8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    leoni

numbers aftrekken

Hallo,

Ik wil een numbers document maken waarin in bijhoud hoeveel ik afgevallen ben.

In een kolom wil ik het begin gewicht hebben en daaronder mijn nieuwe gewicht ingeven en in het totaal wil ik alleen het aantal verloren kilo’s tonen.(ik wil het graag in kolommen hebben omdat ik het toe wil passen op cm omvang)

Op zich lijkt me dit niet heel erg moeilijk maar ik krijg het met geen enkele formule werkend, het gaat goed zolang ik maar 3 of 4 getallen in vul. Bij 1of 2 getallen werkt het ook niet.

Bijdrager
    Shmoo

Heb je geen iPhone?

Ik gebruik hier de gezondheid app voor. Elke dag voordat ik ga slapen ga ik op de weegschaal staan en dan vul ik het getal in de widget.

Niet heel geavanceerd maar je ziet wel of er een dalende trend is en wanneer ik moet gaan bewegen vooral het uit de hand begint te lopen. Ik ben op ongeveer 93,5Kg begonnen ergens in april/mei 2015 maar in het begin ben ik veel van deze data verloren tijdens het terugzetten van een back-up.:(

Bijdrager
    leoni

Heb je geen iPhone?
    Ik gebruik hier de gezondheid app voor. Elke dag voordat ik ga slapen ga ik op de weegschaal staan en dan vul ik het getal in de widget.

Niet heel geavanceerd maar je ziet wel of er een dalende trend is en wanneer ik moet gaan bewegen vooral het uit de hand begint te lopen. Ik ben op ongeveer 93,5Kg begonnen ergens in april/mei 2015 maar in het begin ben ik veel van deze data verloren tijdens het terugzetten van een back-up.:(

Dat zou volstaan als ik alleen mijn gewicht wil bijhouden, ik wil echter ook het aantal verloren cm’s op buik,billen,bovenbenen enz bijhouden.

Bijdrager
    Buzz

Je wil dus in elke rij/kolom het verschil tussen een naastgelegen cel (de meting) en een vaste cel (de beginmeting) weergeven. Normaal gesproken als je een cel kopieert naar een andere plek, dan worden alle referenties naar andere cellen in de berekening relatief meegenomen. Maar voor de vaste cel wil je dat niet. Dat krijg je voor elkaar door dollartekens voor de rij en kolom te plaatsen, of door op het driehoekje te klikken in de celreferentie in de formule, en “preserve row” en “preserve column” aan te vinken.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Buzz.

Bijdrager
    leoni

Hallo Buzz,

Heel erg bedankt dit heeft al een deel van mijn probleem opgelost. Nu gaat het alleen nog fout als ik lege cellen heb.

Dit gaat nog goed maar hier gaat het fout

dan word het totaal ineens mijn begingetal

Bijdrager
    Buzz

Dat worden wel heel lange formules. Maar ik zie nu wat je wil doen. Kan dat niet veel makkelijker met zoiets als “MAX(kies hele kolom) – MIN(kies hele kolom)”?

Bijdrager
    leoni

OMG dit is echt te super het werkt, ik was echt veel te moeilijk aan het denken.

nu kan ik in 3 sec de hele tabel afmaken waar ik tot nu toe 2 dagen op aan het zweten was (facepalm)

Bijdrager
    Verwijderen

Tot je aankomt, dan werkt het niet meer.

Je kunt met aantal() en horizontaal zoeken de onderste waarde laten opzoeken en dan het begin getal er afhalen. (Dit is een beetje misbruik maken van horizontaal zoeken, aangezien je altijd de zelfde tekst zoekt alleen de regelnummer aanpast op basis van aantal().

Ook kan je met datums werken, laat de maximale datum bepalen en laat die vervolgens de bij behorende waarde van je gewicht opzoeken met vert.zoeken() …..en hier trek je dan weer je begin waarde van af.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.