6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    frippeltje

numbers , kan je een optelling maken met cellen die een bepaalde kleur hebben ?

Beste ,

Ik heb in numbers een kolom met cijfers .

Een deel van deze cijfers hebben een rode cel achtergrond en de overige hebben een groene cel achtergrond . Nu zou ik graag een optelling maken van enkele de rode cijfers . De rode en groenen cellen hebben geen vaste plaatst in de spreadsheet alleen het vak met het resultaat heeft een vaste plaats ? Als ik dan nadien de kleur van een cel verander wil ik dat de som zicht automatisch aanpast Ik hoop dat mijn vraagstelling begrijpelijk is ,  wie kan me op weg helpen ?  Alvast bedankt

schermafbeelding

Bijdrager
    Buzz

Je kan kleur niet uitlezen in een formule, voor zover ik weet. Dus je kan beter een extra kolom maken, met daarin bijvoorbeeld een 1 voor de rode en een 0 voor de groene rijen. Vervolgens bereken je de som van het product van de twee rijen.

Als je daarnaast kleur wil gebruiken om snel te kunnen zien welke rijen worden gebruikt, dan kan je vervolgens gebruik maken van conditional highlighting (in het format menu), waarbij je een regel maakt waardoor de 1en rood worden gekleurd en de 0en groen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zou ook de manier van Buzz gebruiken.

Verder iets dat me opvalt: je weet dat je kolommen kunt verbergen, toch? Ik zie er een heleboel die zo te zien zo smal mogelijk gemaakt zijn om niet op te vallen, maar veel handiger is om er met rechts (of twee vingers) op te klikken en dan te kiezen voor „Verberg kolom” (je kunt ook meerdere kolommen selecteren en ze dan tegelijk verbergen). Ik geef die kolommen dan liefst ook nog een knalgele achtergrondkleur om me eraan te herinneren dat ze verborgen moeten worden wanneer ik klaar ben met ze aan te passen.

Bijdrager
    Shmoo

Zit er geen module in Numbers om je eigen functies (JavaScript) te schrijven? Al die formules in dit soort software is toch allemaal gemaakt op basis van JavaScript of een eigen sausje daarvan. Je eigen functies toevoegen is dan toch een hele logische stap in 2011.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat zoiets extreem moeilijk hoeft te zijn om in Excel of Google Sheets te maken.  Het komt misschien niet standaard in het programma geleverd maar met een kleine poging op Google zal je al heel wat resultaten zien dat het heel goed mogelijk is.

Bijdrager
    Max_G

Als het rood en groen worden van de celkleur gebeurt op basis van conditional formatting, kun je ook een ‘if’ formule maken lijkt me.
    Off topic… in je rechter tekstcel moet ‘veranderd’ met een ‘t’.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk nooit met Numbers, maar hier heb je een voorbeeld dat lijkt op wat Buzz zegt:

Het werkt niet helemaal zoals je zou willen maar misschien kun je hier op voortborduren:

Plaats in de “som cel” het volgende: SOM.ALS (begin cel : eind cel ; “>0” )

En doe het volgende:

Selecteer de cellen waar je de som van wilt weten.
    Klik rechts op “opmaak”
    Klik op de cel tab
    Klik op “voorwaardelijke markering”
    en kies “kleiner dan een getal”
    Vul “0” in en klik op het return symbooltje.

Als je nu een getal negatief maakt door er een “-” voor te zetten wordt het niet meegeteld en wordt de cel rood (of welke kleur je dan ook kiest)

Uiteraard werkt dit alleen als er nooit een mee te tellen negatief getal kan voorkomen. Voor zover ik het kan zien werkt het niet omgekeerd. M.a.w: je kunt geen conditie maken waarbij de kleur de parameter is.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.