4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    hokkie

Numbers formule (voorraad)

Heren, Dames,

Ik zit te stoeien met een formule in Numbers, maar kom er niet helemaal uit! Wie weet het?

Cellen A1, A2, A3, enz. staan waardes (zeg voorraad), respectievelijk jan, feb, maart, enz.

Nu verkoop ik iets uit de voorraad. Nu wil ik graag dat numbers eerst A1 op nul zet en daarna A2 en daarna A3, enz.

Wie weet welke formule(s) ik daarvoor kan gebruiken?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat zal heel erg moeilijk worden in een spreadsheet: cellen kunnen alleen reageren op de waardes in andere cellen, niet de waardes van andere cellen aanpassen. Sowieso is het onmogelijk om te zien wat de vorige waarde van een cel was, en dat is wat jij wilt: als cel A1 op 0 gezet wordt, moet de volgende de vorige waarde van A1 krijgen โ€” maar hoe moet dat, aangezien A1 al 0 is โ€ฆ Daarnaast nemen cellen alleen waardes over als er een formule in de cel staat die een waarde ophaalt (dus bijvoorbeeld in A2: โ€ž=A1โ€) maar voor wat jij wilt zou de cel ook echt een waarde moeten bevatten, geen formule. Ook dat is niet automatisch te doen in een spreadsheet.

Wat je wilt kรกn wel, maar dan moet je AppleScript gebruiken om het voor elkaar te krijgen. In dat geval zou je Numbers echter alleen gebruiken als een soort schoolbord waar AppleScript waardes op schrijft โ€” en dan zou je Numbers net zo goed weg kunnen laten en AppleScript de uitkomsten naar bijvoorbeeld een tekstbestand laten schrijven.

Een spreadsheet is daarnaast ook niet het geschikte programma om aan voorraadbeheer te doen, daar is een database voor โ€” een spreadsheet is er om met getallen te rekenen. In een databaseprogramma houd je bij hoeveel je van alles op voorraad hebt, in een spreadsheet houd je bij hoeveel je elke dag/week/maand/enz. in- en verkocht hebt, wat het gekost en opgebracht heeft, de totalen daarvan, enz.

Bijdrager
    Verwijder

Het kan in Numbers met wat extra velden:

Bijdrager
    hokkie

Oke, dank voor de antwoorden! Meerdere velden is dan maar wat ik ga doen…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.