6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    hokkie

Numbers formule

Een numbers vraag;

A1 = 30%
    A2 = 70%
    A3 = ALTIJD 100% (A1+A2)

Ik wil A2 kunnen veranderen, deze moet variabel zijn, maar dan wil ik graag dat A1 automatisch veranderd zodat A3=100%

Welke formule moet ik daar voor gebruiken? Waarschijnlijk ligt het voor de hand, maar kom er zo niet uit;)

Thnx!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als A3 altijd 100% moet zijn, zet daar dan 1 in, en zet in cel A1:

=A3-A2

Dan zet je de celnotatie van alledrie op procenten en je bent klaar.

Bijdrager
    hokkie

Bedankt Jakko!

Bijna te simpel voor woorden…:lol:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als verdere tip: raak niet in de verleiding om dit alles te vereenvoudigen door bijvoorbeeld in A1 te zetten:

=1-A2

„omdat dat toch op hetzelfde neerkomt.”

Dat zou namelijk wel eens verwarring en meer werk op kunnen leveren mocht je ooit besluiten dat het totaal niet 100% meer moet zijn, maar bijvoorbeeld 90%, of 200%, of wat dan ook: je zult dan waardes op twee plekken moeten veranderen, en als je dat niet doorhebt kun je soms nog best zitten zoeken. (Nu is dit een eenvoudig geval waarbij je het snel genoeg kunt zien, maar bij ingewikkeldere spreadsheets kun je heel makkelijk op zo’n manier het overzicht kwijtraken en tijden zitten te zoeken naar waarom iets het niet doet, om er dan achter te komen dat het is omdat je jaren geleden iets „vereenvoudigd” hebt :))

Bijdrager
    SunKeeper

Ik haak even in met een (hoop ik) redelijk gerelateerde vraag.

Ik heb een tabel met een berg getallen in. Deze variëren tussen 1 en 40. Nu is de bedoeling dat deze getallen worden omgezet naar elkaar in omgekeerde volgorde.
    Bijvoorbeeld 1 = 40, 2 = 39, 3 = 38, … 39 = 2, 40 = 1.

Nu kan ik dat doen via zoeken en vervangen, maar dat geeft het probleem dat ik dan de tabel moet dupliceren en in de ene versie 1 t/m 20 moet vervangen en in de andere versie 21 t/m 40. Anders worden de omgezette getallen nogmaals omgezet en dat mag niet.
    Dan zit ik daarna echter met twee tabellen met ieder een juist stuk getallen en fout stuk getallen welke ik dan weer zou moeten samenvoegen.

De vraag is of ik bovenstaand ingewikkeld verhaal over kan slaan door iedere cel met een getal een voorwaardelijke formule te geven zodat de getallen direct na invoeren al worden omgezet volgens mijn voorbeeld hierboven. (1 = 40, 2 = 39, 3 = 38, … 39 = 2, 40 = 1)

Ik kan het niet terugvinden in de functiekiezer van Numbers.

Wie weet hoe en/of dit überhaupt mogelijk is?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Of ietsje flexibeler:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.