29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    Saabs

Notificatie Mavericks: Uw Mac optimaliseren

Ik kreeg vandaag op mijn iMac (10.9.3) de volgende notificatie:

De prestaties zijn mogelijk niet optimaal totdat deze bewerking v…

Wat wil dit juist zeggen? Wat moet ik doen? Dubbel-klikken op het bericht helpt niet.

Bijdrager
    Bodevinaat

Als je je Mac ├ęcht wil optimaliseren downgrade je naar 10.8 . Zelden zo’n slecht stuk programmeerwerk gezien als Mavericks. Een lomp resourcevretend vehikel met alle kenmerken van Vista. Dat moest ook een ‘consumers’ OS worden, met lekker veel ‘handige’ dingen. Apple moet meer aandacht geven aan de desktop, v├ę├ęl meer aandacht en het OS lean en mean houden. Steve zou van Mavericks finaal uit z’n dak gaan. Zelfs op je server zit je vast aan dit gedrocht met daar bovenop nog een zeer matig presterende serverpackage. Dit is doodgewoon niet goed Apple. Ik krijg hier een enorm Windows deja vu van.

Bijdrager
    fred44nl

Bijdrager
    OMT-fan

waar kan ik mountain lion downloaden om een bootable USB te maken?
    Kan niks vinden in de Appstore.

Bijdrager
    iep

Gewoon op Mavericks blijven zitten. Er zijn legio mensen die met Mountain Lion even veel of nog meer problemen hebben als Bodevinaat met Mavericks;)

Dat schermpje kun je verder gewoon negeren; laat ie altijd zien bij een nieuwe installatie en volgens mij ook na een grote update en heeft verder geen gevolgen. Voorheen gebeurde dit ook alleen kreeg je er geen notificatie van. Een andere OS X versie gaan gebruiken is dan ook volkomen zinloos.

Bijdrager
    koen

Ik heb dat schermpje nog nooit gezien. Om welke Mac gaat het hier?

Bijdrager
    iep

Eentje die Mavericks draait. Welke Mac het is maakt niet uit, melding heb ik in mijn Mavericks vm’s ook al gezien net als op diverse echte Macs gemaakt tussen 2010 en nu.

Bijdrager
    Buzz

Het is een notificatie die aangeeft dat Spotlight een nieuwe index van de inhoud van je harde schijf aan het maken is. Het zou kunnen dat het ook nog bij andere taken die het systeem in de achtergrond uitvoert wordt getoond, maar daarover heb ik geen verdere informatie gevonden.

Bodevinaat is aan het trollen, je moet dat gewoon negeren, Hans Flick.

Bijdrager
    belfortmac

Ik heb dit schermpje ook nog nooit gezien.
    En met Spotlight heeft het volgens mij niks te maken. Heb al vaker Spotlight problemen gehad in het verleden, maar dit schermpje nog nooit!!

Bijdrager
    Koning Frank

Toch is het zo, @daalhofmac. Spotlight maakt een index (een soort inhoudsopgave) van de bestanden op je mac, zodat wanneer jij een zoekopdracht doet, er wordt gezocht in die index in plaats van je hele mac. Als je net je OS hebt geinstalleerd op een nieuwe mac (of je gehele mac hebt teruggezet vanaf een backup) moet zo’n index helemaal vanaf 0 worden opgebouwd, wat veel rekenkracht kost. Daarom wordt aangegeven dat je Mac minder goed presteert dan normaal. Vroeger kreeg je dan gewoon een balkje die aangaf dat je mac aan het indexeren was, maar kennelijk is het tegenwoordig zoals TS liet zien.

Bijdrager
    belfortmac

Ja precies, dat balkje van indexeren heb ik dus wel vaker gehad.
    Het schermpje van van TS dus niet!

Bijdrager
    Koning Frank

Ja, dus?

Bijdrager
    belfortmac

Spotlight indexeren heb ik vorige week nog gehad.
    Schermpje optimaliseren nog nooit.
    Waarom dan niet?

Bijdrager
    Koning Frank

En dat moet ik weten? Welke versie van macosx draai je?
    Wellicht krijg je zo’n notificatie alleen als je mac voor de eerste keer indexeert.

Andere mensen bevestigen in ieder geval mijn verhaal http://apple.stackexchange.com/questions/122391/what-is-happening-when-my-mac-is-being-optimized-after-an-os-x-update

Bijdrager
    belfortmac

De laatste versie van OSX.

Bijdrager
    Koning Frank

Nou, dan vind je OS het indexeren waarschijnlijk niet zwaar genoeg om er een notificatie voor te geven.

Bijdrager
    iep

Kan zijn dat je index al up to date genoeg was of dat het een bug is dat ie het niet geeft. De melding krijg je alleen als hij echt heel veel opnieuw moet indexeren. Het maakt verder ook niet uit, het is niet meer dan een nette melding dat je machine wellicht traag kan zijn. Dan weet je in ieder geval waar het aan ligt en ga je niet als een bezetene alles afzoeken.

Bijdrager
    Buzz

Toch is het erg slordig van Apple dat de melding niet wat specifieker is. Mavericks is een erg fijn OS, maar dit is een klein minpuntje.

