29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    frankdjong

[Opgelost] Nu nog een iPhone 6 kopen?

Ik kan via mijn abonnement heel goedkoop een “nieuwe” iPhone 6 (32Gb) kopen. Is dat nog verstandig of zal ‘ie niet lang meer ondersteund worden?

Wat denken jullie daarvan?

Alvast bedankt!

• Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    SvS

Ik denk dat, als het om low-budget gaat, je wat langer en meer plezier krijgt van een jaar jongere 6s, zou dat kunnen bij deze abonnement?

Overigens is helemaal niks mis met iPhone 6, maar over 1,5 jaar zal het vermoedelijk niet meer ge-upgraded kunnen worden naar nieuwste iOS versie.

Bijdrager
    frankdjong

Dat kan wel, maar die is gelijk 200 euro duurder.

En dat is vind ik wat te duur worden.

Bedankt voor je reactie!

Bijdrager
    SvS

Dan kun je gewoon inderdaad voor de 6 gaan. Prima toestel! En Over 1,5 jaar geen updates meer, maar wilt niet zeggen dat het onwerkbaar is.;-)

En als het ook kan, iPhone SE is misschien ook een mogelijkheid? Deze heeft specs van een 6s binnenboord.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  SvS.

Bijdrager
    Shmoo

Ik weet niet of Apple ook bij iPhones die 5 jaar ondersteuning na end of life cycle hanteert zoals bij Macs het geval is!?

Probleem is natuurlijk dat bepaalde iPhones langer verkocht worden dan andere omdat ze nog als ‘goedkoper’ alternatief in de line-up blijven staan. Zo heb je de iPhone 5s, die is extreem veel langer verkocht dan normale iPhones. Volgens mij mag je wel aannemen dat wanneer een iPhone zoals het model 6 op september 2016 uit de handel is gehaald door Apple dat ze dit ding dan tot september 2019-2020 blijven ondersteunen met de laatste software updates. Mijn gevoel zegt dat iOS 12 makkelijk gaat functioneren op de iPhone 6, iPhone 13 mogelijk ook nog steeds en dat het bij iOS 14 een vraagteken gaat worden.

Ik heb onderlaatst een iPhone 6 64GB van mijn zus gekregen en moet zeggen qua performance vind ik het een heel fijn toestel. Ik kwam van een iPhone 5c dus het grotere formaat is wel even een dingetje maar daar wen je wel aan. Enig nadeel is dat je het ding amper kunt vasthouden zonder hoesje. Het is zo dun en glad langs de randen dat hij heel snel uit je handen zou floepen als je niet uitkijkt – maar qua telefoon is het nog steeds een perfect dingetje, Touch ID enzo, het zit er allemaal op.

Bijdrager
    frankdjong

Ja, over de SE heb ik ook nagedacht, maar die is wel kleiner dan ik nu gewend ben.

Ik heb nu een Nexus 5 (Android). Die heeft voor een android toestel vrij lang upgrades gehad, maar de laatste 1.5 jaar niet meer. Maar als ik met de iPhone na 1.5 jaar ook geen upgrades meer krijg schiet ik er niet veel mee op. Vandaar mijn twijfel. 😊

Bijdrager
    frankdjong

@ Shmoo. Is ie wel in September 2016 uit de handel gehaald. Vlg. mij werd toen de standaard 32 Gb ingevoerd.

Ook hartelijk dank voor je reactie!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@frankdjong,

Ik denk je niet veel keus hebt, je provider bepaalt het.

De iPhone 6 is er alleen nog refurbished=gerepareerd (als dat via Apple is gebeurd is het redelijk veilig, echter men noemt elke tweedehands telefoon tegenwoord “refurbished” er is dus wel verschil!)

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    Shmoo

Dat is het iPhone 6s model wat nog steeds verkocht wordt maar enkel als 32GB model en mogelijk alleen aan providers.  De iPhone 6 is volledige uit de handel gehaald bij Apple dus wat een provider ook verkoopt als nieuw moet oude voorraad zijn dat ze nog ergens vandaan hebben gehaald.

.

Bijdrager
    frankdjong

Vreemd allemaal, maar het gaat toch echt om een 32Gb, niet gerefurbished, model.

