11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    petertjepils

Numbers, gegevens splitsen

Hi,
    Ik probeer in numbers het huisnummer van de straat de splitsen.
    Hiervoor zijn al heel veel oplossingen te vinden weet ik. Maar mijn vraag is net even anders,
    Ik wil de gegevens splitsen zonder dat het origineel blijft staan. Dus ik wil graag een stukje “knippen” uit een cel(het huisnummer) en dat plakken in de volgende cel. Ik moet dit met zo’n 1700 adressen doen dus handmatig is geen optie.

Regels als: DEEL($A3;VIND.SPEC(” “;$A3;LENGTE($A3)−5)+1;5) of LINKS(A2; VIND.SPEC(” “;A2;VIND.SPEC(” “;A2;1)+1)) etc
    werken voor mij niet, want ik moet de straatnamen en huisnummers kopiëren naar een ander numbers bestand wat ik ga uploaden.

Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Night. Reden: Je kan je eigen post eenvoudig aanpassen en/of wijzigingen door met je muis over je eigen avatar te gaan en op het driehoekje te klikken

Moderator
    Night

Het eenvoudigste is om éérst de scheiding uit te voeren en alle (basis)kolommen te laten staan. Vervolgens exporteer je het geheel als .txt bestand en dat .txt bestand importeer je weer. Nu zijn alle cross-references verwijderd en kun je de basis-kolom(men) weggooien. Je houdt dan een clean bestand over dat je verder voor je eigen doeleinden kan gebruiken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Night.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedoel je dat je de gegevens zelf wilt hebben in een cel en niet een verwijzing naar een andere cel? Gebruik dan een formule zoals je die hebt om de huisnummers van de straatnamen te splitsen, kopieer ze, ga dan naar je andere document, en klik op menu Wijzing → Plak resultaten van formule.

Bijdrager
    petertjepils

dank voor jullie hulp!

Bijdrager
    petertjepils

Ik heb eigenlijk nog een vraag over wat anders, misschien kunnen jullie mij daar ook wel mee helpen.
    Ik werk nu met relatiecodes voor iedere relatie dus een uniek nummer.
    Nou heb ik 3 export bestanden uit het systeem gehaald die allemaal voor iets anders staan.
    In die bestanden staan mijn relaties die op dat punt door de selectie zijn gekomen.
    Nu wil ik de verschillende numbers export bestanden gaan combineren.

Is er een snelle methode om van ieder bestand de relatiecodes makkelijk naast elkaar te zetten?
    Zodat het bedrijf Jantje uit het ene export bestand naast (dezelfde)Jantje uit het andere export bestand komt te staan.
    Nu moet ik de lijst van 200 a 300 man handmatig naast elkaar zetten.
    De totale lijst is ongeveer 1700 relaties.

Het idee is eigenlijk als volgt,
    Ik heb bepaalde mensen gemaild en ik wil graag weten wie wat heeft geopend.
    De namen van de relaties die dat hebben gedaan heb ik geëxporteerd.
    Nu heb ik in de afgelopen maanden al 3 mails verstuurd en wil ik graag weten wie er dus de afgelopen 3 maanden steeds de mail opent.
    Helaas ondersteund het programma waarin ik werk deze functie niet.

Wellicht hebben jullie nog een ander idee..

Alvast bedankt

Bijdrager
    jv65

Ik denk dat een Relationele database voor jou de beste optie is. Zoals bv. FileMaker Pro.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Relationele_database

Bijdrager
    petertjepils

Dan kom ik weer op een heel nieuw systeem uit als ik naar filemaker pro kijk..
    Ik wil eigenlijk alleen mijn relaties die dezelfde naam hebben naast elkaar zetten.
    Zoiets zou toch moeten kunnen in numbers?

Bijdrager
    petertjepils

Dit is eigenlijk ook mijn voorbeeld, alleen snap ik het antwoord voor geen kanten..

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1225398

Bijdrager
    petertjepils

Oké dit heb ik er uit weten te vissen wat mij nu helpt.
    Maaaaaar, als er een waarde nu niet “gevonden” wordt krijg ik een foutmelding. Wat zou ik moeten aanpassen?

=ALS(VERT.ZOEKEN(B13;$F$2:$F$353;1;ONWAAR);”x”;B13)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik sluit me aan bij het advies om hiervoor een databaseprogramma te gebruiken in plaats van een spreadsheet. Daarin kun je namelijk gegevens aan elkaar koppelen en dan alleen weergeven wat je echt wilt weten: „Toon me alle klanten uit Drenthe die in de laatste drie maanden wat gekocht hebben en geen P in de plaatsnaam hebben” — mocht je dat nodig hebben:)

Wat de formule betreft: Numbers heeft ook de functie ALS.FOUT, waarmee je kunt kijken of de uitkomst van een berekening een fout geeft of niet. Zo nee (dus is de uitkomst géén fout), dan zal ALS.FOUT de uitkomst in de cel tonen, anders de tweede waarde die je in ALS.FOUT opgeeft. Eenvoudig voorbeeld:

=ALS.FOUT(1/A1;"Ongeldig")

Als je in cel A1 een getal anders dan 0 zet, zal in de cel de uitkomst van 1 gedeeld door dat getal weergegeven worden; zet je wel een 0 in A1, dan is het een deling door 0 en de uitkomst daarvan is onbepaald, dus fout (wat Numbers betreft) — met als gevolg dat er in de cel met deze formule „Ongeldig” zal komen te staan.

Verder als tip: zo te zien wil je in de hele kolom F zoeken, afgezien van de kopregel. Dan hoef je niet $F$2:$F$353 te doen, maar kun je gewoon $F opgeven.

Bijdrager
    petertjepils

Hi,
    Ik werk al met een crm systeem met een database.
    Ik kan hier wel het een en ander in opzoeken, maar sommige dingen helaas niet. Dan moet ik even terug naar excel.

Waar plaats ik die als.fout in de formule?
    Het liefste wil ik dat de cel gewoon leeg blijft, kan dat ook?

Bedankt voor de tip, ik dacht dat de kopregel dan ook mee kwam.

Bedankt!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.