2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    Joossie!

Numbers: Lijst met tekenreeksen optellen

Momenteel ben ik, in numbers’09, een lijst aan het maken en wil daarin een aantal woorden optellen.
    Zoals in onderstaand voorbeeld komt USA meerdere keren voor, maar die moet dan geteld worden als 1, dus de uitkomst moeten worden 3 landen.

De meeste formules die ik gevonden heb werken met numeriek, maar via google heb ik de formule AANTALLEN.ALS gevonden.
    Als ik deze formule gebruik is het antwoord 4, omdat hij USA telt als 2.

USA
    GBR
    USA
    FRA

Heeft iemand een idee welke formule ik hiervoor kan gebruiken of hoe ik de dubbele als 1 kan laten tellen.

Thnx

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb hiernaar zitten kijken, en ik kan geen manier verzinnen om dit in voor elkaar te krijgen op een manier die makkelijk uit te breiden is. De enige oplossing die ik kan verzinnen is om een tweede kolom ernaast te zetten, met daarin een functie die in alle bovenliggende cellen in dezelfde kolom kijkt of de term in de cel links ervan al voorkomt, en zo ja, de cel leeg laat, maar anders de waarde van de cel links over te nemen:

Je kunt dan alles in die nieuwe kolom tellen, want als het goed is staat elk woord er maar één keer in.

Het probleem hieraan is dat je voor elke rij die je toevoegt, het bereik (C2:C4 in de afbeelding hierboven) aan moet passen zodat het de hele kolom bestrijkt tot net boven de cel waar de formule in staat. Je kunt namelijk niet de hele kolom gebruiken omdat de formule niet mag verwijzen naar de cel waar hij zelf in voorkomt.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.