10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Nynke

Numbers Formule vraag

Hallo,

Ik loop al een tijdje met dezelfde vraag rond en het lukt me niet om het juiste antwoord te vinden. Daarom heb ik me maar even op het forum geregistreerd en stel ik jullie deze vraag!

Ik hou in Numbers bijna administratie bij waarin ik categorieƫn heb ingedeeld met venstermenu als gegevensnotatie (cel D2-D36) met de daarbij de relevante bedragen (cel H2-H36). Nu wil ik daaronder graag een overzicht maken van het totaal bedrag per categorie, ik denk dat ik hiervoor SOM.ALS moet gebruiken, maar het lukt me nog niet om helemaal uit te vinden hoe precies.

Volgens mij zou het principe best simpel moeten zijn, maar ik heb toch jullie brein even nodig:)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    prenkema

Volgens mij bedoel je zoiets….

Formule in de cel is dan (ik gebruik engels) : SUMIF(A4:A12;”a”;B4:B12) in het nederlands zal het wel SOMALS zijn.

Bijdrager
    Nynke

Ja, dat is het precies! Nog simpeler dan ik dacht, bedankt!:)

Bijdrager
    Nynke

En nu ik toch een topic heb lopen heb ik nog een Numbers vraag!

Ik hou hier ook een uren registratie bij met van elke week een eigen tabel. Graag wil ik het gemiddelde aantal uren per kwartaal/jaar uitrekenen op basis van het totaal per week, maar als ik hiervoor de GEMIDDELDE/AVERAGE formule gebruik dan worden ook de cellen die momenteel “0 uren” bevatten meegerekend en klopt het gemiddelde dus niet.

Ik ben ook al een tijdje opzoek naar een oplossing en een aantal weken geleden kwam ik bij de ALS/IF formule terecht die dan gecombineerd kan worden met de GEMIDDELDE/AVERAGE formule. Echter werkte dit voor mij niet en wordt de formule vrij lastig door dat elke cel zich in een nieuwe tabel bevindt.

Heeft iemand tips?

Geblokkeerd
    Anoniem

Je doet gewoon eerst een count van de cellen waarvan de waarde hoger is dan nul… Dan het totaal delen door die count. Dit kan normaal gesproken in 1 formule. Kan zelf nu niet kijken welke het precies is daar ik geen nummers bij de hand heb.

Succes

Bijdrager
    Nynke

Bedankt voor je reactie Shyos. Handmatig kan dat inderdaad, maar ik wil dat Numbers dit automatisch voor me doet!

Geblokkeerd
    Anoniem

???… Een formule is toch aitomatisch…

Bijdrager
    Nynke

Niet als ik zelf elke keer wanneer ik gegevens invul moet nagaan hoeveel weken er zijn ingevuld en dat getal handmatig in de formule moet zetten, of snap ik je verkeerd? Ik weet zeker dat er een manier moet zijn waarop Numbers zelf ‘lege’ cellen herkent.

Geblokkeerd
    Anoniem

Even cel met 0 is niet leeg… Dit zul je Numbers toch echt duidelijk moeten maken… Het is zo simpel.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Nynke op 12 maart 2016

Graag wil ik het gemiddelde aantal uren per kwartaal/jaar uitrekenen op basis van het totaal per week, maar als ik hiervoor de GEMIDDELDE/AVERAGE formule gebruik dan worden ook de cellen die momenteel “0 uren” bevatten meegerekend en klopt het gemiddelde dus niet.

Zoiets misschien?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.