18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    J.R.D

Nu nog een MacBook Pro 13" kopen?

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma. Een kennis van mij gaat volgende maand naar de Verenigde Staten en ik heb hem gevraagd om daar voor mij de 13 inch MacBook Pro te kopen. Nu zit ik een beetje reviews door te lezen en commentaren en ik lees dat de core2duo processor in de huidige MacBook Pro al zo’n twee jaar oud is. Dit is vergeleken met de 15 en 17 inch modellen wel een groot verschil aangezien die al de i5 en i7 processoren hebben.

Nu is mijn vraag of het wel verstandig is om nu nog een 13 inch MacBook Pro te kopen. Ik werk soms met final cut express om filmpjes te monteren en ik ben een beginnend amateur met After Effects. Ik dacht dat de 13 inch wel voldoende zou zijn voor mijn doeleinden maar nu ik zie dat er nog een twee jaar oude processor in zit begin ik toch te twijfelen.

Mvg,

Jim

Bijdrager
    Remcovanderveer

Neem je een maatje groter toch?
    Probleem opgelost!;-)

Bijdrager
    J.R.D

Financiële aspect speelt uiteraard ook nog mee en daar komt bij dat ik 13 inch een perfect maatje voor een laptop vind! Maar dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn:sarcastic:.

Bijdrager
    mymac

Daarbij is wachten misschien ook de moeite waard vind ik. In de MBA zit zoals je weet een 13″ scherm met 1440×900 resolutie. Ik verwacht dat dit ook in de opvolger van de 13″ MBP komt. Maar goed, die afweging moet je natuurlijk zelf maken: wachten (nu niet nodig) of niet (wel nodig).

Bijdrager
    Nikita

Het is ding is best vlot, ook t.o.v. de concurrentie. Vermoedelijk komt er een Core i3 in, en die zijn niet zo gek veel sneller dan de Core 2 Duo’s in de huidige lijn (bij gemiddeld gebruik dan). Het punt zit ‘m er voornamelijk in dat Apple een goede grafische chip wil hebben, en die combinatie is met de Core i-serie vanwege een aantal technische redenen wat lastig.

Verwacht trouwens pas begin volgend jaar (februari o.i.d.) een nieuwe notebook lijn. Dit jaar komt er in elk geval niks nieuws meer.

Bijdrager
    J.R.D

Dank voor uw reacties,

Nikita, als ik het goed begrijp is de verwachte opvolger van de core2duo processor in de 13 inch dus gemiddeld genomen niet drastisch sneller? Als ik deze laptop nu zou kopen dan verwacht ik wel dat ik hij minimaal 2/3 jaar meegaat anders is het wel een dure aanschaf.

Nu ik toch een topic geopend heb kan ik net zo goed mij andere vraag hier stellen:

Is het verschil van 300 dollar/euro tussen de 2.4 Ghz en de 2.66 Ghz de moeite waard? Het is een hoop geld en ik kan afgezien van de processor snelheid weinig verschillen vinden.

Bijdrager
    Maverick9898

Het punt zit ‘m er voornamelijk in dat Apple een goede grafische chip wil hebben, en die combinatie is met de Core i-serie vanwege een aantal technische redenen wat lastig

En natuurlijk ook voor de kosten. Je kan wel alles nieuw erin willen maar dan wordt het allemaal een stuk duurder;).

Bijdrager
    Pieterr

Extra geld aan (alleen) extra Gigahertzen uitgeven is alleen zinvol als je het leuk vindt om Apple/Intel te sponseren. Ik zou het niet doen dus.

Bijdrager
    Nikita

Ik heb zelf de 2,4 GHz gekocht, een maand terug ongeveer en ben er prima tevreden mee. Persoonlijk zou ik het prijsverschil tussen de huidige twee modellen steken in een SSD (maar wel eentje die je zelf hebt gekocht) – persoonlijk denk ik dat je daar mee snelheidswinst uit haalt dan uit een snellere processor.

Dat met de videokaart in het 13″ model zit ‘m in de chipset. De huidige (Core 2 Duo) lijn kan gebruik maken van een geïntegreerde chip van NVIDIA en heeft daardoor een aardige videokaart. De Core i3 (en hoger) hebben allemaal een eigen videochip (Intel GMA) in de processor zitten, en die is niet te combineren met een NVIDIA chipset zoals in het huidige model. Alleen de GMA gebruiken zou een enorme stap terug zijn t.o.v. het huidige model qua videoprestaties, maar met een aparte videochip zoals in de 15″ en 17″ modellen nu wordt gedaan is qua ruimte niet erg makkelijk maar zou ook de prijs omhoog duwen. Wat dat betreft is er dus een andere oplossing nodig, en die is er op dit moment gewoon (nog) niet. Ze zullen er wel een oplossing voor vinden, dus wat dat betreft… Maar toch… Je ziet het ook dat de nieuwe MacBook Air nog steeds de Core 2 Duo heeft, dus ik denk dat we nog wel even met die chip in het 13″ model zullen moeten werken.

Bijdrager
    aperitivo

Ik had dezelfde vraag, dus bedankt voor de uitleg zover. Het valt me op dat MacRumours niet aanraadt om de MacBookPro 13″ nu te kopen omdat er een update aan zit te komen (op historische gronden; laatste update is meer dan 200 dagen geleden). Aan de andere kant is het tempo van updates heel erg langzaam: kijk maar het 1e Intel model had een 1.6 GHz dual core in 2006, dat is toch niet zoveel langzamer als de huidige 2.4 GHz dual core, of vergis ik me?

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/index-macbookpro.html

Bijdrager
    joostovermars

Eigenlijk ben ik heel benieuwd naar het snelheidsverschil tussen 13″ MBA en MBP. Iemand ervaring met die 13″ MBA?

Bijdrager
    Pieterr

@joostovermars: Zie http://www.macworld.com/article/154660/2010/10/speedmark_65_results.html
    De 13″ 1.86GHz MBA is dus ongeveer even snel als de 13″ 2.4GHz MacBook.

Bijdrager
    joostovermars

Thanks Pieterr!

Bijdrager
    Thomash

Ik stond er nog niet zo bij stil, maar je, bij de eerstvolgende 13″ update kom er waarschijnlij keen 1440*900 scherm wat toch wel erg fijn is – vooral als je FCE en After Effects gebruikt.. Dan is elke pixel*mm^-2 mooi meegenomen.

Bijdrager
    xionix

Ja maar goed hoelang zullen we moeten wachten dat is meer de vraag??
    Ik verwacht eigenlijk niet nog een upgrade dit jaar, mayb ergens in februari of zo. Wat denken jullie?

Bijdrager
    J.R.D

Ok, nogmaals dank voor al jullie reacties!

Ik heb na het lezen toch maar gewoon besloten om niet te wachten. Er komt altijd wel een betere en je moet gewoon een keer de knoop doorhakken!

Bijdrager
    Pieterr

Daar heb je 100% gelijk in. “Er komt altijd een betere”. Maar degene die altijd op de beste blijft wachten heeft er uiteindelijk het minste plezier van.:wink:

Bijdrager
    hansiedejong

Inderdaad een goede keuze om er gewoon een te kopen, de C2D zijn nog zo traag niet hoor. Een 13″ MBP is echt snel hoor!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.