22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    stfo

Nu nog huidige Macbook air kopen?

Hallo

Allereerst sorry dat ik het zoveelste “Macbook aankoop topic” begin, maar ik heb het antwoord op mijn vraag nog niet kunnen vinden.

Ik ben van plan om een 13-inch Macbook te gaan kopen. Omdat ik toch alleen maar Mail, Safari, Word en Powerpoint gebruik lijken me de specs van het 13-inch Macbook air instapmodel voldoende. Maar met de aanstaande komst van de Retina Macbook air vraag ik me af of het nog wel slim is om de huidige Macbook air te kopen.
    De Macbook pro is denk ik voor mijn gebruik iets te veel en iets te duur, terwijl een 12-inch scherm me weer wat klein lijkt.
    Toch vraag ik me af of ik straks geen 900 euro betaal voor een al bijna verouderd product.
    Wat denken jullie, kopen of niet?

Alvast bedankt voor de reacties.

Inactief
    Anoniem

Nu echt nodig? Zo ja, nu kopen. Kan je wachten? Ik zou nog even wachten.

Bijdrager
    SMTR

De nieuwe CPU’s voor MBA zijn door intel al gepresenteerd…. Kan niet extreem lang meer duren tot er een update komt. Denk voor de zomer…

Bijdrager
    Afroman

Als je geen haast heb zou ik wachten tot de nieuwe Airs uitkomen. Dan kan je altijd kiezen voor het nieuwste of de huidige(met eventuele korting).

Bijdrager
    Shmoo

Nee ik zou sowieso wachten..

In de MBA op dit moment zit standaard maar 4GB dus dan zal je sowieso al de 8GB upgrade moeten nemen want 4GB is echt het minimale van het minimale voor Yosemite en alles dat daarna gaat komen. Daarnaast zit er nog de relatief oude Intel HD 5000 grafische kaart in terwijl de Iris kaart die in de instap iMac zit een beetje de standaard nu is voor standaard Macs.

Veel prestaties van de MBA worden rechtgetrokken door de SSD schijf maar eigenlijk is het zonder die snelle schijf maar een beperkte machine. Kijk naar de mensen die vorig jaar een instap 1.4GHz iMac hebben gekocht die klagen nu al dat hun Mac traag wordt omdat daar een 5400 toeren HHD in zit verder zijn beide machines ongeveer hetzelfde qua specs.
    Kortom als je een gewonen HD in die MBA zou zetten heb je gewoon een complete waardeloze computer die amper 2 jaar mee zal gaan, de SSD camoufleert heel erg veel. Wachten dus op een nieuw model met beter specs en standaard 8GB RAM. Dat laatste is belangrijk omdat dit gewoon de standaard is op dit moment.

Bijdrager
    trabant

Wat je ook koopt: als je later niet zelf het geheugen kunt opwaarderen (en bij de air is dat zo) moet er minimaal 8 GB werkgeheugen in (tenzij je maar één ding tegelijk doet) en voorkom ten alle tijden zo’n trage 5400rpm harde schijf. Het ondermaatse basismodel zal alleen maar tot frustratie leiden.

Bijdrager
    TheBigZ
    SMTR op 26 januari 2015

De nieuwe CPU’s voor MBA zijn door intel al gepresenteerd…. Kan niet extreem lang meer duren tot er een update komt. Denk voor de zomer…

Inderdaad. De nieuwe MBA (febr/maart 2015) krijgt iets als de i5-5250U met HD Graphics 6000.
    http://ark.intel.com/products/family/84980/5th-Generation-Intel-Core-i5-Processors
    http://ark.intel.com/products/84984/Intel-Core-i5-5250U-Processor-3M-Cache-up-to-2_70-GHz

Bijdrager
    stfo

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik zou eventueel nog wel een paar maanden kunnen wachten, maar een de nieuwe 12-inch air lijkt me wel klein.

Wat verwachten jullie van de prijs van de Retina Mackbook Air?
    Als deze weer 1130 euro wordt kan ik misschien net zo goed de Macbook pro kopen die nu voor 1196 euro bij Dixons te koop is.

Bijdrager
    KarelWillem

Gisteren eens de huidige 13″ Air en Pro naast elkaar gelegd.
    En ik snap het bestaansrecht van die Air dan niet echt meer.

Ja, het scheelt een paar honderd gram. Maar verder?
    De Air is zelfs groter dan de vergelijkbare pro.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat die Retina MacBook Air minimaal 1,200.- USD gaat kosten waarschijnlijk 1,299.- USD dus in Europa zal die nog iets boven de 1,300,- Euro uitkomen.

Wanneer je de keus hebt om een MacBook Pro te kopen dan moet je dat natuurlijk altijd doen, De Pro is namelijk altijd een betere computer dan de Air.
    Wat jij met de laptop wilt gaan doen heb je echter geen Pro versie nodig maar een fatsoenlijke up-to-date Air zou perfect zijn. De verwachting is dat zodra de nieuwe Retina Air komt dan de huidige Air’s ook wel een specs update krijgen.

