30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    samuelmulder14

Nu Mac Mini kopen?

Hoi allemaal, ik ben van plan om een Mac Mini te kopen voor onder ander school.
    Ik ben altijd al geïnteresseerd is Apple en heb een iPhone en een iPad.
    De laatste Mac Mini is van eind 2012, is het de moeite waard nu een Mac Mini te kopen of moet ik wachten op het volgende model?
    Hartelijke groet,
    Samuel

Bijdrager
    SunKeeper

Wat wil je er precies op gaan doen? Welke apps?
    Wanneer heb je hem nodig?
    Wat is je budget?

Bijdrager
    samuelmulder14

Mijn budget is ongeveer 800 euro en wil hem vooral gebruiken voor surfen, tekstverwerken en filmbewerken via iMovie.
    Ik heb hem niet direct nodig maar ik heb er wel heel veel zin in.

Bijdrager
    SunKeeper

Qua budget blijft er maar eentje over, die van € 655,-.
    Op zich voldoet die prima. Misschien niet de snelste in iMovie, maar met niet al te zware projecten en wat geduld kun je er prima mee werken.

Qua nieuwe modellen in de toekomst is het altijd onzeker wanneer die gereleased worden. Veel mensen vrezen ook dat je die niet meer kunt upgraden waardoor je dus verplicht wordt meteen bij aankoop bijv. iets van een geheugenupgrade te doen.
    Bij het huidige model kun je dat gewoon nog later doen wanneer je het wilt en hoef je nu geen bak geld eraan uit te geven. Zelf upgraden is vrij eenvoudig en minder duur dan bij Apple zelf.

Edit: Geldt ook voor een SSD indien je dat wil. Kan er zelfs naast de harddisk geplaatst worden met een accesoirekit die verkocht wordt. (correct me if I’m wrong als dat niet bij dit specifieke model mogelijk is)

Bijdrager
    BoniMacX

Mac mini i5 or i7 ?… should i wait for haswell (okt. 2013) > http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1656646

Mac Mini – i5 with 16GB or i7 with 8GB? (okt. 2013) > https://discussions.apple.com/message/23428580#23428580

Wat mij betreft: geen enkel reden om te wachten op het volgende model.

Bijdrager
    1984
    SunKeeper op 11 januari 2014

Edit: Geldt ook voor een SSD indien je dat wil. Kan er zelfs naast de harddisk geplaatst worden met een accesoirekit die verkocht wordt. (correct me if I’m wrong als dat niet bij dit specifieke model mogelijk is)

Een Fusion Drive (128 GB SSD and a 1 TB hard drive) is zover ik begrijp alleen mogelijk in de i7 2,3 GHz Quad-Core.?

Bijdrager
    Hermanko

Doe het basis model met 2x 4GB geheugen: er zelf in zetten.
    Ik ken de basis Mini Mac en t werkt goed.
    Misschien voor iMovie wat minder snel maar verder gaat alles vlot.

Bijdrager
    TheBigZ

Dixons geeft €100 korting op alle Macs.

http://www.dixons.nl/computers/mac/mac-mini/15381899/apple-mac-mini-quad-core-i7-2-3-ghz.html

t/m 12 januari 2014 kortingscode W0EVN2W5 voor 100.- korting

Bijdrager
    jochems

Zo’n 3 weken geleden heb ik een 2de hands Mac Mini server met 8GB uit 2011 gekocht voor €525. Wat een heerlijk apparaat. Een weekje daarna kwam ik nog zo’n zelfde tegen met 16GB voor €590. Als je een beetje een goede vind zou ik absoluut daarvoor gaan en niet voor een nieuwe omdat de hardware al anderhalf jaar niet meer geupgrade is. Wacht dan even tot bv maart, volgens mij komen er dan nog wel eens updates.

