13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    youp

numbers aankruisvakjes

Hallo,

ik experimenteer al een tijdje met numbers, naar alle tevredenheid, maar heb een vraag.

ik heb een checklist gemaakt met veel aankruisvakjes, maar soms is een blok met vragen helemaal niet van toepassing.

ik wil dat met een druk op één aankruisvakje, dat een aantal vakjes in één keer aangevinkt worden.
    weet iemand of dat mogelijk is?

Bijdrager
    essiw
    SusanUSA op 08 maart 2017

https://www.extendoffice.com/documents/excel/1724-excel-group-option-radio-buttons.html

Beter lezen, een excel handleiding gaat de TS echt niet helpen om dit probleem in Numbers op te lossen.

Bijdrager
    Shmoo

En wat de TS wilt kan natuurlijk ook niet in Excel omdat er geen mogelijkheid is om radio buttons of checkboxen met elkaar te linken.

Mensen zijn altijd kampioen in bepaalde dingen met software willen doen waar het niet voor gemaakt zijn. Ik durf te wedden dat als Numbers of Excel dit niet kan dat hun eerste volgende gedachte dan PDF is. En dan gaan ze daar weer zitten stoeien met een hoop lelijkheid.

Bijdrager
    koen

Of Photoshop :evil:

Bijdrager
    youp

Ik stoei dan ook nog wel even door:-?

verandering van kleur aantal vakjes ook niet mogelijk?..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een cel in een spreadsheet kan twee dingen doen: een vaste waarde bevatten, of een waarde bevatten die gebaseerd is op de waarden van één of meer andere cellen. Een aankruisvakje is niet meer dan een vaste waarde (WAAR of ONWAAR), dus je kunt een cel met een aankruisvakje niet aan of uit laten gaan gebaseerd op wat er in een andere cel staat. Wat je wel kunt doen is de waardes WAAR of ONWAAR laten zien in cellen, maar dan zijn die weer niet aan te kruisen voor de gebruiker.

Met andere woorden, en zoals anderen ook al opgemerkt hebben, wat je wilt kan niet in een spreadsheet. (Wel in Excel e.d., maar dan alleen omdat de spreadsheet óók een programmeertaal bevat, en dan ben je dus niet in de spreadsheet aan het werken maar een programma aan het schrijven dat de spreadsheet bedient.)

Je kunt wel cellen van kleur laten veranderen door op het tabblad Cel op de knop „Voorwaardelijke markering” te klikken. Kies dan voor „tekst” en „is niet…”, waarna je op het blauwe knopje rechts in het tekstvak klikt en een andere cel met aankruisvakje aanklikt. Dan krijg je zoiets:

en als je de rechter aanklikt:

Maar ook deze ongewenste bijwerking:

Een andere oplossing is om de niet van toepassing zijnde vragen te verbergen, bijvoorbeeld met een formule als deze in, laten we zeggen, cel A3:

=ALS(B2=ONWAAR;"Hier de tekst van de vraag";"")

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Jawel, en daar is de erg genuanceerde en goed onderbouwde reactie die ik al had kunnen verwachten!

Bijdrager
    youp

Hoi Jakko,
    Dank, hier kan ik wel wat mee.
    Groet,

Geblokkeerd
    SusanUSA

Onzinnige link verwijderd door moderator

Bijdrager
    hatolex

Sprak de bitch wijsneuzerig.

Bijdrager
    youp

Susan,

jij ook bedankt voor je bijdrage, maar werk prettiger met Numbers op Ipad.

en nu jullie twee geen ruzie meer maken op mijn topic he
    :mrgreen:

Bijdrager
    hatolex

Nee Youp, ik ga geen ruzie maken, Susan reageert altijd zo.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    SusanUSA op 09 maart 2017

Je maakt het onnodig ingewikkeld: Excel kent prima mogelijkheden om een macro te maken zonder dat je ook maar enige kennis nodig hebt van welke programmeertaal dan ook. Je kan zelfs macro’s opnemen. Makkelijker kunnen we het niet maken. En dat allemaal in Excel zelf.

Macro’s in Excel zijn, voor zover ik weet, VBA-scripts. Dat je die kunt maken door het programma je handelingen te laten volgen, doet niks af aan het feit dat je met een programmeertaal aan het werken bent — en programmeertalen zijn geen daadwerkelijke functie van een spreadsheet.

Als zijtak: kun je in Excel een macro opnemen die de overbodige vragen en antwoorden uitschakelt dan wel verbergt? Dus zonder ook maar één ding in de code van de macro zelf met de hand te moeten opgeven of aanpassen? (Let op: ik zeg niet dat dit niet kan — ik vraag me gewoon af óf het kan of niet.)

Het deel:

Jakko op 09 maart 2017

…maar dan alleen omdat de spreadsheet óók een programmeertaal bevat, en dan ben je dus niet in de spreadsheet aan het werken maar een programma aan het schrijven dat de spreadsheet bedient.

is pertinent onjuist en overbodig

Ik zit wel nog altijd te wachten op je uitleg waarom dat dan zo is.

lijkt slechts ingegeven door een onterechte anti Microsoft houding dan wel een erg roze Apple bril.

Zoals de waard is …

Ik heb helemaal geen anti-Microsoft-houding, maar ik weet wel dat ik Numbers lekkerder vind werken dan Excel. Voor jou is dat duidelijk andersom (maar dat wisten we al), en daar heb ik helemaal geen moeite mee. Waarom zou ik? Maar van waar ik zit lijk jij nu net degene te zijn die nogal een pro-/anti-houding ten opzichte van dit soort dingen heeft.

Duidelijk zo?

Nee. Je zegt dat mijn idee dat je niet in de spreadsheet aan het werk bent als je VBA-macro’s gebruikt, „onzin” is, en dan is je uitleg daarvoor dat mijn oplossing voor Youps probleem nodeloos ingewikkeld is. Dat is geen uitleg daarvoor, dat is een volledig ander onderwerp.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.