applicatie. Via Teksteditor zijn die puntkomma’s vervolgenswel om te zetten naar komma’s. Als ik de landeninstelling volledig wijzig naar US wordt het csv bestand wel met komma’s gemaakt. Beide methodes zijn m.i. omslachtig. Kun je in Nederlandse Numbers ergens aangeven dat het veldscheidingssteken een komma moet zijn en niet en puntkomma?

Bijdrager
    Pieterr

Welke malloot heeft dat bedacht?!? Dat je een CSV bestand maakt met puntkomma’s ipv komma’s. Dat we komma’s en punten in getallen anders gebruiken was al erg genoeg.

Hier staan nog wat tips:
    http://discussions.info.apple.com/thread.jspa?threadID=2169780

Bijdrager
    tarun

Interessant probleem. Oorzaak is waarschijnlijk dat wij de komma als decimaalteken gebruiken.

Bijdrager
    Pieterr

@tarun: Misschien. Maar als je alle “values” als strings exporteert hoeft dat toch geen probleem te zijn?

“aap”, “10,50”, “noot”, “14,95”, etc.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Beaglelover op 11 september 2010

Kun je in Nederlandse Numbers ergens aangeven dat het veldscheidingssteken een komma moet zijn en niet en puntkomma?

Of het kan weet ik niet, maar je moet er in zo’n geval wel heel goed op letten dat je nergens getallen met decimalen gebruikt in je tabellen anders zal er iets foutgaan.

tarun op 11 september 2010

Oorzaak is waarschijnlijk dat wij de komma als decimaalteken gebruiken.

Ik zou zeggen dat het probleem precies omgekeerd is — die Amerikanen moeten eens normale schrijfwijzen, maateenheden, enz. leren gebruiken;)

Bijdrager
    tarun
    Jakko op 11 september 2010

Oorzaak is waarschijnlijk dat wij de komma als decimaalteken gebruiken.

Ik zou zeggen dat het probleem precies omgekeerd is — die Amerikanen moeten eens normale schrijfwijzen, maateenheden, enz. leren gebruiken;)

Ik bedoel dat je bij “puur” CSV de komma dan voor veldscheiding én voor decimaalteken gebruikt wat tot problemen zal leiden.

Pieterr op 11 september 2010

@tarun: Misschien. Maar als je alle “values” als strings exporteert hoeft dat toch geen probleem te zijn?
    “aap”, “10,50”, “noot”, “14,95”, etc.

Het gebruik van quotes kan in andere programma’s tot onverwachte problemen leiden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik bedoel dat je bij “puur” CSV de komma dan voor veldscheiding én voor decimaalteken gebruikt wat tot problemen zal leiden.

Ik denk dat je ietsje beter moet lezen voordat je antwoord geeft;)

Bijdrager
    Beaglelover

Bedankt voor alle reacties. Ik heb nog wat zitten spelen en de ‘simpelste(?)’ oplossing is om in Systeemvookeuren iets aan te passen:
    – Taal: Nedelands
    – Notatie: Getallen decimaalscheiding een punt en duizendtallen een spatie. Hierdoor wijzigt Regio: naar ‘Aangepast’
    De CSV krijgt dan wel komma’s als veldscheidingsteken. Decimalen zitten nu niet in de weg door de punt.
    Ideaal is dit allemaal niet maar valt wel mee te leven.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.