Ga trouwens niet blind af op i5 i7, tussen beide processoren zitten er ook nog verschil. De normale en server editie i7 (2620M (standaard) 2635QM (server). Kijk onderstaande link maar eens. Het is niet heel veel, maar wellicht toch wel interessant
    http://processors.findthebest.com/compare/98-101/Intel-i7-2635QM-vs-Intel-i7-2620M

Advertentie op tweakers:
    http://tweakers.net/aanbod/596424/apple-mac-mini-server-20-ghz-(zomer-2011).html

Bijdrager
    TheBigZ

Tip: koop als het even kan een Mac mini met een Quad Core.

http://www.macworld.com/article/2082044/how-we-test-speedmark-9-mac-benchmarks.html?page=3

Bijdrager
    David84

Als je van plan bent een nieuwe te kopen dan zou ik even wachten, want de Mini is al een behoorlijke tijd niet meer geüpdatet.
    Zie http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini

Bijdrager
    SunKeeper

Tsja, dan kun je volgens mij eeuwig wachten, er komt altijd een nieuwere.

En of die nieuwe nou zoveel beter is? Ja, Haswell, maar Hasniet werkt ook prima.

Bijdrager
    TheBigZ

Eens met Sunkeeper. De Haswell (2013) versie gaat niet veel sneller zijn dan zijn voorganger (2012). (Zie de MBA resultaten voor een indicatie hieronder.)

Bijdrager
    BoniMacX

ik heb een maand geleden een i7 2.3 geadviseerd voor een vriend em hij heeft en gekocht.
    voordeel van niet de instapper voor hem is de grotere HD.
    Doet nu dienst als headless media server met iTunes, plex en XBMC en download / nzb station.

Bijdrager
    David84

@ SunKeeper. Ik geef slechts mijn mening wat ik op dit moment zou doen. Tuurlijk is de Mini die nu te koop is een prima apparaat, ik gebruik deze zelf al bijna 1.5 jaar naar volle tevredenheid. Maar als ik zie dat er binnenkort een update aan zit te komen, en ik zou de Mini niet direct nodig hebben dan zou ik dus even wachten, niet zo gek toch?

@ TheBigZ. Vergeet niet dat ook de GPU een update krijgt. En er misschien standaard (voor dezelfde prijs) wel meer geheugen en/of een grotere hardeschijf in zou kunnen zitten.

Helaas is vaak van tevoren niet duidelijk wat er precies in een nieuwe model zit, en wanneer deze komt.. Tja, keuzes:)

Bijdrager
    1984
    SunKeeper op 11 januari 2014

Tsja, dan kun je volgens mij eeuwig wachten, er komt altijd een nieuwere.

Einde Mac mini in zicht?

Apple zou tegenover de winkeliers verteld hebben dat zij geen nieuwe modellen hoeven te verwachten. Indien dit waar is, dan betekent dit het einde van de Mac mini die in januari 2005 geïntroduceerd werd.
    Nog geen Mac mini en er altijd een willen hebben? Sla nu je slag, vóór het te laat is. klik en klik

Bijdrager
    Maverick9898

Dat zou wel erg dom zijn van Apple. De Mac mini is al niet (meer) budget te noemen (hij was voorheen slechts 500 euro nieuw), maar als je alleen nog maar voor een 1100 euro kostende, dichtgeplakte iMac kan kiezen, dan is er weinig meer over van het hele Mac aanbod…

Bovendien is het best een populair dingetje. Misschien niet zoveel als de iMac, maar je ziet ze toch nog best aardig veel.

Bijdrager
    TheBigZ

@Maverick9898: Klik eens op die link van 1984 en kijk naar de datum.:D

Bijdrager
    computer space

Even voor de duidelijkheid:
    Een 2.3 quad mini is SNELLER dan alle iMacs die niet BTO naar i7 zijn geupgrade voor het normale processorwerk (dus niet 3D grafisch voor games e.d.).
    Dus sneller dan de 3,4 Ghz i5 iMac 27 inch!

Daarnaast kun je vrij simpel zelf 1 of 2 SSD’s plaatsen. Met 2 SSD’s van een goede serie (bijvoorbeeld 2x Samsung 840 PRO in RAID 0) is je schrijf/leessnelheid SNELLER dan in de nieuwe MacPro met PCI SSD!

