13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    cass

Numbers ALS Formule met 3 variabele

Hoi,

Ik ben bezig in Numbers en kom er niet uit met een bepaalde formule.

Het de bedoeling dat er 3 uitkomsten op de formule mogelijk zijn, namelijk:

<10 (WIT)
    >10<20 (tussen 10 en 20, GRIJS)
    >20 (ZWART)

Het moet ongeveer zoiets worden:

=ALS(B18<10;”WIT”;ALS(B18>10;”GRIJS”;ALS(B18>20;”ZWART”)))

Onder de 10 geeft zoals ik het wil WIT. Alleen bij alles boven de 10 GRIJS en ik wil boven de 20 ZWART. Ik snap dat deze formule niet klopt maar krijg niet gevonden hoe ik de middelste ALS functie >10<20 krijg. Heb van alles geprobeerd, in de handleiding gekeken en kom uit op de EN functie. Weet niet precies of ik dan goed zit, krijg het in ieder geval niet werkend. Kom niet verder dan dit:

=ALS(B18<10;”WIT”;ALS(EN(B18>10;B18=<20);”GRIJS”;”ZWART”)

en dan krijg ik een syntax fout.

Weet iemand wat ik fout doe en een werkende formule?

Bedankt!

Bijdrager
    fred44nl

zoiets misschien:

ALS(B18<10;”WIT”;ALS(B18<20;”GRIJS”;ALS(B18>=20;”ZWART”)))

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je syntaxisfout is „=<” — dat moet „<=” zijn.

Zo werkt het wel:

=ALS(B18<=10;"WIT";ALS(EN(B18>10;B18<=20);"GRIJS";"ZWART”))

Let verder op dat in de formule zoals jij hem had, de waarde 10 in cel B18 de uitkomst „ZWART” oplevert. Waarom mag je zelf uitzoeken:)

Bijdrager
    cass

Geweldig Jakko, bedankt!

Volgens mij omdat ik <10 had en jij <=10. Bij jou wordt 10 meegenomen in WIT en bij niet, wat resulteert in de variabele die overblijft, = ZWART? Klopt dat?

Na posten kwam ik erachter dat mijn vraag anders had gemoeten, het had moeten zijn 10 of lager, tussen 10 & 20 en 20 of hoger. Was duidelijker geweest. Jullie reactie was snel!(y) Ik was te laat om het aan te passen.

Bijdrager
    Hans B

Formule van Jakko kan nog iets eenvoudiger:
    ALS(B18<=10;”WIT”;ALS(B18<=20;”GRIJS”;”ZWART”))
    De EN functie is niet nodig omdat bij de eerste stap alleen nog maar de getallen boven de 10 overgebleven zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    cass op 08 april 2014

Volgens mij omdat ik <10 had en jij <=10. Bij jou wordt 10 meegenomen in WIT en bij niet, wat resulteert in de variabele die overblijft, = ZWART? Klopt dat?

Inderdaad:) Het lijkt erop dat je 10 wel als „wit” wilt tellen, wat niet zou gebeuren met de formule die je eerst had.

cass op 08 april 2014

Na posten kwam ik erachter dat mijn vraag anders had gemoeten, het had moeten zijn 10 of lager, tussen 10 & 20 en 20 of hoger.

In dat geval kom je uit op:

ALS(B18<=10;”WIT”;ALS(B18<20;”GRIJS”;”ZWART”))

(met dank aan Hans B:) )

Bijdrager
    cass

We gaan voor eenvoud! De formule werkt perfect.
    Hans & Jakko, bedankt voor de snelle hulp!(y)

Bijdrager
    jst4fun

Ik ben niet erg goed in “Numbers” en zoek een functie die het volgende doet:

in kolom A staan getallen die gecontroleerd moeten worden
    als ze gecontroleerd zijn zet ik naast het getal, in kolom b “V”
    in cel B25 wil ik de som van alle getallen die gevalideerd zijn
    B25 begint dus met niets
    na 1 validatie (zeg getal 10) wordt cel B25 10 (bijvoorbeeld in cel A3 staat 10 en B3 staat “V”)
    na nog een valuatie (zeg getal 35) wordt cel B25, 45 (bijvoorbeeld in cel A10 staat 35 en in B10 staat “V”)
    en zovoort.
    Dus nadat alle getallen gevalideerd zijn doordat er een “V” in B (er naast) staat, bevat cel B25 het totaal van alle gevalideerde getallen.
    De formule zal dus in cel B25 moeten staan (denk ik)

Kan iemand mij hierbij helpen? Ik studeer er pas een paar weekjes op, maar het wil niet lukken.

Alvast dank voor de hulp

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Begin door in kolom B geen „V” te typen, maar voor de cellen de gegevensnotatie op „Aankruisvak” te zetten. Zo’n cel is bedoeld om „aan” of „uit” te staan, zodat je bijvoorbeeld dingen af kunt vinken als ze gedaan zijn.

De eenvoudigste oplossing voor wat je wilt doen is dan om een derde kolom te gebruiken — zet in de cellen van kolom C deze formule:

=ALS(B=WAAR;A;"")

Daarna zet je in B25:

=SOM(C)

Het beste is dan ook nog om de onderste rijen van je tabel (bij jou waarschijnlijk rij 25) om te zetten in voetteksten, want dan zullen die altijd onderaan blijven staan, ook al voeg je extra rijen toe in je tabel.

Alles bij elkaar krijg je dan zoiets:

Wil je de derde kolom niet zien, dan kun je er met rechts op klikken en dan uit het menu „Verberg kolom” kiezen. Nadeel daaraan is wel dat er grote kans is dat je vergeet dat er een kolom C is in de tabel. Veiliger is om de kolom tussen de andere twee te zetten en hem dán te verbergen — op die manier kun je altijd aan de kolomletters zien dat er eentje ontbreekt en dus verborgen zal zijn:

Bijdrager
    jst4fun

Jakko, dank voor je ongelooflijke reactie, en zo snel.
    Ik ben er erg blij mee en ga er mee aan de slag.
    Dit had ik zelf niet kunnen bedenken. Nogmaals dank

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is vooral een kwestie van het probleem in stukken delen die je binnen de beperkte mogelijkheden van een spreadsheet ook uit kunt voeren. Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn om te doen wat jij wilt in cel B25 zelf, maar ik denk dat je het dan vooral jezelf moeilijk maakt ten opzichte van het probleem in tweeën splitsen zoals ik hierboven deed:) Mijn ervaring is dat, bijna altijd wanneer je er niet uitkomt in een spreadsheet, de oplossing is om in andere cellen of kolommen tussenstappen uit te voeren en dan daarmee weer aan de slag te gaan.

Bijdrager
    jst4fun

Jakko,
    Ik heb je adviezen opgevolgd en het werkt precies zoals ik het hebben wilde. Ik kan de boel nu goed controleren.
    Nogmaals dank voor je hulp. Ik hoop dat ik, als ik weer eens zoiets heb, weer van je kennis gebruik mag maken.

Groet en dank

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je de eventuele vraag hier op dit forum zet is de kans aanwezig dat ik erop antwoord:)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.