Kortom gewoon even wachten tot het volgende event van Apple ( maart – april ) , die MacBook Pro’s lopen niet weg en laat je vooral niet gek maken door 10% korting op dit moment elders. Je kan 365 dagen p/jaar je nieuwe Mac aankopen via de online edu-store van Apple zelf. ( onderwijskorting ) zonder controle of je werkelijk student bent, dit is geen 10% volgens mij maar 6% korting, dit scheelt een paar tientjes op het totaal die je weer kunt bijverdienen in de komende maanden dat je nog moet wachten.

Geblokkeerd
    Humain

Dat je de vraag stelt betekend gewoon al dat je moet wachten.

Als je hem echt nodig had had je hem al gehaald/besteld.
    Als je hem niet perse nu nodig hebt zou je dus alleen maar onnodig geld uitgeven voor de leuk/fun.

Bijdrager
    Naej

Ik verwacht dat de prijzen rondom de MBP prijzen zullen liggen. Je kan dan kiezen: of een 12″ Macbook Air met Retina (in het laptopformaat van de 11″, dus een significant verschil tov de 13″ MBP) met een wat zwakkere processor maar meer mobiliteit en accuduur, of een 13″ Macbook Pro met Retina en stevigere hardware. De prijzen hoeven dan niet eens te verschillen, de Air is geen instapmodel (zoals het nu eigenlijk wel is, zeker sinds de lancering van de MBP Retina die bijna evenveel weegt en qua dimensies gewoon kleiner is) maar een ander apparaat.

Ik zou, als ik Apple was, dan wél een Quad beschikbaar maken in de 13″ MBP om het verschil in lineup echt aanwezig te maken.

Bijdrager
    Shmoo
    KarelWillem op 27 januari 2015

Gisteren eens de huidige 13″ Air en Pro naast elkaar gelegd.
    En ik snap het bestaansrecht van die Air dan niet echt meer.

Ja, het scheelt een paar honderd gram. Maar verder?
    De Air is zelfs groter dan de vergelijkbare pro.

Precies ik vond zo rond 2007 – ’08 -‘ 09 eigenlijk het beste tijdperk qua lineup dat ze ooit gehad hebben, er was de perfecte keus voor iedereen omdat de specs veel beter in balans lagen. Iemand met een MacBook Pro was ook een Pro omdat er echt Pro specs in die machine zaten. Er was helemaal niemand die het in zijn hoofd haalde om te denken dat hij een Pro nodig had terwijl hij naar een MacBook met top-specs aan het loeren was.

Bijdrager
    stfo
    Shmoo op 27 januari 2015

Wanneer je de keus hebt om een MacBook Pro te kopen dan moet je dat natuurlijk altijd doen, De Pro is namelijk altijd een betere computer dan de Air.
    Wat jij met de laptop wilt gaan doen heb je echter geen Pro versie nodig maar een fatsoenlijke up-to-date Air zou perfect zijn. De verwachting is dat zodra de nieuwe Retina Air komt dan de huidige Air’s ook wel een specs update krijgen.

O, ik dacht dat de Retina Macbook Air de huidige gaat vervangen.

En kunnen we dit jaar nog belangrijke upgrades verwachten voor de Macbook Pro?

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat de MacBook Pro weer wordt meegenomen aan het einde van dit jaar samen met de iMacs en mogelijk de mini + Mac Pro.

De Airs krijgen nu een update omdat ze waarschijnlijk met die Intel Core M processors gaan werken, deze processors zitten ook in die 2-in-1 tablets en hebben perfecte performance. Los daarvan hebben die processors geen ventilator mee nodig waardoor het allemaal nog dunner kan en dan worden ze bij Apple natuurlijk weer extreem blij als het woordje dunner valt.

Bijdrager
    TheBigZ

‘Vernieuwde MacBook Air op 24 februari’

Allemaal nog geruchten, uiteraard.:-D

Geblokkeerd
    Anoniem

Meh HD6000 Graphics dat is wel karig. Intel Iris had er wel in moeten zitten.

Bijdrager
    Afroman

Wat is het verschil met de HD Graphics en de Iris (pro) varianten?

Geblokkeerd
    Anoniem

Iris GPU’s zijn een tikkie (10%) krachtiger vergeleken met de HD5000 dus daar hoef je het niet echt voor te doen. Maar Apple is zo gierig om op software gebied allerlei dingen te beperken. Zo kan je out of the box minder hoge resoluties aansturen etc. Wellicht hebben ze daar redenen voor maar een normale Iris en dus niet de Iris Pro had er wel vanaf gekund. Ik denk dat het licht aan de power consumptie, de batterij van een Macbook Air is wel bizar goed.

Bijdrager
    TheBigZ
    Usain op 09 februari 2015

Meh HD6000 Graphics dat is wel karig. Intel Iris had er wel in moeten zitten.

Intel levert alleen 28W processoren met de Iris 6100.
    Apple gebruikt 15W processoren in de MacBook Air.
    http://ark.intel.com/nl/products/codename/38530/Broadwell

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    TheBigZ
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.