Dus wat verwacht je van een nieuwe?
    Ik gok dat de nieuwe kleiner en flink goedkoper wordt, en gelijke snelheid/langzamer. Haswell met Iris pro past amper in the TDP van de huidige behuizing, en Broadwell staat voor de deur, maar is door het 16nm procede zoveel sneller dan alle iMacs en de nieuwe instap Pro, dan zou Apple zich in de eigen voet schieten.

Als Apple slim is doen ze gewoon voorlopig niks met de Mini. Eerst weer de MacBook en iMac naar Broadwell, dan pas een nieuwe Mini.

Bijdrager
    TheBigZ
    computer op 11 januari 2014

Een 2.3 quad mini is SNELLER dan alle iMacs… Dus sneller dan de 3,4 Ghz i5 iMac 27 inch!

.
    .
    .

.
    .
    .

Even voor de duidelijkheid: computer space zal áltijd een Mac mini adviseren, wat uw vraag ook is.:D

Bijdrager
    1984
    computer op 11 januari 2014

Een 2.3 quad mini is SNELLER dan alle iMacs …………………..

Daarnaast kun je vrij simpel zelf 1 of 2 SSD’s plaatsen. Met 2 SSD’s van een goede serie (bijvoorbeeld 2x Samsung 840 PRO in RAID 0) is je schrijf/leessnelheid SNELLER dan in de nieuwe MacPro met PCI SSD!

computer op 07 augustus 2006

En vergeet niet dat een mini nog makkelijker meeneemt dan een macbook,..….

Ik dacht al waar blijft computer space…

Mac mini 2014

Bijdrager
    Niels

Macbuyersguide: DONT BUY

Bijdrager
    hokkie

29-01 t/m 01-02 is er een BTW actie bij Mediamarkt, scheelt weer…

Bijdrager
    computer space
    NielsDam op 11 januari 2014

Dat ding staat al meer dan een jaar op do not buy omdat ze bij MR niet kunnen tellen. Doordat zij alle infantiele 0.1 GHZ updates uit het verleden meerekenen doen ze alsof ie laat is. Volgens Apple’s ritme is Februari-Maart 2014 precies gemiddeld. Inmiddels zou do not buy dus wel kunnen, maar het staat er al sinds mei 2013.

Als je met de BTW actie koopt, is het zeker een Do Buy. Dan gaat er zoveel af, dat je 1,5 jaar kunt Mini-en voordat de tweedehands waarde je aankoop prijs is!

Bijdrager
    1984
    NielsDam op 11 januari 2014

Einde Mac mini in zicht? dat hebben we eerder gezien.maar met zekerheid kan niemand iets vertellen.

Xserve op 19 mei 2008

Het aantal dagen dat de Mac mini niet meer geüpdatet is, staat volgens de MacRumors Buyerguide op 286. Gemiddeld kwam na 188 dagen een update. We zijn dus ferm overtijd, hoewel de vorige update na nog langere tijd kwam (11 maanden!).

iAgree op 19 mei 2008

De buyersguide zegt in ieder geval, don’t buy updated soon , en daarmee weet je natuurlijk nog niets;-)

1984 op 03 maart 2009

En daar is hij dan:) dus voorlopig nog niet het einde van de Macmini

Bijdrager
    samuelmulder14

Wordt de Mac dmv meer RAM toevoegen bijv 16 gb veel sneller?
    en waar merk je dat vooral in?

Bijdrager
    1984

Alleen kun je het geheugen elders veel goedkoper aanschaffen

Bijdrager
    boerke

Ik ben een goedkope drommel, Wil ook graag een nieuwe i7 macmini.
    Volg gewoon de aanbiedingen topics, ik heb hier momenteel 8 kado kaarten mediamarkt liggen
    (40 euro betalen, 50 euro halen) en wacht even af op de “zonder” BTW aanbieding die ieder
    voorjaar weer aanwezig is.
    op deze manier betaal ik voor de eerste 400 euro slechts 320,
    en met een “zonder” BTW aanbieding zijn die bonnen opeens 480 euro waard!

Bijdrager
    samuelmulder14

Zit er veel verscil in de i7 en i5 prossessoren?
    En op welk gebied merk je het verschil?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.