5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Predator

Numbers getallen uit tekst halen

Hoi,

heb al gegoogled, maar krijg het maar niet voor elkaar. Stel ik heb het lijstje:

aap (2)
    noot (56)
    mies (34)

Elke regel staat in een aparte cel. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de getallen (tussen haakjes) eruit worden gehaald en uiteindelijk opgeteld?

Nu is dit maar een klein voorbeeld, en dit kan nog handmatig, maar ik moet dit voor lange lijsten uitvoeren. In Ms office (win xp) deed ik dit altijd splitsen van kolommen bij het ‘(‘- teken en daarna op het ‘)’-teken, dan kon ik ze gewoon met SOM() optellen.

Iemand die mij precies kan uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg?

Bijdrager
    zakalwe

Je kan gebruik maken van de tekst functies, deze werken op de positie van de tekens…
    Zo kan je met left(2) de 2 tekens selecteren van de linkerkant van de zin. Verder heb je nog right() en mid(). Misschien lukt het hiermee…

ZIe pagina 204 voor een overzicht van de tekst functies…
    http://manuals.info.apple.com/en/Numbers08_UserGuide.pdf

Met search() kan je zoeken naar een zin of karakter, je krijgt dan de positie terug, wellicht kan je door te zoeken op “(” en “)” en deze dan gebruiken als input voor mid()…

Ik heb hier even geen Numbers, dus ik kan je helaas niet helpen op dit moment.

Bijdrager
    Yaris

In Excel heb je de mogelijkheid tot Extracting numbers from alphanumeric strings.

Zoiets bestaat waarschijnlijk ook in Numbers.

Bijdrager
    Predator

Ongetwijfeld, maar hoe?

@zakalwe, het aantal karakters en het aantal nummers is per cel verschillend. In ieder geval bedankt voor de link, ik zal hem morgen eens doorspitten, ben nu eerst met een andere opdracht bezig ..

Bijdrager
    Yaris

Dit is de geïntegreerde formule in Excel, zie mijn link:

=1*MID(A1,MATCH(TRUE,ISNUMBER(1*MID(A1,ROW($1:$9),1)),0),COUNT(1*MID(A1,ROW($1:$9),1)))

Dezelfde functies vind je terug in Numbers, zie de handleiding.

ISNUMBER ontbreekt maar zie daarvoor http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5768434

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.