Ook nog gewoon los te koop.

https://tweakers.net/pricewatch/754351/apple-iphone-6-32gb-grijs.html

Moderator
    Raymon Mens

Ik twijfel of het zo’n goed idee is. Ik heb vrienden met een iPhone 6 die iOS 11 draaien en dat is nou niet bepaald een plezier te noemen. Zou een refurbished iPhone 7 misschien een alternatief zijn? Die draait iOS 11 zonder problemen.

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>Raymon op 30 januari 2018 om 15:05</p>
    Ik twijfel of het zo’n goed idee is. Ik heb vrienden met een iPhone 6 die iOS 11 draaien en dat is nou niet bepaald een plezier te noemen. Zou een refurbished iPhone 7 misschien een alternatief zijn? Die draait iOS 11 zonder problemen.

Dat had ik ook al gevraagd, sterker nog, een 6s, maar dat is nog net boven budget voor de vraagsteller.

Bijdrager
    /dev/enschede

Als de software updates ophouden en er geen bugs meer worden opgelost, verliest je telefoon heel snel z’n bestaansrecht.

Als je nu een iPhone 8 koopt betaal je veel geld, maar je kunt die afschrijving uitsmeren over minimaal 4 jaar. Dan “betaal” je per jaar maar een kwart van die aankoopsom. Als je nu een toestel koopt dat heel snel z’n ondersteuning gaat verliezen moet je het toestel misschien wel in 1 jaar afschrijven. Omgerekend per jaar is een nieuw model daarom wellicht wel goedkoper dan nu een ‘voor weinig’ een oud model kopen.

Mijn eigen ervaring; in 2013 kocht in een iPhone 5S. Een van de kinderen gebruikt ‘m nog steeds. Het toestel kostte rond de €800, uitgesmeerd over 5 jaar is dat €160 per jaar. Goedkoper kan het haast niet voor een iPhone.

Bijdrager
    frankdjong

Bedankt allemaal voor de wijze raad!

Ik ken ook iemand met een iPhone 6 en IOS 11, die er heel tevreden over is (en Schmoo ook hierboven).

Ik zal ook eens naar de refurbished prijzen kijken, dat heb ik nog niet gedaan.

Ik denk dat ik er wel van uit kan gaan dat de iPhone 6 met 32Gb vanaf september 2016 is gemaakt.

Kun je er dan ook van uit kan gaan, dat ‘ie langer ondersteund gaat worden?

Bijdrager
    frankdjong

Uit Everymac:

“It was first discontinued on September 7, 2016, but a 32 GB variant was re-introduced as an AT&T pre-paid GoPhone on or around March 21, 2017. It remains available new via AT&T GoPhone.”

Zouden ze die hier nou verkopen?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@frankdjong,

Nogmaals, let op alles wordt “gerefurbished” genoemd tegenwoordig.

Apple heeft dit geintroduceerd en een goede reputatie mee opgebouwd.

De formule bij Apple hiervoor is, nieuwe behuizing, nieuwe accu, alle kapotte onderdelen vervangen… en Apple garantie.

Of ze van Apple komen is te zien aan de verpakking.

Let dus op wat je koopt, je ziet soms al “gerefurbished” als nieuw, bijna nieuw of andere vergelijkbare termen, dat kan dus helemaal niet.

Een echte gerefurbishde (sorry voor het woordgebruik) is altijd om te zien helemaal nieuw vanwege de nieuwe behuizing…

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    frankdjong

Bedankt. Mijn voorkeur gaat ook niet echt uit naar refurbished, omdat je ook een exemplaar kunt krijgen waar kleine krasjes ed. op kunnen zitten.

Terwijl de toestand van de batterij ook onduidelijk is.

Moderator
    Night

Hmm… Ik heb ook een ‘gewone’ 6, en iOS 11 draait hier vlekkeloos hoor. Of dat met iOS 12 en 13 ook nog zo is (of niet meer), is koffiedik kijken.

Bijdrager
    frankdjong

🤔 Bedankt. Vooralsnog blijft het een moeilijke beslissing.

Moderator
    Night

Rest de vraag: Wat is “heel goedkoop”?
    Bij sommige abonnementen krijg je een iPhone (okee, die betaal je uiteindelijk toch wel weer zelf, maar je hoeft het dan niet in 1x op te hoesten)

Bijdrager
    Shmoo

Precies wat is heel goedkoop per maand?

Ik bedoel als je er maar twee jaar aan vast zit en je weet/hoopt dat het over twee jaar mogelijk een stukje beter met je gaat zodat je tegen die tijd (of aan jaartje later) een nieuwe kunt kopen dan zou ik het gewoon doen.