Bijdrager
    iep

Het aantal gebruikers dat wil weten hoe en wat is ultra klein dus ik begrijp heel goed waarom ze die melding helemaal niet zo specifiek hebben gemaakt. De meesten willen alleen maar weten dat het hun machine wat trager kan maken, meer niet.

Bijdrager
    koen

-deleted-

Bijdrager
    Buzz

iep: ze zouden op zijn minst een help artikel of knowledge base article er over kunnen maken, voor gebruikers die de melding willen opzoeken. Nu zitten zelfs gebruikers zoals wij maar een beetje half te raden wat er bedoeld zou kunnen worden.

Bijdrager
    iep

Dat komt omdat je niet de volledige melding leest. Wat er staat is duidelijk. Het enige giswerk hier is wat er nou exact gebeurd dus de techniek erachter. Een gebruiker is daar echter niet mee geholpen. Het zal ze roesten en als ze het willen weten dan snappen ze er vaak weinig van waardoor zo’n artikel nog meer vragen oprakelt en daardoor meer kwaad dan goed doet. Je moet niet alles willen weten, laat staan ieder detail;)

Bijdrager
    Buzz

Hoe bedoel je “de volledige melding”? De Nederlandstalige melding is volgens mij gewoon bar slecht. Ik kan me best voorstellen dat je je als gebruiker afvraagt wat je dan precies voor bewerking moet doen om je Mac te optimaliseren, als je dit leest. Beter zou zijn: “Uw Mac wordt geoptimaliseerd”, als je het kort wil houden, of “De zoekindex op uw Mac wordt geoptimaliseerd”, of zoiets, als je duidelijker wil zijn (ik been geen copywriter, dus het kan vast nog beter).

Bijdrager
    iep

De volledige melding is op de link van No_Name terug te vinden. De Nederlandse versie is niet anders dan een vertaling daarvan.

Je kunt niet zeggen dat de zoekindex wordt geoptimaliseerd omdat het niet klopt (er gebeurd meer, denk ook aan de caches) en is (te) technisch. Met termen als “zoekindex” moet je oppassen omdat dit een technisch begrip is en dat zal een groot aantal gebruikers niets zeggen. Gevolg: ze zitten met de vragen “wtf is een zoekindex?”, “heb ik dat nodig?”, “waarom?”. De zin “Uw Mac wordt geoptimaliseerd” is precies wat de melding is alleen mist het een belangrijk stukje, namelijk de melding wat voor gevolgen dat kan hebben. Juist dat stukje is de reden waarom je die melding geeft, je wil waarschuwen voor een gevolg van een actie, niet voor de actie zelf. Dat laatste is namelijk totaal nutteloos, dan moet je gewoon geen melding geven. In dit geval kan dat echter niet omdat gebruikers dan weer topics gaan maken of gaan bellen met “mijn Mac is traag, heb ‘m opnieuw ge├»nstalleerd, komt het daardoor?” (en dan is dit nog 1 van de meest intelligente).

Zo eenvoudig zijn meldingen niet. Je schippert heel erg tussen teveel en te weinig melden. In beide gevallen zullen mensen gaan bellen naar de helpdesk, support tickets inschieten, enz. Dat levert je dus meer werk op. Niet melden heeft vaak hetzelfde gevolg omdat mensen bepaalde dingen niet begrijpen. Het grote probleem in deze zijn de verschillende soorten gebruikers die aan het ene of andere eind van het spectrum zit. Die kun je nooit allemaal bedienen en dus zul je moeten kiezen.

Bijdrager
    Buzz

Ben het grotendeels met je eens hoor, maar Saabs vraag hierbovenaan laat wel zien dat het nu, in ieder geval in het Nederlands, niet goed gaat. En waar heb jij gelezen dat er iets met de caches gebeurt? Volgens mij kunnen we er alleen maar naar raden dat het iets met Spotlight en/of caches te maken heeft.

Bijdrager
    iep

Dat is algemeen bekend en wordt behandeld op diverse websites maar ook in de Support Essentials literatuur (althans in datgene wat ik op werk heb gezien). Het zijn allemaal standaard dingen die gebeuren bij een installatie (zowel clean als upgrade) als ook de grote updates (10.9.1, 10.9.2, etc.). De caches moeten dan opnieuw opgebouwd omdat ze bij de install/update leeg zijn gegooid. Idem voor de indexes (Spotlight, Mail). Dit wordt gedaan om problemen te voorkomen (corrupte caches/indexes zijn heel normaal bij upgrades/grote updates) en bij een nieuwe install om ze te vullen. Dit is dus niet een gevalletje van raden.

Bijdrager
    Buzz

Bedankt. Voor mij is het raden en daar houd ik niet van. ‘Diverse websites’ zijn voor mij geen betrouwbare bron. Support Essentials is natuurlijk beter. Blijf erbij dat de Nederlandstalige melding bar slecht is, omdat voor de gemiddelde gebruiker niet duidelijk is of er actie ondernomen moet worden of niet. De Engelstalige melding is minder dubbelzinnig.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Die melding heb ik zelf nog nooit gehad, maar heb je Clean My Mac (ooit) geïnstalleerd?

Bijdrager
    Jaydude

Weer een reden om het systeem in het Engels te gebruiken.
    ‘Optimizing you Mac’ is vertaald met ‘Uw Mac optimaliseren’.
    Had moeten zijn ‘Mac wordt geoptimaliseerd…’

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.