16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

NPM install – permissies gezeik is weer begonnen

Ik probeer een (web) contactformulier te maken op basis van nodemailer (Node.js) + Google Cloud Functions.  Mijn eerste test, via een tutorial online verliep prima dus nu wil ik het zelf gaan bouwen en testen. Ik heb een Mailgun -account aangemaakt zodat ik een stabiele SMTP provider heb om uitgaande mailtjes mee te verzenden maar ik moet een aantal dependencies  in mijn package.json plaatsen. Kortom ik moet het script op mijn computer opbouwen i.p.v in de inline-editor van Google rammelen.

Probleem is alleen dat de NPM folder op mijn systeem niet de juiste rechten bevat. We zijn al eens vaker op deze kermis geweest.

https://docs.npmjs.com/resolving-eacces-permissions-errors-when-installing-packages-globally

Het is zo’n drama dat ik altijd gewoon ‘sudo’ voor mijn installs heb getikt om de installs toch te forceren. Als ik doe wat aanbevolen (recommended) is op bovenstaande link, Node.js opnieuw installeren dan werkt het nog steeds niet. Waarschijnlijk komt dat omdat mijn $PATH nu juist is.

Als ik mij echo $PATH doe krijg ik dit.

Volgens mij is dat niet goed en komt dit omdat ik ooit iets met LINK $PATH gedaan heb, toen ik bezig was met Ruby shit. Nog zo’n dramaatje. 👵

Echo $PATH hoor geloof ik alleen :/usr/local/bin: te zijn of zoiets.

Hoe krijg ik dit weer fatsoenlijk gefixt zodat ik weer gewoon npm install …. kan doen en dingen updaten zonder steeds sudo te hoeven gebruiken.

Bijdrager
    feek

Om eerlijk te zeggen, ik hen geen kaas gegeten van npm, dus kan je niet direct helpen.

Maar volgens mij beschik je over CodeKit. Die heeft volgens mij een goede npm integratie. Bryan heeft bij de laatste release een video geplaatst.

Verder heeft het ook met de rechten van local/bin te maken.

Moderator
    Night

Bijdrager
    Shmoo

🍅 😵 🔫   BANG SPLASH op muur.

Bijdrager
    Shmoo

Wat leven wij toch in een mooie tijd. Bijna 9MB nodig aan scripts om een ‘contactformulier nieuwe stijl’ te laten functioneren. ☺️

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>feek op 24 augustus 2019 om 16:38</p>
    Om eerlijk te zeggen, ik hen geen kaas gegeten van npm, dus kan je niet direct helpen.

Maar volgens mij beschik je over CodeKit. Die heeft volgens mij een goede npm integratie. Bryan heeft bij de laatste release een video geplaatst.

Verder heeft het ook met de rechten van local/bin te maken.

Klopt. Ik had CodeKit al een beetje opgegeven omdat het niet samenspeelt met Jekyll.

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 24 augustus 2019 om 15:48
    … maar ik moet een aantal dependencies  in mijn package.json plaatsen.

Tip: dat hoef je niet zelf te doen. Dat doet “npm install” voor je.

https://docs.npmjs.com/specifying-dependencies-and-devdependencies-in-a-package-json-file

Bijdrager
    Shmoo

Das logisch. Online in de editor bij Google heb je dat niet, zeker niet wanneer je een tutorial volgt. Dan voer je geen npm install uit want dat doet het script op de achtergrond zodra je op deploy drukt.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Shmoo

Yep. Het npm gedoe werkt nu zoals het hoort. Wel was ik de verbinding met Ruby, Gems en al die shit verloren dus kon ik dat ook weer opnieuw installeren. Dit heb ik nu gedaan via RVM ipv Brew …  meteen een Jekyll 4.0 upgrade gedaan binnen mijn project, nieuwe olie erin vochtig doekje over de Terminal app en volgens mij moet het nu weer spinnen als een trein, …tot de volgende keer dat je weer iets geavanceerds moet doen in de Terminal.

Het is altijd zo jammer dat je gewoon een halve dag kwijt bent aan deze onzin. Goed, we kunnen weer verder met het contactformulier en AJAX.

Bijdrager
    TheBigZ

Gebruik je ook mailgun-js ?

Bijdrager
    Shmoo

Ik was bezig met Nodemailer en Nodemailer-Mailgun-Transport maar dat werkt nog niet helemaal zo goed als dat ik wil hebben. Dit werkt wel prima alleen dan is het copy/paste deploy en heb ik niet geleerd. Ik wil wel graag weten wat ik doe zodat als er ooit iets mis gaat je weet waar je moet zoeken. Als je het zelf bouwt dan weet je wat je gedaan hebt stap voor stap.

