8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Naoom98

Numbers meerdere formules

Hoi, ik ben al een tijdje bezig om een formule voor elkaar te krijgen alleen ik krijg het maar niet voor elkaar. Het gaat om de btw code als ik 1 invoer hoeft er niks gedaan te worden maar als er een 2 staat moet er 21% btw verlegd worden. Hebben jullie enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

Bijdrager
    abbenhui

Het kan wel: als je een 1 invult in cel D5 wordt de oorspronkelijke prijs overgenomen in cel E5, als je een 2 invult wordt het de prijs + 21%. Bedoel je dat?
    Afbeelding tabel:

Afbeelding van de formule in E5:

Zoiets?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door abbenhui.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad lijkt me de functie ALS() wat je nodig hebt: als eerste parameter geef je op wat er WAAR of ONWAAR moet zijn, als tweede wat er gebeurt als de eerste WAAR is, en als derde als die ONWAAR is.

Het kan trouwens ook met een wat andere formule die hetzelfde doet:

=C5 Ă— ALS(D5=1;1;1,21)

Deze manier gebruikt minder verwijzingen, wat handig (lees: sneller) kan zijn als je erg grote en ingewikkelde spreadsheets maakt.

Maar nog een tip: gebruik kopteksten voor de kolommen en verwijs dan naar de kolommen en niet naar cellen voor gevallen als dit. Numbers is Excel niet:)

Bijdrager
    Naoom98

De formule van abbehui heb ik ingevoerd, maar die krijg ik niet goed in mijn document. Dit is een schermafdruk. Van wat ik tot nu toe heb.

als ik in g9 een 1 zou invoeren hoeft er niks te gebeuren maar als ik er een 2 invoer zou in d41 het btw bedrag moeten komen te staan.

Bijdrager
    abbenhui

Nee, voor de opzet zoals je die nu gemaakt hebt zal de formule niet werken. Wat ik ‘geschreven’ heb werkt op die ene regel; wat jij wilt is toch iets gecompliceerder. Wellicht kijkt er een Numbers-expert mee hier op het forum?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wacht even … je wilt alleen aan het einde het BTW-bedrag hebben over het totaal, maar dan natuurlijk alleen voor de dingen waar BTW over betaald moet worden?

Voeg een extra kolom in, na de prijs. Zet in elke cel daarvan:

=H Ă— ALS(G=2;1+B$41;1)

Op deze manier krijg je in kolom I (i) de prijs inclusief BTW als er BTW geheven moet worden, en anders gewoon nog een keer de prijs.

In cel D41 zet je dan:

=SOM(I)

Daarmee komt het totaalbedrag inclusief BTW in D41 te staan. Wil je in plaats daarvan alléén het BTW-bedrag, verander dan kolom I in:

=H Ă— ALS(G=2;B$41;0)

Je kunt kolom I daarna verbergen als je dat wilt (rechtsklik op de kolomkop zodat er een menu verschijnt waaruit je die optie kunt kiezen).

Maar als ik zo naar je spreadsheet kijk heb ik nog wel een paar opmerkingen die je het werken ermee makkelijker kunnen maken:

• Waarom begint de factuur in rij 8? Als je vaste tekst wilt hebben dan hoef je dat niet in (samengevoegde) cellen te doen, maar kun je tekstvakken plaatsen.
    • Op die manier kun je kopteksten gebruiken die als kolomnaam zullen dienen (zie het tabblad Tabel). Die kopcellen worden niet meegenomen in bijvoorbeeld SOM() en de namen zullen weergegeven worden in formules, zodat ze beter leesbaar zijn: =SOM(Bedrag) bijvoorbeeld in plaats van =SOM(H).
    • Hetzelfde geldt voor de voetteksten, waar je bijvoorbeeld totalen in kunt zetten.
    • In plaats van 1 of 2 in de kolom met BTW-code kun je daar ook een aankruisvak van maken: is het vak aangekruist dan wordt BTW gerekend, anders niet. De formule in kolom I wordt dan: =H Ă— ALS(G;1+B$41;1)
    Bijdrager
    koen

Kopteksten, voetteksten, er gaat een wereld voor me open…

Bijdrager
    Naoom98

Jakko Westerbeke Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb de formule toegepast, ben erg blij dat het opgelost is. Ik zal je tips nog even toepassen!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.