5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Joostje

Numbers: ik zoek een formule

In mijn cijferlijst wil ik graag een gemiddelde mét weging. Dit betekent dat SO’s 1x tellen en toetsen 2x.
    In K4 (kolom ‘Gemiddeld met weging) wil ik graag een formule waarmee ik dat kan berekenen, zodanig dat ik de wegingsfactor aan kan passen per cijfer en ook dat het natuurlijk uitbreidbaar is.
    Het zal vast simpel zijn, maar ik zie het even niet.
    Wat ik nu heb staan in K4 is
    =SOM(ALS(D3=1;1 sep. 2011 Jan*$K$1;1 sep. 2011 Jan*$K$2:ALS(H3=1;’6%’ Jan*$K$1;’6%’ Jan*$K$2)/AANTAL(C4:H4)))
    … maar dat geeft alleen 9,6

Bijdrager
    Joostje

om de een of andere reden staat de afbeelding er niet bij.
    Hopelijk gaat dit beter

Bijdrager
    tarun

Je formule is niet helemaal logisch opgebouwd. De eerste ALS kijkt of D3=1, maar dat is niet relevant. Probeer dit eens:
    =(B4*B$3+C4*C$3+D4*D$3+E4*E$3)/G$3

Bijdrager
    Joostje

… ehm …
    volgens mij heb je de celverwijzing niet goed.

Wat mijn bedoeling is is om een het cijfer van een proefwerk wat 2 maal gerekend moet worden ook automatisch 2 x in het gemiddelde mee te laten nemen. Een proefwerk kan 1 x of 2 x gerekend worden. Ook geef ik cijfers voor ‘extra moeite’ en die variëren van kwart punten tot een half. Ook dat wil ik graag kwijt kunnen.
    Hoe deel ik dat in
    Mijn overzichtje is misschien wat verwarrend, omdat er gegevens in staan die niet relevant zijn.
    Wat relevant is zijn de kolommen C t/m G en natuurlijk de laatste 2.

Volgens mij geeft jouw formule (met de goede celverwijzing) denk ik simpel een recht-toe-recht-aan berekening van wat er staat. Zover was ik ook al. Punt is dat dit statisch is en geen enkele voorwaarde heeft.
    Maar ik wil een slimmere formule

Bijdrager
    tarun

De eenvoudige formule werkt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Wat jouw formule niet goed doet is dat deze stopt na “ALS D3=1”. Dat is waar dus wordt niet verder gerekend.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.