Bijdrager
    TheBigZ

De enige manier om het te leren is inderdaad door het zelf te doen.:-)

Bijdrager
    feek

@shmoo, ja Jekyll helemaal aan de praat krijgen met CodeKit is niet eenvoudig.

Overigens er is een beetje hoop zag ik net op twitter

Als Brett Terpstra kan helpen komt het misschien wel OK!

Heb je al gekeken hoe CodeKit NPM heeft geïmplementeerd? Vandaag even kort bekeken, maar dat zag wel wel indrukwekkend uit!

Bijdrager
    Shmoo

Ja de npm module in CodeKit werkt ook weer. Ik heb dat $PATH gebeuren kunnen fixen. Morgen ga ik weer verder stoeien met het contactformulier dus dan zal ik Node en npm nodig hebben maar dan zit ik nog steeds met CodeKit. In CodeKit moet ik dan alles uitschakelen qua preprocessors en dat soort dingen want anders wordt het heel snel kermis.

Dat soort berichtjes komen elk jaar wel voorbij. Zorgt altijd even voor praat en opleving maar daarna gaat het uit als een kaars.

CodeKit heeft zichzelf denk ik vooral buitenspel gezet en richting de toekomst zal dat alleen maar toenemen (mijn mening). Als ik zie wat jongens allemaal doen IN VSCode met Plugins … dat is volgens mij ook allemaal npm/Node op de achtergrond. Het ziet er allemaal voor geen meter uit (een blind persoon is blij dat hij er niet naar hoeft te kijken) maar het functioneert wel gewoon en voldoet aan eenieders eis, blijkbaar. Dat zo’n app gratis is helpt op zo’n moment natuurlijk ook een boel borreltjes.

CodeKit is volledig gebouwd met Object-C ? en is een native app voor macOS, geen Electron rommel ook al vinden mensen in 2019 Electron rommel meer dan prima op hun systeem. Gooi 10.000 bestanden in CodeKit en je zal zien waar het verschil zit tussen een native app en zo’n Electron ding. Helaas wringt daar ook meteen de schoen. De app (CodeKit) mist zoveel functionaliteit om het een serieuze Static Gen te laten zijn dus je komt nooit aan dat aantal bestandjes om het voordeel qua performance te merken. CodeKit  begon ooit als SASS module, linten, bundelen, compilen van bestandjes, een serieuze webserver ingebouwd met LiveRefresh – dat was allemaal superstoer vier jaar geleden en voor mijn gevoel is CodeKit heel erg stil blijven staan maar heeft het vooral binnen deze marges verbeteringen aangebracht. Ik geloof dat Jekyll integratie al in 2014 besproken werd dus ik geloof daar niet meer zo in.

Hammer for Mac heeft hetzelfde probleem ooit gehad en daarom bestaan ze ook niet meer. Dat was eigenlijk ook een geweldig product, dat soort apps kon je bijna aan de KarelWillems van deze wereld verkopen. Eenmaal een site opgezet en klaar is op de BUILD knop drukken en daarna op uploaden drukken.

Hammer is compleet dood omdat het te static static static site was,  dat is waar CodeKit ook moeite heeft.

Static Sites was vroeger een begrip voor HTML bestanden, iets aanpassen in bestandje 1 was ook dezelfde aanpassing doen in bestandje 2, 3 en 4. Op dat niveau werken deze apps nu nog steeds terwijl de hipster Static Gens die we tegenwoordig allemaal massaal gebruiken vooral HTML bestandjes genereren alles behalve ‘static’ zijn. hun ‘output’ is static maar de generators zelf totaal niet.

Zolang je niet in CodeKit eigen objecten ( Post Types ) kunt aanmaken voor je pagina’s heeft het voor mij geen toegevoegde waarde meer. Het is veel te veel werk om CodeKit te laten doen wat ik wil dat het doet.  Ik hou heel erg van eenvoudige dingen. Jekyll is echt niet de beste Static Generator beschikbaar in 2019 maar het doet bepaalde dingen extreem eenvoudig. Liquid is één van die dingen waar ik veel waarde aan hecht. Er is ook een Object-C versie van Liquid, dit zou je in CodeKit kunnen implementeren en dan heb je al het template gedeelte. Het is niet dat ik Jekyll-Jekyll nodig heb IN CodeKit. Als ze de functionaliteit van Jekyll namaken binnen CodeKit is het ook goed.

Kijk ik naar de toekomst ( ~ eind september ~ ) NOVA

Volgens mij kun je met dit gedeelte in NOVA straks doen wat CodeKit nu voor ons doet + veel meer fancy dingetjes, zoals de VSCode jongens hierboven. Het enige verschil is dan nog dat je deze app gewoon open kunt laten staan als je vriendin achter je schouders langsloopt. Je hoeft je dus niet te schamen voor je code editor en deze steeds minimaliseren in het Dock.

Bijdrager
    koen

Wat een gedoe, zeg.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.