Kortom. Deze iPhone 6 zou ik schatten op 2 a 3 jaar gebruik. Dat moet je wel eruit kunnen halen.

Bijdrager
    frankdjong

Bij het abonnement wat ik op het oog heb zou de iPhone mij €277 kosten, wat ik voor een iPhone wel goedkoop vind.

Ik maak niet zoveel gebruik van een mobiele telefoon, daarom vind ik het een beetje overdreven om er veel geld aan te spenderen.

Ik ben er nog niet uit, het kan natuurlijk wel dat ‘ie bij een volgende upgrade aanmerkelijk langzamer wordt.

Bijdrager
    Shmoo

Persoonlijk vind ik 277,- niet heel veel geld voor een iPhone 6. Als ik bij mijn Vodafone provider kijk dan kost de iPhone 6 daar 360,- en de goedkoopste iPhone is een iPhone 5s Refurbished (tweedehands) voor 240,- Ik bedoel dan zou ik in zo’n situatie meteen die 277,- spenderen aan een nieuwe 6 met garantie.

Dat trager worden van iPhones moet je niet zo geloven of je niet druk over maken. Dat is vooral allemaal onderbuikgevoelens van bepaalde mensen die de heel dag naar het percentagesymbooltje  van hun batterij zitten te staren. En dat bewust vertragen wat Apple deed, en dat onderlaatst in de media was dat komt alleen voor bij iPhone die een batterij hebben die slijtage vertoont. Wanneer je batterij beneden de 80 of 75% capaciteit komt dan vertraagt Apple je iPhone een beetje om te voorkomen dat hij zou uitvallen. Weet ik veel.

Een voorbeeldje. Dit is die van mij. Kijk naar de fabricagedatum en het design capaciteit. daar is 2 jaar tijd 4% vanaf gegaan. Nu weet ik niet hoeveel deze telefoon gebruikt is maar ik bezit hem nu een maandje of twee a drie (uit mijn hoofd) en toen ik hem kreeg dat cijfertje ook al 96%.

Bijdrager
    frankdjong

Ik doel ook niet op dat trager worden door de batterij hoor, maar op het trager worden door nieuwere IOS-sen.

Hij stamt tenslotte wel uit september 2014, toch 3.5 jaar oud.

Bijdrager
    Shmoo

Maar dat is ook niet meer. Mensen doen daar vooral heel krampachtig over maar deze iPhone voelt ongeveer 12 keer sneller aan dan mijn iPhone 5c en dat was een 2012? product.

iOS vertraagd je telefoon niet meer zoals men dat vroeger zogenaamd heel erg merkte. Plus je kunt elke jaar in de eerste 10 – 14 dagen testen. Dan upgrade je naar het nieuwste OS en dan kun je een weekje proberen. Vind je het niets kun je nog downgraden. Daarna niet meer maar ik geloof niet dat jij snelheid tekort gaat komen – dat geloof ik niet wanneer je geen mega stoere spelletjes doet of camera apps en al dat soort dingen.

Bijdrager
    frankdjong

Nou, je hebt me wel bijna omgepraat:-)

Bijdrager
    MevalonicAcid

iOS  11 liep op mijn iPhone 6 super!

Tegenwoordig zie ik mijn CPU teruggeschroefd naar +/-800 of 600 MHz (in plaats van de standaard 1400 MHz) omwille van de batterij & een van de laatste iOS updates. Dit laat zich 1-op-1 voelen in de algemene werking en basisgebruik (geen high-end gaming, …) dat nu eerder als verroest & stroef te beschrijven valt. Ik hoop dat na mijn batterijvervanging deze gebruikservaring achter de rug is.

Dus, voor mij: bij een iPhone 6 (en nog enkele andere modelletjes) is de batterij de determinerende factor in de ervaring.  iOS zal dit model waarschijnlijk nog wel 2-3 jaar ondersteunen, maar koop enkel een nieuw model in de hoop een nog degelijke batterij te hebben.

Bijdrager
    frankdjong

Het gaat hier om een nieuwe, dus ik neem aan dat de batterij wel goed is.

Inmiddels heb ik besloten de iPhone te bestellen. Als ‘ie het 2 jaar volhoudt -en daar ga ik wel van uit – ben ik al dik tevreden.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken, met name Schmoo, die mij toch wel definitief over de streep heeft getrokken.

Bijdrager
    Shmoo

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.