3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Notion een soort Evernote oplossing in Slack jasje en met veel vrijheid

Ik kwam een tijdje geleden een dienst genaamd Notion.so tegen.

Als je er heel snel naar kijkt dan denk je waarschijnlijk, dit is het zoveelste ToDo appje gebaseerd op een React.js / Node.js  of ander hipster JavaScript frameworkje maar het heeft echt wel iets interessants.

Als je bekend met een van deze diensten dan zie je denk ik meteen waar het over gaat. Mijn advies is alleen probeer niet meteen alle features van deze app te willen gebruiken om het gebruiken. Dat het Dropbox Paper -achtige dienst kan zijn wilt niet zeggen dat je ook meteen je ToDo of Notities app moet opgeven omdat in deze dienst ook zo’n module zit. Probeer het met stapjes te activeren en het op te bouwen.

De app of beter gezegd dienst werkt op basis van pagina’s die je zelf kunt inrichten met functionele ‘blocks’. Jij kunt dus zelf bepalen of je een ToDo lift of een database/Excel tabel op een pagina plaatst.

Een pagina met een ToDo functie. Voor de meeste mensen wel herkenbaar van de vele ToDo apps beschikbaar.

Je kunt ook een pagina maken met een ticketsysteem waar je via een soort roadmap achtige display kunt bijhouden waar je aan werkt en wat het volgende is. Mensen die Trello of dat soort als gebruiken herkennen dit wel.

Je kunt zelfs een tabel of een soort mini CRM aanmaken op een pagina.

Er zit veel in verwerkt maar je moet even de handigheid krijgen om het idee te kunnen zien dat je zelf kunt bepalen wat voor soort pagina’s je gaat aanmaken in je workspace. Pagina’s kun je dan delen met andere mensen zodat je heel makkelijk kunt samenwerken met meerdere mensen aan één pagina of alle subpagina’s onder die pagina. Je kunt zoveel subpagina’s maken als je zelf wilt.  Stel je maakt voor je bedrijf en je collega’s een soort documentatie op dan kun je heel simpel een hiërarchiestructuur creëren van verschillende pagina’s. Denk aan Wiki pagina’s op OSX Server of GitHub Wiki’s.

View post on imgur.com

Verder, iets dat mij persoonlijk heel erg aanspreekt is dat je elke pagina die je aanmaakt een eigen icoontje kunt geven. Dit icoontje is standaard een emoji 😻 maar je kunt ook je eigen icoontjes uploaden/gebruiken wanneer je een hekel hebt aan emoji’s. Wat je krijgt door het gebruiken van emoji’s in lijsten is dat de items veel meer waarde (betekenis) krijgen zonder al te veel gekke fratsen uit te halen. Kijk naar het voorbeeld hieronder. Analytics, User Support, Engineering – dat is allemaal heel erg duidelijk en overzichtelijk.

Iets dat mij meteen opviel is dat het allemaal werk op een cloudserver met Node.js of zoiets (denk ik). Elke bewerking die je doet in deze dienst is LIVE. Je kunt op drie plaatsen dezelfde pagina openen en als je iets aanpast dan zie je dit meteen op alle locaties veranderen. Geen fuck you waardeloze we moeten even uploaden naar de trage iCloud server die het dan moet syncen naar mijn andere devices type software waar je na 12 minuten zoiets van hebt, ik gooi mijzelf voor de trein. Andere kant van de medaille is dat je dan wel continue online moet werken.

De negatieve kanten die mij nu opvallen is dat de software relatief nieuw is. Er weinig integraties zijn en nog bijna niets van te automatiseren. Ook is het net als elke Web Based app een geheugenslurper. Ben er nog niet achter wat zuiniger is Notion in de browser gebruiken of in de Mac app. Niet dat het nadelig is voor je machine maar ik hou er niet zo van wanneer een app 500 – 650mb staat te bollen terwijl het dit soort software is.

De prijs is best aardig. Er is een gratis instapversie met beperking tot 1000 blocks en max. 5mb file uploads. Daarnaast heb je de optie om credits te verdienen door wat taken uit te voeren. Zoals dat bij Dropbox in het begin ook het geval was. Als je deze uitvoert kun je voor 5 of 6 maanden de premium versie gebruiken, mocht je niet voldoende hebben in het begin met de gratis versie. Daarna is het 48 USD per jaar dus dat is nog best te doen. Tegen die tijd heb je veel meer feeling voor de app en weet je waar je staat.

Bijdrager
    feek

Zeker de moeite waard.

Ik heb het een paar keer gebruikt om teksten ten behoeve van een website samen met een klant op te stellen en te bewerken.

vergelijkbaar is https://quip.com/

Bijdrager
    Elduderino

Gebruik je Notion nog? Ik ben wel benieuwd, het is een interessante nieuwkomer. Nu ben ik een diehard Evernote gebruiker, maar dat bedrijf haalt af en toe rare capriolen uit, echter is het mij niet gelukt om een waardig alternatief te vinden.

Notion heb ik even geprobeerd, maar mist toch nogal wat functionaliteit t.o.v. Evernote. Tja en OneNote….het is het gewoon niet.

als je fanatiek Evernote gebruikt, is de overstap lastig en kan ik me voorstellen dat men uiteindelijk toch weer terug gaat. Voor nieuwe gebruikers is Notion zeker het proberen waard. Een bedrijf om te volgen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.